צמיחת כאל נעצרה: האשראי החוץ בנקאי רשם ירידה ברבעון הראשון

צמצום פעילות הסליקה באינטרנט גרם לירידה בהכנסות וצניחה של 63% ברווח ממנה ■ הרווח הנקי הסתכם ב-64 מיליון שקל - עלייה של 6.7% ■ ההפרשה לחובות מסופקים היא הגבוהה בענף

כאל שבבעלות בנק דיסקונט מדווחת היום על תוצאות הרבעון הראשון תחת המנכ"ל החדש, ישראל דוד. מהדו"חות עולה כי שני מנועי הצמיחה המרכזיים של כאל נמצאים בבעיה כאשר פעילות הסחר האלקטרוני ירדה מאוד לאור הבעיות שהתגלו בה, ובאשראי החוץ בנקאי נעצרה הצמיחה. עם זאת, לאור ירידה בהוצאות, נרשמה עלייה של 6.7% ברווח, לסך של 64 מיליון שקל.

למרות העלייה ברווח עולות על פני השטח בעיות שעשויות לפגוע בעתיד ברווחיות החברה. בהכנסות כאל חלה ירידה לאור הקטנת פעילות סליקת הפורנו, כאשר ההכנסות מסליקת כרטיסי אשראי ירדו ב-4.8% והסתכמו ב-217 מיליון שקל.

באשראי החוץ בנקאי, תחום אותו הובילה כאל בישראל וצמח בשיעור דו ספרתי בשנים האחרונות, נעצרה הצמיחה. סך האשראי ירד ב-0.9% והגיע ל-2.1 מיליארד שקל, זאת לאחר שבשנת 2009 נרשמה עלייה של 19%. אם המגמה תימשך צפוי איום ממשי על רווחיות החברה.

בכמות הכרטיסים החוץ בנקאיים נרשמה ירידה של 0.5%, שהם 2,000 כרטיסים. מדובר ברבעון שני רצוף של ירידה, לאחר שברבעון הרביעי נרשמה ירידה של 6,000 בכרטיסים חוץ בנקאיים פעילים. כתוצאה מכך, כאל שהייתה עם מספר הכרטיסים הרב ביותר, ירדה כבר בסוף 2009 למקום השלישי, אחרי ישראכרט ולאומי קארד.

ועד העובדים יפגע ברווח

כאל עדיין מובילה בהיקף האשראי החוץ בנקאי, אך משלמת מחיר באיכותו. שיעור ההפרשה לחובות מסופקים שלה הוא הגבוה בענף, ובעוד מתחרותיה מפרישות כ-1%-1.5%, הפרישה כאל ברבעון הראשון 2%. בנוסף, שיעור ההפרשה המאזנית לחובות מסופקים ביחס לחייבים בגין פעילות בכרטיסי אשראי עמד על 3.1%.

פעילות הסחר האלקטרוני, בייחוד פורנו וסליקת הימורים ותוספי מזון, עמדה במרכז הכשלים שנתגלו בחודשים האחרונים בסליקה באינטרנט של כאל. כשלים שבעטיים נאלץ המנכ"ל הקודם, בועז צ'צ'יק, לסיים את תפקידו. פעילות זו, שהייתה מקור רווח משמעותי לכאל בשנתיים הקודמות צומצמה מאוד, והרווח ממנה ירד ב-63% והסתכם ב-6 מיליון שקל בלבד.

כאל מדווחת כי ההפסד מהפסקת ההתקשרות עם בתי עסק כדי לעמוד בכללי הציות של ויזה ומאסטרקארד, עמד על 7 מיליון שקל. הקנס שקיבלה ממאסטרקארד ירד ל-3.6 מיליון דולר. מרבית בתי העסק חויבו בעלות הסנקציות הכספיות, ולחברה נותרה חשיפה ב"היקף לא מהותי" לטענתה.

בצד ההוצאות עומדת כאל בפני מצב לא מוכר מבחינתה בתחום יחסי העבודה. בשבועות האחרונים הוקם ועד עובדים שדורש מו"מ על הסכם קיבוצי. כיום עלות השכר של 1,280 עובדי כאל היא 12,695 שקל בחודש, כאשר רוב העובדים הם עובדי תפעול, בעיקר במרכזי השירות והקול סנטר. ההערכות הן כי התארגנות העובדים תביא בסופו של התהליך לשיפור בתנאי העסקתם, ולעלייה בהוצאות השכר של כאל.

כאמור, החברה רשמה עלייה ברווח ברבעון, וכך צפוי גם ברבעון השני, לאחר שמימשה במהלך אפריל מחצית ממניותיה בויזה העולמית, ורשמה רווח של 16 מיליון שקל. המחצית השנייה של המניות תשתחרר במארס 2011 ובגינה הכירה כאל בקרן הון של 32 מיליון שקל.

מחזור העסקאות ברבעון הראשון של 2010 עמד על 10.9 מיליארד שקל, עלייה של 10.7% בהשוואה לרבעון המקביל. בהיקף הכרטיסים הפעילים נרשמה עלייה של 0.7% והם הגיעו ל-1.32 מיליון.