קרדיט סוויס: פישר ימשיך להתערב במט"ח; יעלה הריבית ליוני

כלכלני הבנק השוויצרי: בנק ישראל יעלה ביום שני את הריבית ב-0.25% ל-1.75% ■ צופים המשך רכישת דולרים ע"י הנגיד לאור נתוני הייצוא המגמגמים ואי-הוודאות לגבי משברי החוב באירופה, שעלולים להשפיע לרעה אף יותר על היצואנים בישראל

לקראת החלטת הריבית בישראל לחודש יוני שתפורסם ביום שני הקרוב, כלכלני הבנק השוויצרי קרדיט סוויס מעריכים כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% לשיעור של 1.75%. לאחר מכן, מעריכים בבנק כי הנגיד פישר יעצור את ההעלאות של הריבית לאורך חודשי הקיץ, בדרך "לרמות נורמליות בקצב הדרגתי", כפי שאמר הבנק בהחלטות האחרונות.

נזכיר, כי השבוע פורסם כי נרשמה התמתנות ניכרת בקצב הצמיחה במשק הישראלי, כשהתוצר צמח ב-3.3% ברבעון הראשון של 2010. זאת, לאחר צמיחה של 4.8% ברבעון האחרון של 2009. נתוני התמ"ג שיקפו עלייה בהוצאות הצריכה הפרטית והציבורית. לעומת זאת, ירד הייצוא וההשקעות בנכסים קבועים נשארו כמעט ללא שינוי.

בקרדיט סוויס סבורים כי בבנק ישראל לא הופתעו מנתוני הצמיחה האחרונים והזכירו כי בכירים בבנק כבר הזהירו לאחרונה מהאטה בצמיחה לאחר הצמיחה הניכרת שנרשמה ברבעון הרביעי של 2009 - הקצב המהיר ביותר מאז תחילת 2008.

בנוסף, בקרדיט סוויס גם מעריכים כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ימשיך את ההתערבות בשוק המט"ח בחודשים הקרובים, לאור נתוני הייצוא המגמגמים ואי-הוודאות לגבי משברי החוב באירופה, שעלולים להשפיע לרעה אף יותר על היצואנים בישראל.

"בהתחשב בסיכונים מחוץ וההשקעות המקומיות הלא מרשימות, אנו מעריכים כי הצמיחה של המשק הישראלי השנה תישאר על 3.2% - מתחת להערכות של בנק ישראל (3.7%)" אמרו כלכלני הבנק. הכלכלנים ממשיכים להעריך כי הצריכה הפרטית בישראל תתחזק ברבעונים הקרובים בהשפעת המדיניות המוניטרית והפיסקלית שנוקט הבנק.

"בכל מקרה, אנו ממשיכים להאמין כי עליית מחירי הדיור תמשיך לעמוד לנגד עיניו של הנגיד פישר, ועשויה להשפיע על ההחלטות הקרובות שלו באשר לריבית הבסיסית במשק", אמרו בבנק. פישר עצמו הודה בתחילת החודש כי הריבית הנמוכה היא המנוע העיקרי העומד מאחורי הזינוק במחירי הדירות בישראל, ואף ציין כי שיעורה הנמוך הזין בחלקו גם את העליות בשוקי המניות והאג"ח.