עדכון מפת המשבר הגדול

דוגמה דמיונית להתגבשות מפולת: אין זו טעות אנוש ולא רובוטים - זו פאניקה פאניקה ופאניקה

התוכנית המקורית שלי היתה להקדיש סקירה זו לעדכון מפת המשבר הכלכלי, אלא שאז הגיעה מהומת סוף השבוע וחייבה אותי להתייחס אליה.

האם, כפי שדווח, מקור מה שקרה בטעות-סוחר שהקליד אפס מיותר, או בהשתלטות מכונות על אדם, בשל המסחר האלגוריתמי הגובר בזריזותו על הסוחרים האנושיים, או שמא היה זה פחד טהור, אשר השתלט על המשקיעים, והפך בין רגע לפאניקה רבתי?

לדעתי, מה שקרה נבע מחוסר שליטה - של הממונים על מערכות המסחר, של האנשים פעילי השווקים בפחד שלהם, ובעיקר של קובעי המדיניות בתחום אחריותם. בשלב זה של המשבר, זירת ההחלטות היא באירופה, ושם אנגלה מרקל עדיין העדיפה לדאוג לבחירות מקומיות בצפון ווסטפליה מאשר לגורל האירו.

הבנק המרכזי, ובעיקר נגידו, שוב סירוב להבין את הקצב והאופן שבהם פועלים השווקים בימים אלו. דוגמא מדהימה של תופעה זו נרמשה ביום שלישי שעבר כשנשאל טרישה (נגיד הבנק האירופאי המרכזי - ECB) על אופציית רכישת אג"ח ממשלתי של מדינות במצוקה. תשובתו הייתה: "אפילו לא דנו בכך".

זלזולו באפשרות אשר למעשה הצילה את המערכת הפיננסית ב-2008, גרם לתגובה המתבקשת: נפילה ב-200 פיפס תוך כמה דקות במטבע האירופי. מרגע זה ואילך, היה ברור לעולם שקובעי המדיניות הרלוונטיים, אינם מתאימים לגודל המשימה, ואפקט הדומינו החל - פתח במחזיקי הנכסים בסיכון גבוה והלאה מהם לכל השוק - כל השאר הם פרטי ביצוע שמקורו ברצון העז של כולם "לצאת מהפוזיציה".

ההסבר שמקור הנפילה ביום ה' הוא ב"טעות-סוחר" ובטכנולוגיה, לא מתיישב עם העובדה שהקריסה קרתה לאחר שהשווקים כבר היו כ-3.5% למטה. מרגע מסוים אמנם הייתה בעיה טכנולוגית, אבל לא זו שתוארה. הבעיה לא היתה "כדור שלג" של פקודות קטיעת הפסד, אלא סגירה סלקטיבית של מערכות מסחר. זו של NYSE נסגרה כאשר אלו של בורסת נאסד"ק ו-ECN נשארו פתוחות.

הנה דוגמא אפשרית למה שקרה שתסבר קצת את האוזן לגבי האופן שבו קרתה המפולת:

סוחר שחפץ למכור ולא יכול היה לעשות זאת דרך עושי השוק הרגילים ב-NYSE, פנה בבהילות למכור שורט בזירה האלקטרונית הפתוחה כדי להגן על עצמו עד פתיחת המסחר ב-NYSE. במקום האפקט המרגיע שאמורה הפסקת המסחר יזומה להשרות, מהלך זה גרם למפולת חדה. בימים אלו ציטוט הוא ציטוט, ולא משנה איפה הוא מצוטט. אם ב-ECN מניה שווה דולר וציטוטה האחרון ב-NYSE היה 10 דולר, מחירה הוא דולר בעיני "המכונות", ובעיני הסוחרים המתבוננים במסכי המסחר.

כאשר המחירים צללו, נפסקו בבת אחת הביקושים. לא רק במניות אלא גם בחוזים על המדדים, וזה הגורם שהביא לצניחה בקצב 1000 נקודות DOW בכמה דקות. כאשר זירת עושי שוק נפתחה מחדש, באו קונים לנצל את פער הארביטראז' העצום שנפתחצר, וקנו בזירה האלקטרונית להחזקה, או למכירה במחירים הרבה יותר גבוהים ב-NYSE.

מהאירוע הזה הייתי מציע ללמוד את הדברים הבאים לקראת השוק הדובי המתחדש:

  1. קשה לנבא מתי מגיע יום פאניקה מוחלטת.
  2. לא תמיד ניתן לבצע את מה שרוצים במצב כזה.
  3. אין לסמוך על פוליטיקאים או קובעי מדיניות ברמה הטקטית. קצב קבלת ההחלטות שלהם אינו מותאם עם קצב השוק האלקטרוני-גלובלי-מיידי (זוכרים את ההחלטה לתת לליהמן ליפול?)

עדכון מפת המשבר

איני יכול להכריע אם התחלנו את שלב Cאו לא, אבל אני יודע בוודאות את הדברים הבאים:

  1. הגורם העיקרי שישפיע בקרוב הוא צורך המדינות המפותחות לצמצם את חובותיהן, יחד עם צמצום ניכר של הגידול במדינות המתפתחות.
  2. כל מטבעות העולם מהוות הבטחות ללא בסיס ממשי. יכולת הבנקים המרכזיים להדפיס ללא מעצורים כסף חדש, ובכך להוריד את ערכו, מביא יותר ויותר אנשים לפזול לכיוון הזהב על מנת לשמר את ערך נכסיהם הפיננסיים.

    מספיק לראות את מסלול הזהב (משנת 2008) והאירו (מאפריל 2009) בגרף הבא כדי להבין זאת:

משה שלום זהב אירו
 משה שלום זהב אירו

  1. בגרף האירו ניתן לראות את ה-Volume Climax במחזורים, כאשר המטבע הגיע לאזור -1.25 והשינוי שחל בו לפני שהמדינות הכריזו על החלטות חדשות. לכן, לדעתי, ברמה הטקטית יש סיכוי טוב לתיקון במטבע האירופי, אשר יהווה הזדמנות נוספת לעשות עליו שורט בעתיד, לקראת פירוקו הבלתי נמנע.
  2. עליית הזהב קורית ביחס לכל המטבעות ולא רק כלפי מטבעות בקשיים.

מדד S&P500 מהווה בעיני את הבסיס לניתוח הכיוון וקצב המשבר:

משה שלום סנפ500
 משה שלום סנפ500

  1. מבנה הזיגזג המשולש מתקיים כמעט בצורה מושלמת. שני גלי ה-X שהופיעו הן במחיר, והן במתנדים (1 ו-2 בסגול) מחזקים אותי בדעה שהחזרה הנוכחית ממצב קניות היתר (3 סגול) מצביעה על תחילת הסיום של השלישייה כולה.
  2. הייתי מצפה לעוד גל אחד עולה אחרון, c של Z, אשר ינסה להגיע לקרבת אזור 1225. (ניתן לסמן את העלייה מפברואר כתת-גל a של Z ואת הירידה של שבוע שעבר כ-b).
  3. אם זה יקרה, נראה בעלייה זו, לא רק את c של Z אלא גם את הצד הימני של תבנית "פסגה כפולה" או "ראש וכתפיים" המופיעות כתבניות היפוך מגמה.
  4. למרות התסריט הזה, עוצמת הירידות האחרונות מאוד מטרידה, ומעלה את הסיכוי לכך שכל שלב B כבר הסתיים, ושפשוט איננו יכולים לספור נכונה את תתי-גליו של Z.
  5. שימו לב לדיוק המדהים שבו המדד התנהג. הוא נעצר ברמה המדויקת של תיקון 61.8% פיבונצ"י, אשר הייתה גם הגבול העליון של היתד הדובית העולה הגדולה (4 סגול).
  6. ציירתי סרגל פיבונצ"י בכחול, אשר מציג בפנינו יעדי מחיר בדרך מטה. שימו לב ש-1020 ו-880 משלבים רמות בשני הכיוונים, בנוסף להיותן רמות תמיכת מחיר קודמות. לכן, רצוי להתמקד בהן כאשר מתכננים תוכנית מסחר.

לסיכום:

  1. לדעתי, אירועי השבועות האחרונים הגדילו במקצת את המאמינים בשובו של המשבר הכלכלי. חזרה זו שאני כאן צפיתי וסיקרתי במסגרת זו באופן די שוטף, תהיה תקופה קשה וכואבת ברמה הגלובלית, ובמיוחד למי שאינו מתכונן אליה.
  2. האם ראינו את השיא של B? רק חצייה דרומה של רמת ה-X האחרון (1010-20) תאשר זאת סופית. הסביר הוא, שנראה עוד ניסיון להגיע לאזור ה-1200, או קצת מעלה מכך לפני כן.
  3. אבל, וזו הנקודה החשובה: הרקע כבר קיים, וחוסר האונים של מקבלי ההחלטות לטפל במשברים בגודל הזה, ללא יצירת נזקים חדשים, מביא את המערכת לסיום בלתי נמנע: גל דפלציוני עצום, אשר בסופו היפר-אינפלציה.
  4. אם נדמה את המיקום הנוכחי של המשבר על פי מה שקרה ב-2008, נאמר שכעת אנחנו בשלב של נפילת בר-סטרנס. זכרו שאז נאמר לנו שהבעיה תחת שליטה וממוקדת רק בסאב-פריים. עוד לפנינו שלב ה"ליהמן", שבו ההפנמה בדבר עומקה וחשיבותה של הבעיה תהיה אוניברסאלית.

  • משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  • המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.