המותג "קקטוס הזהב" מתרחב: מתחרות לפסטיבל פרסום

גלגולי תחרות הפרסום הישראלית לאורך השנים מעידים על יכולתה להתאים עצמה לשינויים בענף ולרוח התקופה

במהלך 18 שנות קיומה של תחרות הפרסום "קקטוס הזהב" עברו עליה תהפוכות רבות. התחרות החלה כחלופה לשתי תחרויות פרסום שהיו בסוף שנות ה-80, האחת של איגוד המפרסמים "אותות" והשנייה "כובע הזהב" של איגוד הפרסום. הצורך בתחרות פרסום ישראלית הביא את שני האיגודים לפתח כל אחד תחרות משל עצמו.

בשוק הישראלי הקטן אין מקום לשתי תחרויות, ולכן בשנות ה-90 התמזגו שתי התחרויות לתחרות "קקטוס הזהב". בתחרות המשותפת שפטו בתחילת ימיה יותר מ-400 פרסומאים ומפרסמים ביחד. באותן שנים, קריאייטיב טוב נתפס יותר כ"זכורות ואהובות", ולכן שיפוט המוני ענה על הדרישות באותם ימים.

התמקצעות ענף הפרסום, התפתחות אמצעי המדיה וריבוי המותגים, חידדו את האבחנה שקריאייטיב טוב הוא קודם כל רעיון מקורי וייחודי. אבחנה זו החלה ליצור לחץ על תחרות הקקטוס לשנות את שיטת השיפוט ולהעמידה על שיפוט של אנשי קריאייטיב מקצוענים.

לפני כ-3 שנים חל השינוי הדרמטי, במסגרתו פרש איגוד המפרסמים מהשותפות בתחרות, ואיגוד חברות הפרסום הפך למנהל היחיד של התחרות.

תקנון השיפוט נכתב מחדש מתוך ראייה שיש להוקיר את הרעיון, היצירתיות והחדשנות. פאנל השופטים הורכב מ-24 אנשי קריאייטיב בלבד. השנה, מתוך אותה הכרה, הורחב פאנל השופטים ותוגבר באנשי קריאייטיב פרילנסרים.

לאורך השנים חבטו במותג הקקטוס גורמים רבים. מה כבר לא נאמר על התחרות? התחרות הואשמה כמעט בכל דבר אפשרי. עוצמת המותג עמדה לאורך השנים, וההקשבה לרחשי השוק הביאה את הקקטוס לעבור את השינויים הנדרשים ולהמשיך להיות התחרות היחידה הנחשבת והנחשקת בתחום הפרסום בישראל.

השנה, מתוך אותו מקום של רצון להוקיר ולהעצים את חשיבות הקריאייטיב, הוחלט להפוך את תחרות הקקטוס לפסטיבל פרסום שכל כולו עוסק בקריאייטיב.

השנה, במסגרת הפסטיבל שיימשך יום שלם, משעות הבוקר עד הערב (במלון הילטון תל-אביב ב-25 במאי), ייערכו דיונים ופאנלים, יופיעו מרצים מחו"ל בנושאי קריאייטיב ופרסום, ויוצפו שאלות עכשוויות המעסיקות את תעשיית הפרסום והשיווק בתחומי המותג, האונליין והאסטרטגיה.

במקביל, בין הדיונים יתקיימו טקסי הענקת פרסי קקטוס בקטגוריות השונות, ולקראת ערב יתקיים הטקס המסיים להענקת פרסי גראנד קקטוס, אשר בסיומו תתקיים מסיבת קוקטייל והופעה לכל תעשיית הפרסום, השיווק והמדיה.

תחרות הקקטוס השנתית היתה מאז ומעולם אירוע חג לאנשי הקריאייטיב. במהלך זה הפכנו אותו לפסטיבל ולחגיגה גדולה של התעשייה כולה.

* הכותב הוא מנכ"ל איגוד חברות הפרסום.