גייתנר: הכלכלה העולמית יכולה להתמודד עם המשבר באירופה

שר האוצר האמריקני: "אני חושב שהכלכלה העולמית נמצאת בעמדה חזקה הרבה יותר לנהל את האתגרים האלה" ■ לטענתו, הדולר ממשיך להתחזק הודות לעליית האמון בעוצמת ההתאוששות האמריקנית

"אנו רואים כי אירופה מתמודדת בימים אלה עם כמה אתגרים גדולים. אבל אני חושב שהכלכלה העולמית נמצאת בעמדה חזקה הרבה יותר לנהל את האתגרים האלה", חזר והדגיש שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, בראיון שהעניק בוושינגטון לפני יציאתו לבייג'ין לדיונים כלכליים ברמה גבוהה.

גייתנר גם טען כי הדולר ממשיך להתחזק הודות לעליית האמון בעוצמת ההתאוששות האמריקנית ברחבי העולם.

בדיוק לפני שבוע אמר גייתנר בראיון לסוכנות בלומברג, כי הוא מאמין שאירופה יכולה להתגבר על משבר החובות וכי משבר זה לא יפגע בהתאוששות הכלכלית בארה"ב.

הילרי קלינטון וראשי משרד האוצר האמריקני ובראשם גייתנר, צפויים להגיע מחר לבייג'ינג כדי לדון בשיתוף הפעולה בין ארה"ב וסין, ובמיוחד על הסוגיה הבוערת מכל ביחסים הכלכליים שבין ארה"ב וסין: צמצום הגירעון המסחרי בין שתי המדינות על ידי ייסוף היואן. גירעון זה נאמד ב-400 מיליארד דולר לעומת 227 מיליארד דולר אשתקד.

סין שומרת בכוונה על שער מלאכותי נמוך של היואן על מנת לעודד את הייצוא הסיני, אולם בארה"ב מאשימים אותה בסחר בלתי הוגן שגורם לסגירת מפעלים אמריקניים ולפגיעה בייצור האמריקני.

משבר החוב באירופה הפך נושא מרכזי לדאגה ברחבי עולם, מצד אחד מחשש שזה עלול להתפשט לאזורים אחרים בגוש האירו, ומצד שני, מחשש לפגיעה במדינות יצואניות כמו סין.

"סין וארה"ב יעשו את מיטב יכולתיהם כדי לתרום להתאוששות הכלכלית העולמית", אמר גייתנר.

בהמשך השבוע, גייתנר יבקר בגרמניה ובבריטניה כדי לדון במשבר החוב האירופי, עקב האיום להתאוששות הכלכלית העולמית מצניחת המניות ברחבי העולם. השיחות בין גייתנר לבכירי הממשל יתמקדו כמובן במשבר החובות באירופה ועל האמצעים בהם ניתן לנקוט כדי "להשיב את האמון והיציבות למערכת הפיננסית", לשון ההודעה של משרד האוצר האמריקני.