רוח גבית לפעילות ישראלית בסין: הסכם שת"פ במו"פ תעשייתי

כעת, כשמשבר האירו גורר מטה את הבורסות בעולם, כוח המשיכה של סין חזק מתמיד ■‎‎ שר המדע הסיני: "אנחנו יוזמים פרויקטי ענק ממשלתיים בתחומי קלינטק, חקלאות, ננו ו-‏‏IT‏ שפתוחים לחברות ישראליות. יש לנו מה ללמוד מכם בתחום הטכנולוגי"‏

‎‎צעד חשוב ליזמים המקומיים שרוצים לחדור לסין: היום (ה') נחתם הסכם שיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח (מו"פ) בין ישראל לסין. על ההסכם חתמו שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, ושר המדע והטכנולוגיה הסיני, וואן גאנג, שהגיע לביקור רשמי בישראל.

סין היא שוק אטרקטיבי לפעולה עבור חברות זרות וגם עבור יזמים ישראלים, על רקע העיור המואץ וההתפתחות המהירה של המדינה. כעת, כשמשבר האירו גורר מטה את הבורסות בעולם, כוח המשיכה של סין חזק מתמיד.

ההסכם שנחתם היום פותח פתח לשיתופי פעולה במו"פ תעשייתי בין חברות ישראליות וסיניות, כשהחברה הישראלית תקבל תמיכה של עד 50% בעלויות המו"פ מלשכת המדען הראשי בתמ"ת, בראשות ד"ר אלי אופר. החברה הסינית תקבל את התמיכה ממשרד המדע הסיני. באופן זה, חברות משני הצדדים ייחשפו לדרישות השווקים השונים, והממשלה תשתתף איתן בסיכון.

לשאלת "גלובס" באלו אופנים יכולות חברות ישראליות להשתלב בפעילות עסקית בסין, השיב וואן כי במדינה פועלים 56 פארקי תעשייה והיי-טק לאומיים, המייצרים 10% מהתמ"ג. לדבריו, "לכם בישראל יש ידע טכנולוגי עצום ומספר החברות הזרות הגדול ביותר שנסחר בנאסד"ק". וואן הוסיף כי הצרכים הבוערים של סין היום הם בתחומי טכנולוגיות המים, האנרגיה הנקייה, הפחתת זיהום האוויר והחקלאות החכמה. "נושאים נוספים שמשרד המדע הסיני מקדם בברכה הם טכנולוגיית ננו ו-‏‏‎"IT‎‏, אמר.

עוד אמר וואן כי "אנחנו בסין מקדמים את נושא המעבר לשימוש ברכב חשמלי, והכרזנו על 20 ערי פיילוט לפרויקט ברחבי המדינה. נקדם בברכה חברות ישראליות שיביאו טכנולוגיות טובות בתחום הרכב החשמלי וסוללות אחסון אנרגיה". עוד ציין כי בסין יש צורך עצום בטכנולוגיות לשיפור הפעילות החקלאית וכן בטכנולוגיות לתחום ה-‏IT‏ (טכנולוגיית מידע).

* ‏‎‎חברות ישראליות מתקשות לחדור לשוק הסיני. מה תוכל לייעץ להן?

‏‎‎‏וואן: "כל פארקי התעשייה וההיי-טק שלנו פתוחים בפני חברות ישראליות וכל הפרויקטים הממשלתיים הגדולים. יש חברות ישראליות שכבר פועלות אצלנו בהצלחה. בסוף השנה נחשוף את היקף תוכנית החומש שבנינו להשקת פרויקטי ענק בתחומים המועדפים עלינו - מים, אנרגיה, חקלאות חכמה, ננו ו-‏IT‏. הסכומים הם גדולים, והכל פתוח לחברות ישראליות".

המו"מ נקבע בעקבות שנתיים מאומצות של משא ומתן עם משרד המדע והטכנולוגיה הסיני, המוביל ומקדם את נושא המו"פ התעשייתי בסין. לדברי בן אליעזר, "סין היא אחת משותפות הסחר המרכזיות של ישראל באסיה, אך הייצוא הישראלי לסין ב-2009 הסתכם בפחות ממיליארד דולר". בן אליעזר ציין כי "כחלק מהאסטרטגיה של התמ"ת להרחבת הפעילות של חברות ישראליות לכיוון מזרח, פעלנו לגיבושו של הסכם זה שיספק תשתית לשיתופי פעולה בעיקר בין תעשיות עתירות ידע, ויביא לגידול בסחר בין המדינות כפועל יוצא מכך".‏ בן אליעזר הוסיף כי בספטמבר הקרוב הוא יעמוד בראש משלחת גדולה לסין "כדי לייצג שם את ישראל של היום", כדבריו.