ההון סיכון האמריקני רשם ב-2009 החזר של 1.3 על ההשקעה

לפי נתוני חברת המחקר דאו ג'ונס ונצ'רסורס, את הנפילה החדה ביותר חוו חברות הביומד, שרשמו החזר שלילי ■ מנגד, המכפילים של חברות השירותים הפיננסיים עדיין טובים

אחת מהצלקות של תעשיית ההיי-טק וההון סיכון בשני המשברים הכלכליים האחרונים, נוגעת לפער המצטמצם שבין ההון שהחברות מגייסות לבין זה שהן מצליחות להחזיר למשקיעים.

במילים אחרות, מכפילי הרווח על השקעה בחברות טכנולוגיה מתכווצים. נתון זה כמובן הופך את ההשקעות בהון סיכון לפחות אטרקטיביות. אם בעבר ההשקעה בענף זה, שיש בו סיכונים רבים, הייתה עשויה להשתלם בסופו של יום עם מכפילי רווח נאים, במציאות הנוכחית הסיכונים נשארו, אבל המכפילים נאים הרבה פחות.

לאחרונה פרסמה חברת דאו ג'ונס ונצ'רסורס מחקר, שעקב אחרי הדיאטה שעברו מכפילי הרווח בענף בתחומים השונים בארה"ב. המחקר בדק רק מימושים של רכישות ולא של הנפקות.

בדרך לשפל של 2003

לפי המחקר, המחיר הממוצע למכירת חברה מגובת הון סיכון במהלך 2009 עמד על 26 מיליון דולר, כשממוצע ההשקעה עמד על אחרי 19.8 מיליון דולר. כלומר, מכפיל של 1.3 על ההשקעה. לשם ההשוואה, ב-2008 מכפיל הרווח על ההשקעה בחברות שנרכשו, עמד על 1.5. שני הנתונים נמוכים משמעותית ממכפיל רווח של 3.6 שנרשם בשנת 2007.

הרבעון הראשון של 2010 מראה אמנם שיפור קל, כשההחזרים עומדים על עומד על 1.5, אבל הנתונים המדאיגים של השנתיים האחרונות, הם הגרועים ביותר מאז 2003, אז מכפיל הרווח בחברות מגובות הון סיכון הגיע ל-1.

התחום שספג את המכה הקשה ביותר מבחינת התכווצות ההחזרים, הוא מדעי החיים. אם ב-2007 עמדו אלו על 2.4 וב-2008 על 2.3, הרי שבשנה שעברה הם הפכו לשליליים. חברה מהתחום נמכרה תמורת מחיר ממוצע של 26.9 מיליון דולר, לאחר שהושקעו בה בממוצע 41.4 מיליון דולר. כלומר, בממוצע מי שהשקיע 3 דולר בחברה בתחום, "בתמורה" לסיכון וזמן ההשקעה הארוך, הוא קיבל בחזרה 2 דולר בלבד.

משקיעי הביומד מצמצמים

וכשזה המצב, משקיעים בכל העולם מכניסים את חברות הפורטפוליו שלהם בתחום המכשור הרפואי ופיתוח התרופות לדיאטה של צמצום בהוצאות.

גם בתחומים אחרים המצב אינו שפיר. חברות IT שנמכרו ב-2009, אך בקושי הצליחו להחזיר את ההשקעה בהן. המחיר הממוצע של רכישת חברה בתחום זה היה בשנה שעברה 25 מיליון דולר, בשעה שממוצע ההון שהושקע בה עמד על 21.65 מיליון דולר. זאת, לעומת מכפילי רווח של 2.7 על חברות בתחום ב-2007.

מנגד, היו גם תחומים שסיפקו יותר נחת למשקיעים. כך למשל, חברות השירותים הפיננסיים ייצרו ב-2009 מכפילי רווח של 3.5, כשגייסו בממוצע 13 מיליון דולר ונמכרו בממוצע ב-45 מיליון דולר.

חברות שירותים (Consumer services), שכוללות גם את חברות האינטרנט, המדיה והרשתות החברתיות, רשמו אף הן נתונים טובים, כשממוצע הרכישה ב-2009 עמד על 20 מיליון דולר, בשעה שממוצע ההשקעה בהן הגיע ל-6.7 מיליון דולר, מכפיל רווח של כ-3. אבל גם ההישג הנאה הזה רחוק מהנתונים בשנים עברו. ב-2007 המכפיל עמד על 7.7 וב-2006 על 10.1.

בישראל המצב דומה, למרות שכמה מהחברות רשמו החזרים נאים על ההשקעה, כמו למשל מדינגו שנרכשה ב-160 מיליון דולר אחרי שהושקעו בה 44 מיליון דולר, או קונברג'ין שהושקעו בה 13 מיליון דולר והיא נרכשה ב-85 מיליון דולר. לעומתן, לא מעט חברות נמכרו במחירי הפסד, כמו אקסנט וקלוברליף.