המצב לא שפיר: מחזיקי האג"ח מאיימים לפרק את שפיר

החברה גייסה במאי 2007 אג"ח בהיקף של כ-149 מיליון שקל, וכיום עומדות התחייבויות האג"ח שלה לציבור על כ-100 מיליון שקל

לאחר שאישרו דחייה בתשלום של 12.6 מיליון שקל בגין אג"ח א' של חברת שפיר פרויקטים, לתחילת חודש יוני, מגבירים המחזיקים את הלחץ על החברה ומאיימים בפירוקה.

שפיר פרויקטים, שבשליטת האחים שפירא - בעלי קבוצת התשתיות שפיר הנדסה, עלתה לכותרות באוקטובר האחרון עם הצטרפותה לגל הסדרי החוב. החברה גייסה במאי 2007 אג"ח בהיקף של כ-149 מיליון שקל, וכיום עומדות התחייבויות האג"ח שלה לציבור על כ-100 מיליון שקל.

לאחר יותר מחצי שנה של דיונים, סבלנותם של מחזיקי האג"ח פקעה. לדברי אחד המחזיקים המרכזיים, "הדבר המהותי לגביו שורר חוסר הסכמה מוחלט בין הצדדים הוא העובדה ששפיר הנדסה, כקבוצה מאוד עשירה, לא מוכנה להזרים ולו שקל אחד תמורת דחיית הריבית. זה עניין עליו לא נוכל להתפשר, וזו הסיבה בגינה ניתן ללכת לפירוק". נציין כי לשפיר הנדסה אין החזקות בשפיר פרויקטים, ומשפחת שפירא מחזיקה בשתי החברות בנפרד.

מחזיקי האג"ח דורשים הזרמת סכום של קרוב ל-20 מיליון שקל לחברה, המחזיקה קרקעות באוקראינה ורומניה, תמורת דחיית תשלומי הריבית והקרן על האג"ח. בעלי השליטה בחברה מתנגדים לדרישה זו.

אותו מחזיק מוסיף: "ברור לנו שאנחנו צריכים לתת כתף, אבל לא יכול להיות שנשלם את כל המחיר. אנחנו מוכנים לדחות את התשלומים, אבל לא בחינם. אנחנו חושבים שמגיע לנו פיצוי בצורה של הבטחת תשלומי ריבית לשלוש שנים, ואנחנו רוצים שיתנו ערבות עליהם. בחברה חושבים שאנחנו צריכים לתת להם זמן בלי לקבל שום דבר בעבור זה".

סמנכ"ל הכספים של קבוצת שפיר, עמית בירמן, הגיב לטענות המחזיקים: "הדרישה היא לא רציונלית. אי אפשר שרק בעלי השליטה יקחו סיכון. כבר סיכנו הרבה מאוד כסף, ואנחנו לא רוצים לסכן עוד. בעלי שפיר כבר הביאו הרבה כסף מהבית - הם הכניסו יותר מ-50 מיליון שקל כסף מכיסם הפרטי, לא כסף שלקחו מהציבור. הם לא לקחו דמי ניהול ולא שילמו משכורות".

לדברי בירמן, "לחברה אין יכולת לעמוד בתשלום הקרוב של פירעון הקרן והריבית. השוק במזרח אירופה קרס, ואם נכסי החברה יימכרו בתהליך מהיר ובמחירים נמוכים, כולם יפסידו. ביקשנו מבעלי האג"ח לתת לנו זמן, ובזמן הזה נחזיק את החברה על חשבוננו".