גם פורטוגל אישרה תוכנית צנע מחמירה הכוללת קיצוצי שכר

הצטרפה לספרד ויוון ■ שכר עובדי המגזר הציבורי יופחת ב-5% ■ המיסים יועלו בכ-2.5% ■ הגירעון ירד עוד השנה ל-7.3% מהתוצר ■ רה"מ: "הצעדים חיוניים לבניית אמון במערכת הפיננסית של המדינה"

יום לאחר ספרד ושבוע אחרי יוון, אושרה הערב תוכנית צנע מחמירה גם בפורטוגל, במטרה להפחית את מצבת החובות המאיימת על המדינה. ראש הממשלה, חוסה סוקרטס, ונציגי האופוזיציה הציגו מתווה של תכנית אשר תקטין את הגירעון התקציבי, כאשר בין הסנקציות שטומנת בחובה התוכנית גם קיצוץ של 5% בשכר עובדי המגזר הציבורי, כולל שכרם של הפוליטיקאים המנהיגים את המדינה. בנוסף, יועלו המיסים במדינה בכ-2.5% על מנת להגדיל את גביית המיסים והכנסות המדינה. " צעדים אלו חיוניים לבניית אמון במערכת הפיננסית של המדינה" אמר סוקרטס.

על פי הערכות הממשלה ירד עוד השנה הגירעון בתקציבה ל-7.3% מהתוצר וב-2011 כוונת הממשל היא להוריד את הגירעון ל-4.6% מהתוצר, זאת לעומת רמה של 9.4% ב-2009, רמה אשר הביאה משקיעים רבים למכור את ניכסיהם בפורטוגל ואת המדינה לסכנה.

רק אתמול מכרה פורטוגל מיליארד אירו כשהנפיקה אג"ח ל-10 שנים, ההנפקה זכתה לביקושים גבוהים יותר מההנפקות האחרונות שביצעה. הריבית בהנפקה נקבעה על 4.8% לשנה, כ-1.8% מתחת לתשואת השיא אליה זינקה בשבוע שעבר, לפני שהודיע האיחוד האירופי על תוכנית החילוץ הענקית. ביקושי היתר בהנפקה הסתכמו בפי 1.8, לעומת פי 1.6 בשתי ההנפקות הקודמות.

בספרד השכנה הוחלט אתמול ע"י הממשלה על תכנית קיצוצים נירחבת. התוכנית החדשה של ראש ממשלת ספרד, זפטארו מיועדת לצמצם את הגירעון, העומד על 11.2% מהתמ"ג, לרמה של 9.3% עד סוף השנה ול-4.7% עד סוף שנת 2011. התכנון הוא לחזור לגירעון של 3% מהתמ"ג עד סוף 2013, בהתאם לדרישת הסף של האיחוד האירופי.

זפטארו אמר לפרלמנט הספרדי כי קיצוץ רוחבי של 5% מהתקציב ייכנס לתוקפו בתחילת חודש יוני, והוא יכלול פגיעה בעובדי המגזר הציבורי: השהיית העלאת הפנסיה לעובדי המגזר הציבורי, קיצוצים בסיוע של ספרד למדינות בחו"ל וקיצוץ בהשקעות הממשלה בסך של 6 מיליארד אירו. זפטארו ציין כי השכר שלו ושל שרים בכירים בממשלה יקוצץ מייד ב-15%.

מה שבטוח הוא שלספרד יהיה קשה לבצע את הקיצוצים על רקע המצב הכלכלי הרעוע במדינה. ספרד צמחה ב-0.1% ברבעון הראשון של השנה לאחר 6 רבעונים עוקבים של צמיחה שלילית. שיעור האבטלה במדינה עומד על 20%.