2.5 ליטר מנוע, 300 כ"ס: חיות טרף במסווה של משפחתיות

מכוניות מפלצתיות לא טובות ליחסי הציבור? אין בעיה, יצרניות הרכב מציידות את המשפחתיות, התמימות למראה, במנועים אימתניים ■ סובארו STI קוזוורת', פוקוס RS500, מאזדה 3 MPS ועוד

כמעט כל יצרני הרכב הגדולים בעולם נוהגים לצרף לדוח השנתי שלהם חוברת עבה, שכותרתה "פעילות החברה למען איכות הסביבה". מרביתן נראות זהות: תמונות של שמיים כחולים, כרי דשא ירוקים, ילדים סמוקי לחיים על נדנדות וציפורים עם מבט אופטימי. התוכן עוסק בהישגים יוצאי הדופן של יצרני הרכב במיחזור, בחיסכון באנרגיה ובהקטנת פליטה. במיוחד אוהבים יצרני הרכב להתמקד במנועים ה"נקיים" שהם מפתחים עבור הדורות החדשים של המכוניות החסכוניות והידידותיות לסביבה שלהם. כמעט כולם משתמשים באותו לקסיקון מונחים, תיאורים וקדימונים לתיאור טכנולוגיות המנוע. המילים הנפוצות ביותר הן ירוק, כחול, אקו, clean, וכך הלאה.

דבר נוסף שכל היצרנים יודעים היטב הוא שלא בריא להעסיק מהנדסי רכב מתוסכלים. הפתרון: הם נועלים לעתים את אנשי יחסי הציבור בארון, ומאפשרים למחלקות ההנדסה לעשות את מה שהן אוהבות באמת, וזה לתכנן מכוניות חזקות עם הרבה מאוד כוח וביצועים. מכיוון שרוב היצרנים לא יכולים להרשות לעצמם כיום - תקציבית ותדמיתית - לתכנן מכוניות ספורט חדשות מהיסוד, הם מסתפקים בטריק הידוע: להכניס כמה שיותר כוחות סוס ומומנט למרכבים של מכוניות משפחתיות קומפקטיות קיימות. אם תוך כדי כך אפשר גם לגייס מזומנים ולכסות את העלות - מה טוב.

הנה כמה דוגמאות עדכניות למכוניות שלא תמצאו בדוח הסביבתי של יצרני הרכב ב-2010.

פורד פוקוס RS500: מפחידה ילדים ברחוב

פורד פוקוס RS500
 פורד פוקוס RS500

פורד מוסיפה כיום את הקידומת "אקו" לכל המנועים החדשים שלה, אבל בינתיים היא מתפנה לפרויקטים שמזכירים עידן פחות ירוק. היצירה האחרונה שלה, שנחשפה רשמית ב-5 במאי, היא הפוקוס RS500 החדשה. בניגוד לסובארו, המספר בשם של הפוקוס אינו מסמל את הספק המנוע אלא את מספר היחידות המתוכננת לייצור: 500 עותקים, שיופצו בעשרים שווקים בעולם. אבל גם בתחום הכוח והביצועים אין לה מה להתבייש. מנוע הארבעה צילינדרים 2.5 ליטרים טורבו שלה מייצר 350 כוחות סוס ומומנט של 46 קג"מ, שמועבר לגלגלים דרך הנעה כפולה. היא מסוגלת להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות מכובדות, ולהגיע למהירות לא-מוגבלת-אלקטרונית של 263 קמ"ש.

העיצוב שלה יקנה לרוכש הרבה חברים חדשים במשטרת התנועה: המרכב מונמך, מנופח ועתיר ספוילרים ופתחי אוורור, הזנב חושף צמד מפלטי ענק, וכל העסק צבוע בשחור/אפור מטאלי ייחודי, עם ציפוי מיוחד שפיתחה 3M עבור המכונית. המחיר באירופה לא זול - בסביבות 41 אלף אירו -אבל זה לא הפריע לספקולנטים ולחסידים נלהבים להזמין בתוך 12 שעות את כל היחידות שהוצעו למכירה. סדרת המשך עומדת על הפרק.

הדבר הכי קרוב שאפשר לרכוש בארץ: אין.

סובארו STI קוזוורת': מהירה יותר מפורשה טורבו

סובארו STI קוזוורת'
 סובארו STI קוזוורת'

רבים מהלקוחות של דגמי הספורט של סובארו - בעיקר של האימפרזה STI - נוטים להתייחס אל המכונית שלהם בתור "בד ציור חלק", שעליו ניתן להוסיף שיפורים ותגבורים עד אין-קץ. במחלקת הספורט של סובארו מבינים ללבם, ואף שמחים לסייע להם מפעם לפעם להיפרד מכספם תמורת דגמים משופרים מאוד, שנושאים עליהם חותמת רשמית - ואחריות רשמית - של היצרן. הפרויקט האחרון מסוג זה הוביל את סובארו אל קבוצת ההנדסה והמירוצים הבריטית המפורסמת קוזוורת', במטרה לייצר את ה-STI הרשמית הקיצונית והמהירה ביותר שיוצרה עד היום.

המכונית, שנולדה בפרויקט המשותף, נושאת את השם הסבוך סובארו STI קוזוורת' SC400, והיא תושק רשמית במהלך הקיץ. בינתיים שחררה סובארו רק "טיזרים", אך הם מרשימים בהחלט: בסיוע מהנדסי קוזוורת' מפיק מנוע הארבעה צילינדרים טורבו של ה-STI המיוחדת לא פחות מ-395 כוחות סוס, והוא יאפשר למכונית לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות - נתון שנמצא בטריטוריה של פורשה 911 טורבו ושל חבורת למבורגיני, פרארי ושות'. למכונית יהיו בלמי מירוץ אדירים, מתלים משודרגים, ועוד שינויים הנדסיים רבים. החברה הודיעה כי בכוונתה לייצר מהמכונית רק 75 יחידות, שרובן הוזמנו מראש, אולם על סמך ניסיון העבר אפשר לצפות לסדרות המשך.

הדבר הקרוב ביותר שאפשר לרכוש בארץ:

STI סדרתית, 340 אלף שקלים.

ב.מ.וו 135 TTI: לא נשארת מאחור

ב.מ.וו 135 TTI
 ב.מ.וו 135 TTI

אם באזובי הקיר נפלה שלהבת, מה יגידו הארזים? לב.מ.וו תמיד היה מה להציע בפלח הקומפקטיות. הגרסה החזקה העדכנית של סדרה 1 הקטנה היא דרקון-ננסי עם מנוע שלושה ליטרים טווין-טורבו, שמייצר 306 כוחות סוס ומומנט של ארבעים קג"מ. בסיוע תיבת הילוכים חדשה עם מצמד כפול ושבע מהירויות, שמספקת תגובות סופר-מהירות, היא מסוגלת להאיץ מאפס למאה קמ"ש ב-5.2 שניות - לא רע למכונית בממדים של גולף.

אבל האיום מכיוונם של המתחרים צפוי להביא בקרוב להשקת גרסת סופר ספורט חדשה ומשודרגת של המכונית. המכונית לא תיקרא M1 - השם המיתולוגי הזה שמור למכונית העל ההיסטורית של ב.מ.וו - אלא תסתפק כנראה בשם צנוע יותר דוגמת TTI, כשמה של מכונית הקונספט הספורטיבית, שהוצגה לפני שנתיים (בתמונה). שדרוג הביצועים לא צפוי להיות דרמטי: הספקולנטים מהמרים על 326 עד 350 כוחות סוס. אבל באלה יהיה די כדי לרדת אל מתחת לסף הסמלי של חמש שניות מאפס למאה קמ"ש. המועד והמחיר עדיין לא ידועים.

הדבר הכי קרוב שאפשר להשיג בארץ:

ב.מ.וו 125 קבריו: 389 אלף שקלים.

פולקסווגן גולף R: מנוע ירוק, לב אדום

פולקסווגן גולף R
 פולקסווגן גולף R

לפולקסווגן תמיד הייתה חיבה למכוניות קומפקטיות "חמות", והיא הייתה אחת החברות הראשונות שהשתילו מנועי V6 גדולים ושריריים בתוך תא המנוע של הגולף - בהתחלה ה-VR6 הזכורה לטוב, ואחרי כן ה-R32. בשנה שעברה החליטה החברה "לחזור בתשובה" ונטשה את מנועי השישה צילינדרים לטובת מנועי ארבעה צילינדרים טורבו בנפח שני ליטרים.

המנוע של הגולף R העדכנית מייצר 270 כוחות סוס ו-32 קג"מ, ומסוגל לתת "פייט" רציני לב.מ.וו, פורד ושות' עם זינוק של 5.7 שניות מ-0 למאה קמ"ש, ואפילו פחות מכך בגרסה שמצוידת בתיבת DSG אוטומטית. למרות ההצהרות כי מדובר במנוע "ידידותי לסביבה", אפשר בהחלט להניח שבדרך להשגת הביצועים המוצהרים תפלוט המכונית יותר מ-195 גרם CO2 לקילומטר, ותשרוף יותר דלק מהממוצע של 12 קילומטרים לליטר, שבהם נוקב היצרן בגאווה. אם מישהו חשב שהכוח הזה מופרז הוא טעה בגדול. הגולף R נמצאת כיום תחת מתקפה של משפרי ביצועים, וגרסאות של חברות כמו ABT (בצילום) מפיקות מאותו מנוע שני ליטרים 325 כוחות סוס בסיוע שינויים קלים במחשב המנוע ובפילטרים.

הדבר הכי קרוב שאפשר להשיג בארץ: סיאט ליאון קופרה עם אותו מנוע, 240 כוחות סוס.

מאזדה 3 MPS: מכונית הליסינג של השטן

מאזדה 3 MPS
 מאזדה 3 MPS

המאזדה 3 MPS החזיקה במשך זמן קצר (עד שסיאט קלקלה לה את החגיגה) בתואר "מכונית ההנעה הקדמית הקומפקטית החזקה ביותר בעולם". את ההישג הקנה לה מנוע ארבעה צילינדרים טורבו בנפח 2.3 ליטרים, שהספקו הוקפץ ל-260 כוחות סוס. בסיוע מערכת בקרת משיכה מתוחכמת ותיבה ידנית בלבד - אין אופציה אוטומטית - מתרגמת ה-MPS את ההספק לתאוצה של 6.1 שניות מאפס למאה קמ"ש ול-250 קמ"ש. יש לה גם מערכת מתלים ובלמים ששודרגה בהתאם, ותא נוסעים בעיצוב ייחודי, הכולל בין השאר מושבי ספורט ושעונים נוספים, שלא יהיו מוכרים לנהגי המאזדה 3 בישראל. העיצוב החיצוני זועק למרחוק, ובמיוחד כונס האוויר דמוי היבלת בחרטום.

ומה איתנו? משום מה, הרעיון של יבוא גרסה ספורטיבית למכונית הנמכרת ביותר בישראל נשמע הגיוני לרבים, והסברה הנפוצה היא ששמרנותו של היבואן מונעת את יבוא המכונית לארץ הקודש. אבל התשובה שונה: המכונית עולה באירופה כ-38 אלף אירו לפני מסים, בדומה למחיר של ב.מ.וו 3 נאה ומאובזרת. עד כה לא נמצא אף לקוח שיהיה מוכן לשים מקדמה על חשבון 350 אלף שקלים (מחיר משוער) להזמנת מאזדה 3 האצ'בק עם תיבה ידנית.

הדבר הכי קרוב שאפשר להשיג בארץ: אין.