שיעור במדעי המוח בחסות האוצר

"גורם" באוצר, רצה שנחשוב שמיליארד שקלים זה המון, ובכך להוריד את סף הביקוש במוחנו

יום חמישי שעבר, פורום השולחן העגול - שסביבו יושבים יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שר האוצר יובל שטייניץ ואת בכירי המשרד - מתכנס כדי לדון במשא ומתן סביב ההסכם הקיבוצי החדש. איכשהו, בצירוף מקרים נדיר ביותר, בדיוק בזמן הזה קיבלו הכתבים הכלכליים תדרוך מ"גורם" באוצר. ההסתדרות מתכוונת לדרוש תוספת מופרזת, אמר ה"גורם", ונקב בסכום: מיליארד שקלים.

הסכום הזה נראה גבוה מאוד לאור הגירעון התקציבי ולאור חוסר הוודאות בכלכלה העולמית, אבל מי שמכיר מעט את ההיסטוריה של יחסי עבודה במשק יודע שמדובר בסכום נמוך לאין שיעור מהדרישות הרגילות.

הנה, רק לפני שנתיים קיבלו העובדים שנמצאים בהסכם הקיבוצי תוספת שכר של 4 מיליארד שקלים. יתרה מזו, ל"גלובס" נודע כי בהסתדרות מתכוונים לדרוש הרבה מעבר למיליארד שקלים. כמה מעבר? את זה הם כבר לא מוכנים להגיד.

מה שהם כן אומרים - ובצדק - הוא שמדובר בספין של האוצר. אבל יש פה קצת יותר מספין. האוצר הסתמך פה בעצם על תופעה ידועה במדעי המוח, המכונה "עיגון" (Anchoring). התופעה הזו קיבלה ביטוי בעבודותיהם של שני חתני פרס נובל, עמוס טברסקי ודניאל כהנמן, שבדקו את האופן הלא רציונלי שבו אנו מקבלים החלטות והגיעו למסקנה הבאה: ברגע שנזרק לחלל האוויר מספר, הוא מהווה "עוגן" שהמוח שלנו תופס אותו כהגיוני.

האם זה מה שניסו לעשות באוצר? ה"גורם" רצה שנחשוב שמיליארד שקלים זה המון, ובכך הוריד את סף הביקוש במוחנו. כל סכום מעל מיליארד שקלים - סכום נמוך ממילא - ייראה מופרז. האם הם יצליחו? את זה נראה בסכום שינקוב יו"ר ההסתדרות. בינתיים, עיני אינו נוקב בשום סכום. נראה אם הוא ישבור את התיאוריה.