"המשבר יפגע בהיי-טק הישראלי אך גם ייצור הזדמנויות"

כך אומר אורן בר-און, שותף מנהל תחום ההיי-טק וההון סיכון בארנסט יאנג: "זה טריוויאלי, יש משבר באירופה והוא משפיע על כולם"

המהומה בשווקים באירופה לא תפסח על חברות ההיי-טק הישראליות. כך אומר אורן בר-און, שותף מנהל תחום ההיי-טק וההון סיכון בארנסט יאנג: "זה טריוויאלי, יש משבר באירופה והוא משפיע על כולם. שער האירו יורד ופוגע בכל החברות. בנוסף, בגלל אי-הוודאות, השוק נעצר לגמרי ואפשר לצפות שברבעונים הקרובים תירשם ירידה בהיקף המכירות של חברות ישראליות לחברות אירופיות".

באופן מסורתי חברות ההיי-טק הישראלי מתמקדות יותר בשוק האמריקני, והיקף החשיפה של חברות טכנולוגיה ישראליות באירופה עומד על 20%-25% מהמכירות של החברות, אך לדברי בר-און, המשבר פוגע בחברות בכמה מישורים: "רוב החברות הישראליות עובדות במטבע דולרי, וגם כאשר הן מוכרות לחברות באירופה, התשלום מומר מאירו לדולרים. כאן נרשמת פגיעה אוטומטית כאשר שער האירו יורד לעומת הדולר. גם היקף המכירות יורד וגם הרווחים מהמכירות האלה נמצאים בירידה. זאת הפגיעה הראשונה והברורה".

בר-און: "אני מניח שנראה גם לקוחות שחייבים כסף אבל לא יהיו מסוגלים לשלם, אם כי בהיקפים נמוכים יותר. לא נראה לי שהפגיעה בהיקף החובות המסופקים תהיה משמעותית".

באילו תחומים אנחנו רואים חשיפה של חברות טכנולוגיה ישראליות לשוק האירופי?

"באופן כללי החשיפה לא מאוד גדולה והיא בתחומי התקשורת, ה-IT וגם בתחום הפארמה. ייתכן שבאחרון תירשם פגיעה גדולה יותר מאשר בשני התחומים האחרים".

בלי דיכאון

בר-און מציע לא להיכנס לדיכאון שכן המשבר באירופה גם ייצור הזדמנויות לחברות הטכנולוגיה בישראל, בטווח הארוך יותר.

באילו הזדמנויות מדובר?

"אני רואה גם את ההזדמנות, בעיקר בתחומי ה-IT. יהיו מדינות שייצאו משוק האירו, נגיד יוון למשל, ומהלך שכזה ייצר הזדמנויות רבות לחברות תוכנה, כמו שהיה למשל בשנים שהמדינות הצטרפו לגוש. בטווח הרחוק יותר נראה התייעלות גדולה במדינות אירופה, וגם תהליך של התייעלות מצריך שימוש בטכנולוגיות חדשות שיש לשוק הישראלי להציע".

בנוסף, אומר בר-און, המשבר יכניס חברות אירופיות לקשיים וזאת תהיה הזדמנות לחברות ישראליות: "שיתופי פעולה או רכישת חברות במצוקה יחזקו את החברות הישראליות ויאפשרו לכמה מהן להפוך למובילות שוק, אם הן יוכלו ויבחרו לנצל את ההזדמנות.

"המשבר יחייב את השוק האירופי להיפתח, וגם זה יכול להוות הזדמנות לחברות ישראליות שונות. למרות הקירבה הגיאוגרפית, חברות הטכנולוגיה הישראליות התקשו עד היום בחדירה מסיבית לשווקים האירופיים והתמקדו בשוקי צפון אמריקה. המשבר הזה יכול לשנות את המצב הזה ולחזק את המעמד של החברות הישראליות באירופה. "מכל מקום", מסייג בר-און, "ההזדמנויות הן בגדר פוטנציאל. בטווח הקרוב נראה שהמשבר הכלכלי באירופה ישפיע על חברות הטכנולוגיה המקומיות לשלילה.

"מבחינת גיוסי הון לחברות טכנולוגיה, נראה שההשפעה תהיה מועטה. באירופה תחום ההון סיכון אינו גדול, והיקף החשיפה שלו לחברות הישראליות הוא מצומצם. ההון שמגויס על ידי חברות סטארט-אפ הוא בעיקרו מארה"ב או מקרנות מקומיות".