לייזי ינאי: אירופה רק בתחילת המשבר - קולות ההרגעה מוקדמים

מנכ"ל וריפון: "אווירת השאננות השוררת במדינת ישראל היא מאד לא ברורה, משברים שכאלה לא יפסחו עלינו, אנו מושפעים מהכלכלה העולמית ולא להיפך" ■ האירו צפוי להיסחר עד סוף השנה ב-1.2-1.25 דולר

"ברמה הפיננסית ברור מאד שאירופה נמצאת רק בתחילתו של המשבר ולדעתי קולות ההרגעה מוקדמים מדי. כל הטענות של הגרמנים כלפי היוונים נכונות מאד - הם עצלנים ואין להם את המשמעת העצמית הדרושה, כך שהתלונות של 5 מדינות העוגן המובילות את הגוש האירופי כלפי יוון, די מוצדקות". כך אמר היום (א') ל"גלובס" לייזי ינאי, נשיא ומנכ"ל וריפון ישראל אשר משמש כסמנכ"ל בכיר בוריפון העולמית ואחראי על פעילות החברה מחוץ ליבשת אמריקה.

ינאי מציין כי כלכלת ספרד המצויה גם היא בין 5 כלכלות העוגן מצויה במצב הפגיע ביותר. לדבריו כלכלת ספרד עדין נשענת על תיירות ברמה שאינה הגיונית לאורך זמן כאשר על כל אזרח אחד שלה היא נהנתה עד לאחרונה מ-1.5 תיירים, אך במובנים רבים היא דומה יותר לכלכלות החלשות בגוש ופגיעה בתיירות אלייה עלולה להנחית עלייה מכה אנושה.

ינאי מתייחס גם למה שקורה בוריפון שהינה אחת משתי היצרניות הגדולות בעולם של מסופים אלקטרוניים לקריאת כרטיסי אשראי, אשר לה חברות בת במרבית מדינות האיחוד האירופי. "אנו רואים כיום שהעובדים בגוש האירו הפסיקו לבוא בדרישות להעלאות שכר ומעדיפים לשמור על מקום עבודתם במהלך השנה האחרונה, זאת על אף שבחברה לא בוצע סבב פיטורים מאז המשבר ב-2008".

"להבדיל מישראל בה הרגישות שלנו לשער החליפין דולר שקל כחברה בין לאומית המעסיקה עובדים לפי שכר שיקלי הינה גבוהה מאד, הרי שבאירופה אנחנו מוכרים באירו מוצרים שאנו מייצרים בערך דולרי בסין או בישראל, כתוצאה מהמשבר הקודם הכנו את עצמנו בעוד מועד, נציין כי חברות שלא טיפלו בחשיפה המטבעית בזמן נוצר נזק עצום שבא לידי ביטוי בצניחה של כ-20% בשערו של האירו כנגד הדולר מתחילת השנה. בוריפון כתוצאה מהמסקנות שהוסקו מהמשבר הפיננסי ב-2008, הבנו כי הדרדרות מטבעית יכולה לקרות מהר מאד ולכן העברנו את מרבית החוזים שלנו באירופה לדולר. פרט לחוזים בודדים הנקובים באירו באיטליה ובספרד, הרי שמרבית המכירות של החברה נעשות בדולר ברחבי אירופה כך שלמעשה החברה לא רק שהגנה עלך עצמה אלא גם הרוויחה הכתוצאה מקיטון בהוצאותיה".

"אנו רואים את הפעילות בכרטיסי אשראי כמדד עיקרי לפעילות שלנו וכמדד חשוב ביותר הנותן אינדיקציה עכשוית ביחס לפעילות הכלכלית בכל מדינה. בגרמניה אנו רואים גידול יציב בשימוש בכרטיסי אשראי, לעומת זאת אנו רואים ביוון נפילה באחוזים משמעותיים ביותר, בספרד עד לחודשיים האחרונים לא הרגשנו תחושת משבר, אך בחודשיים האחרונים יש ירידה חדה של כ-3% בשימוש בכרטיסי אשראי, מה שמרמז על משבר כלכלי משמעותי מאד בספרד. אם הגרמנים והצרפתים לא יקחו את הספרדים באוזן וידרשו מהם לעמוד בתנאי תוכנית הקיצוצים - ספרד יכולה לגלוש למשבר עמוק שיהיה דומה במידת מה למשבר שפוקד את יוון". בהתייחסו לכלכלה הבריטית אומר ינאי "אנו רואים שם יציבות וצופים לגידול בשימוש בכרטיסי אשראי" אך מציין כי באנגליה נעשים פרוייקטים רבים הקשורים לתחבורה ציבורית, כך שנתונים אלו יכולים להיות גורם המעוות מעט את הנתונים הטובים שניכרים כיום באנגליה.

לייזי ינאי מדגיש כי "השקתו של האירו בתחילת שנות ה-2000 היתה על הרקע הסוציאליסטי שאיפיין את אירופה ועדיין מאפיין אותה, הן מבחינת התנאים הסוציאליים של העובדים כגון שעות עבודה מועטות, שכר, פנסיות וסובלנות כלפי שביתות. בפועל בכל המדינות ניכר כי החלקים העשירים, קרי התעשינים המגזר הפיננסי הם שתומכים בחלקים החלשים שבאוכלוסיה. בעקבות המשבר הנוכחי החולשה של החלשים באה לידי ביטוי באופן מוגבר מאחר והם התרגלו להישען על החלקים החזקים בכלכלה אשר גם הם נפגעו במשבר".

"דרך אחת לפיתרון הבעיה תהיה שמדינות האיחוד יפרדו מהחלום על מטבע אחד. כך שכל מדינה תוכל להתאים את המטבע שלה לבעיותיה, חוסר הגמישות המוניטרית הנוכחית מהווה גורם משמעותי להתגברות המשבר", אך מסייג ואומר "אני לא רואה את זה קורה מחר בבוקר, אבל לדעתי בטווח הקרוב נראה את האירו נסחר ברמה של 1.2-1.25 דולר לאורך זמן, אני לא רואה את האירו חוזר לרמה של 1.5 דולר אבל גם לא חושב שנגיע לשיוון בינו לבין הדולר עד סוף השנה, אם כי קשה לצפות משברים מטבעיים".

אווירת השאננות השוררת במדינת ישראל היא מאד לא ברורה, משברים שכאלה לא יפסחו עלינו, אנו מושפעים מהכלכלה העולמית ולא להיפך. החוזק שלנו נובע מההצלחה להביא ביזנס מעבר לים, למרות הקשיים שמערים הממשל בישראל לאורך השנים על היצואנים. אני שמח שהנגיד מצליח להחזיק את המטבע ומאפשר ליצואנים עדיין להיות רווחיים.

בחודש מארס הודיעה החברה כי מניית וריפון שהיתה דואלית במשך כ-3.5 שנים, תמחק מהמסחר בת"א ב-15 ביולי. המנייה כבר יצאה מהמדדים המרכזיים ונסחרת כיום רק ברצף.