השבוע בוול סטריט: המשך תיקון או כניסה לשוק דובי?

מדד ה-S&P 500 נפל סיכם ירידה של יותר מ-10% בהשוואה לשיא באפריל ■ שר האוצר גייתנר: הכלכלה העולמית יכולה להתמודד עם המשבר באירופה ■ נתוני המאקרו צפויים להצביע על המשך התאוששות

בימים הקרובים תקבל וול סטריט החלטה בשאלה האם היציאה ההמונית מנכסים מסוכנים היתה מופרזת. התשובה עשויה להיות תלויה במאמצים האירופיים להדוף את הבעיות הקשורות במשבר החוב ולהציל את האירו.

מאז אמצע החודש החולף, חששות בנוגע לצמיחה כלכלית, מסין ועד אירופה, הביאו לירידות שערים ברחבי העולם. הירידה הגיעה לשיא ביום ה' האחרון, כשמדד ה-S&P 500 נפל בלמעלה מ-10% בהשוואה לשיא, שנרשם באפריל, וזה העביר את המניות לקטגוריית "תיקון" באופן רשמי (ירידה של 10%-20% מהשיא), לאחר עליות של 14 חודשים. שווקים רבים בעולם כבר נכנסו לקטגוריה של "שוק דובי" (ירידה של יותר מ-20% מהשיא).

"אנו רואים כי אירופה מתמודדת בימים אלה עם כמה אתגרים גדולים. אבל אני חושב שהכלכלה העולמית נמצאת בעמדה חזקה הרבה יותר לנהל את האתגרים האלה", חזר והדגיש שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, בראיון שהעניק בוושינגטון לפני יציאתו לבייג'ין לדיונים כלכליים ברמה גבוהה. גייתנר גם טען כי הדולר ממשיך להתחזק הודות לעליית האמון בעוצמת ההתאוששות האמריקנית ברחבי העולם.

"לכשיתפזר האבק באירופה, תהיה תוכנית לכסות את החובות, ותשומת הלב תחזור להתאוששות בארה"ב", מנבא קווין גידיס מ-Morgan Keegan & Co.

הנתונים הכלכליים שיפורסמו השבוע יעידו ככל הנראה על המשך ההתאוששות הכלכלית שם, אך סימן השאלה הגדול הוא כיצד ישפיע משבר החובות באירופה על האינדיקטורים הכלכליים שיפורסמו לחודש מאי. השבוע יפורסמו מגוון נתונים חשובים לחודש אפריל - משוק הנדל"ן ועד נתוני הצריכה החשובים.

צפי לעלייה באמון הצרכנים

■ מחר (ב') יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים קיימים בחודש אפריל. כלכלנים צופים עלייה ל-5.65 מיליון יחידות, לעומת 5.64 מיליון בחודש מארס.

■ ביום ג' יפורסם מדד קייס שילר, של מחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב, לחודש מארס. המחירים צפויים לעלות ב-2.8%, בהמשך לקיטון של 0.6% בחודש פברואר.

■ בהמשך יפורסם אמון הצרכנים לחודש מאי, כשהצפי הוא לעלייה ל-58.3 נקודות מ-57.9 נקודות באפריל.

■ במקביל יפורסם מדד מחירי הבתים של FHFA (איגוד סוכני הנדל"ן) לחודש מארס.

■ ביום ד' יפורסם דו"ח בנוגע להזמנות מוצרים בני-קיימא בחודש אפריל. להערכת כלכלנים, בחודש זה נרשמה עלייה של 1.4%, לאחר קיטון של 0.3% בחודש מארס. ללא כלי רכב, ההזמנות צפויות לעלות ב-0.5%, לעומת קפיצה של 3.5% במארס.

■ בהמשך יפורסמו נתונים בדבר מכירת בתים חדשים לחודש אפריל. כלכלנים צופים כי המספר יעלה ל-425 אלף יחידות, בהשוואה ל-411 אלף יחידות בחודש מארס.

■ ביום ה' תפורסם ההערכה השנייה בדבר התמ"ג ברבעון הראשון, הצפויה להצביע על התרחבות של 3.3% של המשק האמריקני ברבעון זה (בקצב שנתי). זאת, לעומת 3.2% בהערכה הראשונה.

■במקביל, הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות ירידה ל-450 אלף תביעות מ-471 אלף בשבוע שלפני כן.

■ ביום ו' יפורסמו נתונים בדבר הכנסה וצריכה פרטית לחודש אפריל. הכנסה פרטית צפויה לגדול ב-0.4%, בהמשך לעלייה של 0.3% במארס. הצריכה הפרטית צפויה לצמוח ב-0.3%, בהמשך לגידול של 0.6% במארס.

■ בהמשך יפורסם מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו לחודש מאי, והוא צפוי לעלות ל-63.8 נקודות מ-60 נקודות באפריל.

■ הנתון האחרון לשבוע זה - מדד אמון צרכנים של אוניברסיטת מישיגן, נתונים סופיים, לחודש מאי. הצפי הוא לעלייה ל-73.7 נקודות.

ביום ה', רשת קוסטקו צפויה לדווח על רווח של 66 סנט למניה עבור הרבעון הפיסקאלי השלישי שלה, לעומת 52 סנט ברבעון המקביל.

חוקרים בארה"ב קבעו כי מנהלים בכירים בעבר ובהווה של AIG לא הונו את המשקיעים בדבר חשיפת החברה לשוק המשכנתאות, שכמעט מוטטה את החברה ב-2008.

בוב והארווי וויינשטיין, שב-1993 מכרו את אולפן הסרטים מירמקס לוולט דיסני ב-80 מיליון דולר, מעוניינים לרוכשם חזרה, בעסקה בשווי למעלה מ-600 מיליון דולר. אולם, ה"ול סטריט ג'ורינל" מדווח כי שיחות המו"מ נתקלו במכשולים.

מחר, אינטרנט זהב ו-טופ אימג' ידווחו על תוצאותיהן ברבעון האחרון.

ביום ג', פרטנר צפויה לדווח על רווח של 51 סנט מניה עבור הרבעון הראשון, לעומת 46 סנט ברבעון המקביל אשתקד. מנגד, רווחיה של איתוראן לרבעון זה צפויים לרדת ל-24 סנט למניה מ-27 סנט ברבעון המקביל. פוינטר תפרסם דו"חותיה גם כן.

ביום ד', בלופניקס צפויה להציג רווח של 5 סנט למניה ברבעון הראשון, אל מול 7 סנט ברבעון המקביל אשתקד.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]