בית-הנבחרים אישר 205 מיליון דולר לרכישת סוללות כיפת ברזל

בעקבות הכרזת הבית הלבן ש"הנשיא מכיר באיום שנשקף לישראל מהטילים והרקטות של חיזבאללה וחמאס" ■ יותר מ-400 צירים תמכו בהצעת החוק, רק אחד התנגד ■ אישור ברוב גדול צפוי גם בסנט

בית-הנבחרים של ארה"ב אישר הלילה ברוב עצום, דו-מפלגתי, את בקשת הבית הלבן להעניק לישראל סיוע בסך 205 מיליון דולר לרכישת יותר מעשר סוללות של "כיפת ברזל" ליירוט טילים מטווח קצר.

ציר בית-הנבחרים בוב ניי, רפובליקן מאוהאיו, יזם את הצעת החוק למימון חבילת הסיוע. במסיבת עיתונאים בקונגרס, אחרי ההצבעה, אמר ניי: "כאדם שחי ועבד במזה"ת, אני יודע מניסיון אישי עד כמה חשובים היחסים בין ישראל לארה"ב לביטחונן של שתי המדינות".

הציר האווארד ברמן, יו"ר ועדת החוץ של הבית, אמר: "האיום שמסתמן מאיראן חמושה בנשק גרעיני, והאיום המתמשך שנשקף מבעלי בריתה של איראן, חמאס וחיזבאללה, רק מחזקים את מחויבותינו רבת השנים לביטחונה של ישראל".

"כאשר לכל סנטימטר רבוע משטחה של ישראל נשקפת סכנה של התקפת טילים או רקטות, אנו חייבים לוודא שלבעלת הברית החשובה ביותר שלנו במזה"ת יהיו הכלים להגן על עצמה", אמר ברמן.

400 צירים הצביעו בעד חבילת הסיוע, אחד התנגד ושמונה נמנעו. הסנט צריך להצביע אף הוא על הצעת החוק וההערכה היא שגם שם תאושר היזמה ברוב גדול מאוד, אם לא פה אחד.

בשבוע שעבר, לאחר שהבית הלבן הודיע על הגשתה של בקשת הסיוע לקונגרס, אמר דובר בפנטגון, כי זו ההשקעה האמריקנית הישירה הראשונה במערכת "כיפת ברזל". הוא ציין, כי ההחלטה לספק סיוע פיננסי לרכישת הסוללות ופרישתן התקבלה לאחר שגורמי ממשל היו עדים לניסוי של "כיפת ברזל" בינואר השנה.

"הסיוע יאפשר לישראל להרחיב את הייצור והפרישה (של הסוללות) ולהחיש את ביצוע התהליך", אמר הדובר. לפי הערכות, מדובר ביותר מעשר מערכות.

בהודעה נפרדת של הבית הלבן, אף היא בשבוע שעבר, נאמר: "הנשיא מכיר באיום שנשקף לישראל מהטילים והרקטות שבידי חיזבאללה וחמאס ולכן החליט לבקש מהקונגרס מימון לתמיכה בייצור... 'כיפת ברזל'".

"כפי שהנשיא חזר ואמר, המחויבות שלנו לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור והיחסים הביטחוניים שלנו עם ישראל חזקים מאשר אי פעם", נאמר בהודעה. "ארה"ב ובעלת בריתה ישראל צריכות להתמודד עם אתגרים ביטחוניים שמשותפים לשתיהן, החל במאבק בטרור וכלה בהתמודדות עם האיום שנשקף מתכנית הנשק הגרעיני של איראן".

כמו הסיוע האמריקני למערכת ה"חץ", גם הסיוע ל"כיפת ברזל" נפרד מחבילת הסיוע הצבאי השנתי שמקבלת ישראל מארה"ב. אשתקד הסתכמה חבילת הסיוע ב-2.55 מיליארד דולר. לפי הסכם לעשר שנים בין ישראל לארה"ב, שנחתם ב-2008, מתוכננת החבילה לגדול כל שנה עד לתקרה של 3.15 מיליארד דולר, החל ב-2013 וכלה ב-2018.

במאמץ לאחות את הקרע שהתגלע בין ישראל לארה"ב על רקע הבניה במזרח-ירושלים, נוקט הממשל בשבועות האחרונים טקטיקה חדשה, שמדגישה מחויבות עמוקה של ארה"ב לביטחון ישראל, יהיו אשר יהיו חילוקי הדעות הפוליטיים בין שתי המדינות.

באחרונה פורסמו ידיעות שלפיהן פנתה ישראל לארה"ב בבקשה לקבל סיוע במימון הייצור של "כיפת ברזל" ויש הערכות שהנושא עלה בשיחה שקיים שר הביטחון, אהוד ברק עם עמיתו האמריקני, רובט גייטס, ב-27 באפריל. יודגש, כי ברק אמר אחרי הפגישה, ששיחתו עם גייטס עסקה, בין השאר, בצרכי החימוש של צה"ל.

לפי פרסומים זרים, חתם באחרונה משרד הביטחון על הסכם עם סינגפור, שלפיו תספק לה ישראל את המערכת תמורת מימון חלק מעלויות הפיתוח.

הסיוע האמריקני ל"כיפת ברזל" הוא בשורה טובה מאוד לרפאל, יצרנית המערכת, שתצטרך להיערך לקראת ייצור מואץ של הסוללות.

אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שיבחה בשבוע שעבר את החלטת ממשל אובמה לסיע בייצור "כיפת ברזל", וציינה כי ההחלטה מגשימה למעשה הבטחה שנתן אובמה בעת ביקור בשדרות ב-2008, במהלך הקמפיין לבחירות לנשיאות.

לאחר שראה מו עיניו את ההרס והסבל שגרמו הרקטות של חמאס לשדרות ולתושביה, אמר אז אובמה: "מהרגע שאחזור לאמריקה אפעל לספר את סיפורה של שדרות ואדאג לכך שהאנשים הטובים שחיים כאן ייהנו מעתיד של שלום, ביטחון ותקווה. אם מישהו היה משגר רקטות לעבר הבית שבו ישנות שתי הבנות שלי בלילה, הייתי עושה כל מה שביכולתי להפסיק זאת. ואני מצפה שהישראלים יעשו אותו דבר".