חברה של הדנקנרים ונועם לניר מבקשת להכיר בה כחדלת פירעון

מאז הקמתה סבלה חברת הלוויין הרומנית DTH מהפסדים כבדים, היא נושאת גירעון של 56 מיליון אירו בהון העצמי, וסוחבת הערת "עסק חי", לאחר שהפסדיה מאז היווסדה מתקרבים לכ-100 מיליון אירו

ההרפתקה של קבוצת אנשי עסקים ישראליים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית ברומניה מגיעה בימים אלו לסופה העגום. חברת הלוויין הרומנית DTH הודיעה ביום שישי האחרון, כי פתחה בהליכים בבית המשפט ברומניה, להכרזה כעל חדלת פירעון, בעקבות חוסר יכולתה לפרוע את ההתחייבויות לנושיה.

בעלת המניות הגדולה ב-DTH היא קרן RP של רפי ברבר ופיטר קלנר, ועמה בקלחת גם אלרן השקעות של גדי ודורי דנקנר (25%), ליוורמור של נועם לניר (18.2%), גלובליקום של אמנון סלע ואיזיק וולדמן (10%), ומבטח שמיר של מאיר שמיר (3%).

מאז הקמתה סבלה DTH מהפסדים כבדים, ועל פי דו"חות גלובליקום היא נושאת גירעון של 56 מיליון אירו בהון העצמי, נכון לסוף שנת 2009. DTH סוחבת הערת "עסק חי", לאחר שהפסדיה מאז היווסדה מתקרבים לכ-100 מיליון אירו.

גלובליקום הפרישה בדו"ח השנתי של 2009 סכום של 17.2 מיליון שקל לירידת ערך השקעתה ב-DTH. באופן אבסורדי למדי, במסגרת הסדר החובות של גלובליקום, מניות DTH שברשות החברה משועבדות לבעלי האג"ח, והחברה אף התחייבה לנסות למכור את החזקותיה ב-DTH על מנת לפרוע את חובה אליהם.

התקווה של בעלי המניות ב-DTH בשנה החולפת הייתה להכנסת משקיעים נוספים לחברה, שיזרימו לה הון שיאפשר את המשך פעילותה כ"עסק חי". עם זאת, משאים ומתנים שונים עליהם דיווחו בעלי המניות, ובראשם אלרן השקעות, לא הבשילו. מו"מ אחד עליו דווח היה עם שאול אלוביץ', בעל השליטה ביורוקום (ובאמצעותה גם בחברת הלוויין הישראלית yes), שהיה אמור להזרים לחברה 35 מיליון אירו כנגד הקצאת 60% ממניותיה.

בעלי האג"ח של אלרן השקעות, עימם מנסה החברה להגיע להסדר בעקבות אי תשלומי הקרן והריבית, טענו כי נאמר להם על ידי בעלי השליטה, גדי ודורי דנקנר, כי כבר נחתם הסכם עם אלוביץ', אך שבועות ספורים לאחר מכן הסתיים המו"מ בכישלון. באלרן השקעות ציינו אז, כי הצלחת יישום הסדר החוב מותנית בשווי נכסיה ובתזרים הנובע מהם, כשהתזרים תלוי בעיקר בעסקה להכנסת משקיע ל-DTH, פעולה שכאמור לא הצליחה.

יורוקום, אגב, היא נושה של DTH, ולפני כחודש פתחה בהליכים משפטיים נגדה, לאחר שחברת הלוויין נכשלה בפירעון חובה ליורוקום בהתאם להסכם הלוואה שנחתם בין השתיים באוקטובר אשתקד. בנוסף, חברה בת של יורוקום, ספקית שירותי הלוויין חלל תקשורת, דיווחה אתמול לבורסה על יתרת חוב של 1.9 מיליון דולר של DTH כלפיה.

DTH הוקמה בשנת 2005 על ידי אלרן השקעות, גלובליקום (אז עדיין מילומור סחר שהייתה בשליטת פרדי רובינסון) וקבוצה של אנשי עסקים רומניים. החברה פועלת מזה כארבע שנים וחצי תחת המותג Boom, כמפעילת הטלוויזיה הרב ערוצית באמצעות לוויין ברומניה, שם היא מתחרה במאות חברות לוויין וכבלים מקומיות. לחברה יש כיום כ-200 אלף מנויים וחלקה בשוק, הנשלט בידי שלוש חברות אחרות, איננו מהותי.

עוד מתחילת פעילותה סבלה החברה מקשיי מימון, ונאלצה להיעזר בהלוואות בנקאיות ובהכנסת שותפים נוספים, בהם לניר, לחברה. בעבר העריכו בעלי המניות בחברה, כי כאשר תחצה את רף 170 אלף המנויים היא תגיע לאיזון תפעולי, וגיוס מנויים מעבר לכך יעביר את החברה ל-EBITDA חיובי. אך גם חציית הרף הזה לא מנעה את המשך הדימום של החברה.

שתי המייסדות הישראליות של DTH סבלו בשנים האחרונות מהרעה בעסקיהן, כש-DTH עצמה היוותה חלק מהסיבות לכך. הן אלרן והן גלובליקום נאלצו לפנות לבעלי האג"ח שלהן במטרה להגיע להסדר חובות, לאחר שלא הצליחו לפרוע את חובן. בגלובליקום הסתכם ההסדר בעזיבתו של פרדי רובינסון את החברה; ובאלרן השקעות, לאחר דחיות ועיכובים של למעלה משנה, צפוי ההסדר המוצע לעלות להצבעת אסיפות בעלי האג"ח בשבועות הקרובים.

שמה של DTH שורבב לפני כחודשיים לידיעות על חקירתו של יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר (מבעלי המניות באלרן), כחלק משרשרת העסקים המשותפים של קרן RP ומשפחת דנקנר. פרט לשותפות ב-DTH, היו קרן RP ולניר שותפיה של אלרן גם בחברת הנדל"ן אטלס נכסים, בה מכרה את חלקה.