5 דרכים להרוויח מהמשבר: שורט על יפן, שווקים מתעוררים, יציאה מאג"ח ארה"ב, ערך יחסי במניות וזהב

רמות החוב הגבוהות של ארה"ב ומדינות אירופה הן בהחלט עניין מדאיג, אבל יש דרך לעשות כסף גם מהסיטואציה הזו ■ הסערה הנוכחית עומדת להימשך זמן רב - "אנחנו רק באמצע המשחק" ■ קבלו חמש הצעות להשקעות שאמורות להניב תוצאות יפות עם כניסתו של המשבר לשלב הבא

המטבעות הנחלשים, הירידות בשווקים המתעוררים והתשואות הגואות של האג"ח הממשלתיות - כל אלה מערערים בתקופה האחרונה את ביטחונם של המשקיעים. אם משבר החובות שהכה ביוון מתקרב לארה"ב או לחופים אחרים, הם עלולים לחשוב שהמקום הטוב ביותר עבור הכסף שלהם הוא מתחת לבלטות.

אבל אסטרטגים רבים טוענים שישנה דרך להרוויח גם מהשלב הבא במשבר החובות הריבוניים. האסטרטגיות נעות מהברורה מאליה - הגדלת ההחזקות של אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח ארוך ורכישה של זהב - ועד לאזוטרית, כמו רכישה של ריאל ברזילאי ושורט על הקורונה הצ'כית.

בכל מקרה, התפיסה המחשבתית שעומדת מאחורי כל הגישות הללו היא זהה: הסערה הנוכחית עומדת להימשך זמן רב. באשר למשבר החובות "אנחנו רק באמצע המשחק", אומר מקס בובליץ, אסטרטג השקעות ראשי ב-SCM אדוויזורז. המשקיעים צריכים להיות מוכנים להמתין ואולי אף לסבול קצת לאורך הדרך. רבים חושדים שהכלכלה האמריקנית עלולה לסבול מצמיחה מואטת משולבת בדפלציה, לפני שרמות החוב הגבוהות יביאו לעליית הריביות.

לפניכם חמש הצעות להשקעות שאמורות להניב תוצאות יפות עם כניסתו של משבר החובות לשלב הבא.

1. שורט על יפן

המרו על נפילה של איגרות החוב היפניות או של הין המקומי, שכן המקום הבטוח ביותר מבחינה מטבעית עשוי שלא לתפקד כפי שכולם מעריכים. החוב של הממשל היפני כאחוז מהתמ"ג מוערך השנה על ידי שירות המשקיעים של מודי'ס ביותר מ-200%, בהשוואה ל-99% בארה"ב ו-22% באוסטרליה.

הכלכלה המתכווצת של המדינה הפכה את הקטנת נטל החוב על ידי הממשל המקומי למשימה קשה. אבל הנתונים הדמוגרפיים הם אפילו קריטיים יותר. האוכלוסייה היפנית מתבגרת ומתכווצת, והחוסכים צפויים להתחיל למכור את איגרות החוב היפניות ברגע שיגיעו לגיל פרישה. זה יכריח את הממשל ללוות אפילו יותר, בריביות גבוהות יותר, מעבר לים.

"על בסיס השוואתי, האם יפן קרובה יותר ליוון מאשר ארה"ב?", שואל ג'ייסון ברדי, מנהל קרן אג"ח בחברת ת'ורנבורג אינווסטמנט מנג'מנט. התשובה הנכונה לטעמו היא ש"יפן אכן קרובה הרבה יותר" ליוון השוקעת.

עבור המשקיע הקטן הימור נגד הין היפני דרך קרן סל מטבעית או קרן נאמנות יכול להביא לתוצאה דומה לשורט על איגרות החוב. אחד הכלים המתאימים לכך הוא קרן הסל ProShares UltraShort Yen, שמאפשרת להמר נגד המטבע היפני.

הבעיה עם שורט על יפן, אומרים אנליסטים, היא שעד היום זה לא עבד. התשואות על האג"ח ממשיכות ליפול לכ-1.4% היום, מרמה של יותר מ-6% ב-1990, כשביקושי המשקיעים דחפו את המחירים כלפי מעלה.

2. שווקים מתעוררים

קנו מניות, אג"ח ומטבעות בשווקים הצומחים במהירות או בשווקים מוטי סחורות. מנגד, מכרו את השווקים המתעוררים שנושאים עימם גירעונות או חובות ציבוריים גבוהים במיוחד.

בברזיל, למשל, מעריכה מודי'ס שסך החוב הממשלתי יהיה השנה כ-60% מהתמ"ג - קטן בהרבה מזה של ארה"ב, בריטניה ויפן. גם מדינות קטנות ומפותחות יותר שמייצאות סחורות רבות עשויות לצאת מחוזקות.

אוסטרליה, למשל, הודיעה לאחרונה שהיא צופה עודף תקציבי בשנתיים הקרובות. "השוק נע לעבר דיפרנציאציה בין מנצחים ומפסידים", אומר אימרן אחמד, אסטרטג שווקים מתעוררים ב-RBS. על בסיס אזורי "אסיה ואמריקה הלטינית נראים כאזורים שיניבו תשואת יתר לעומת מרכז ומזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה", הוא אומר.

הכלכלה ההונגרית התכווצה ביותר מ-6% בשנה האחרונה. הכלכלה הברזילאית קטנה ב-0.2% בלבד, ועל פי אחת התחזיות היא צפויה להתאושש בצמיחה של 7% השנה. ב-RBS ממליצים לרכוש ריאל ברזילאי ופזו מקסיקני ולעשות שורט על הפורינט ההונגרי, הזלוטי הפולני והקורונה הצ'כית.

3. צאו מאג"ח של ממשלת ארה"ב

בחנו אפשרות לרכוש סוגים אחרים של חוב אמריקני, כמו אג"ח שמגובות בהלוואות לצרכנים. עם יותר מ-50% חוב שמוחזק על ידי משקיעים זרים, ארה"ב נמצאת כפסע לפני מצב שבו המשקיעים יתחילו לדרוש ריביות גבוהות יותר על האג"ח הממשלתיות שלה, על מנת להגן על עצמם מאפשרות של חדלות פירעון.

"יציאה מאג"ח ממשלתיות ארוכות, כמו אלו ל-10 ול-30 שנים, היא עניין מתבקש", אומר קוסטריץ' מבלקרוק. מעבר לאג"ח ממשלתיות קצרות יותר ישמור על המשקיעים מנעילת חסכונותיהם. כלי השקעה מהסוג של קרן הסל של Pimco 1-3 Year U.S. Treasury (TUZ) ומגוון רחב של קרנות נאמנות שרוכשות רק את האיגרות הקצרות, הן אופציה טובה למשקיעים שמעוניינים בכיוון הזה.

4. חפשו את הערך היחסי במניות

"הסקטורים שצריך להתרחק מהם הם מוצרי צריכה בני קיימא, פיננסים ותשתיות שירותים", אומר קוסטריץ' מבלקרוק. מניות צרכנות טומנות בחובן לעיתים קרובות יחס חוב להון גבוה, ומוסדות פיננסים מחזיקים, בדרך כלל, תיק אג"ח רחב היקף.

מניות תשתיות השירותים מושכות משקיעים מכיוון שהן משלמות דיבידנדים גבוהים, שנושאים מאפיינים שמזכירים אג"ח, אך אם התשואות על האג"חים יעלו תשואות הדיבידנד הללו עשויות להיראות מושכות הרבה פחות. במקום זאת, חפשו את המניות עם שיעורי החוב הנמוכים.

5. קנו זהב כאלטרנטיבה למטבעות

הזהב מתפקד עד כה על פי המוניטין שנבנה לו במרוצת השנים, כהשקעה מומלצת כשהמטבעות נחלשים. הוא הגיע למחיר שיא באירו, כשהמטבע נשחק תחת הלחץ של בעיות החוב ביוון, ובשבוע שעבר הוא התקרב לרמות שיא גם בדולר האמריקני. עד כה, הוא הניב למשקיעים תשואה של 12% השנה.

מלבד קרנות סל שעוקבות אחר מחיר הזהב כמו SPDR Gold Trust, המשקיעים יכולים לקנות גם קרנות נאמנות וקרנות סל שמאפשרים חשיפה לסקטור דרך חברות כרייה של מתכות יקרות, כמו קרן הסל Market Vector Gold Miners.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2010