פשרה בתביעת דיסקונט: יתרום 250 אלף שקל למאגר מוח עצם

תביעה ייצוגית שהוגשה נגד בנק דיסקונט בעקבות רישום לא-חוקי של צ'קים הגיעה לידי פשרה, ולפיה הבנק יתרום 250 אלף שקל לפרויקט "המאגר הלאומי לתורמי מוח עצם" של עמותת עזר מציון - ובתמורה תסולק התביעה

תביעה ייצוגית שהוגשה נגד בנק דיסקונט בעקבות רישום לא-חוקי של צ'קים הגיעה לידי פשרה: לפי הסכם בין הצדדים, שאישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יתרום הבנק 250 אלף שקל לפרויקט "המאגר הלאומי לתורמי מוח עצם" של עמותת עזר מציון.

לפני כשנה וחצי הגיש לבית המשפט אבי זילברפלד, לקוח של בנק דיסקונט, בקשה לתביעה ייצוגית ובה טען כי רישום המחאות שהפקיד לחשבונו בבנק דיסקונט באמצעות תיבת השירות "אל-תור" נעשה בהתאם לערכן ביום שלמחרת ההפקדה ולא ביום ההפקדה עצמה.

התובע, באמצעות עו"ד ארנון גרפי, טען כי בהיותו ביתרת חובה במועד ההפקדה, הוא חוייב בריבית חובה עודפת בשל זיכוי חשבונות רק ביום שלמחרת ההפקדה. לדבריו, אם הבנק היה מזכה את חשבונו בתאריך ההפקדה - הוא לא היה מחוייב בריבית, כיוון שאז לא היה ביתרת חובה. לטענת התובע, התנהלות הבנק גרמה לו וללקוחות אחרים נזקים כבדים.

בתשובתו לתביעה טען הבנק כי התנהלותו היתה על-פי דין וכי קביעת השעה שלפיה חויבו חשבונות הבנק הובאה לידיעת לקוחות הבנק. כמו כן טען הבנק כי לא היה הכרח להשתמש דווקא בתיבות ה"אל-תור".

תרומה תמורת סילוק התביעה

בפשרה שהתגבשה בין הצדדים במהלך הדיונים, הוסכם כי הבנק יעביר תרומה למען הציבור, ובתמורה תסולק התביעה נגדו.

השופטת דליה גנות כתבה בהחלטתה לאמץ את הסדר הפשרה שהגיעו אליו הצדדים כי "בנק דיסקונט שלל מלקוחותיו את האפשרות לרישום צ'קים ביום הפקדתם בתיבת השירות 'אל-תור'. טענת הבנק כי לרשות לקוחותיו קיים מגוון של אמצעים אחרים, המבטיחים רישום הצ'קים במועד הפקדתם, אינה יכולה לעמוד לו".

לדברי השופטת, "במהלך התקופה הרלוונטית הנהיג הבנק מדיניות הפקדת צ'קים בתיבות השירות בניגוד לדין ובניגוד להוראות המפקח על הבנקים. משהותקנה לרווחת הלקוחות תיבת השירות 'אל-תור', היה על הבנק להשוות את תנאי ההפקדה לתנאי ההפקדה האחרים המקובלים בבנק, ולחלופין להזהיר את קהל הלקוחות כי תנאי הפקדה אחרים עלולים לגרום להם נזק כספי".

בית המשפט קבע גם כי נוסף על התרומה לציבור, ישלם בנק דיסקונט לתובע הייצוגי 15 אלף שקל ולבא-כוחו 50 אלף שקל. (ת"א 2389/08).