קשת מתחייבת: העונה השנייה של "חטופים" - כבר בשנה הבאה

פרק הגמר ששודר אמש רשם רייטינג של 26.8% ■ אתר הסדרה רשם את המספרים הגבוהים ביותר בהשוואה לסדרות קודמות בקשת, מאז הושק mako ■ הסדרה מדורגת כדרמה השלישית הנצפית ביותר אי-פעם

בזכיינית ערוץ 2 קשת התלבטו אם לשדר את הפרק האחרון של "חטופים" בשבת. בערוץ 10 שודר במקביל משחק גמר ליגת האלופות, והיה חשש כי הדרמה לא תעמוד בהתמודדות מול אחד ממשדרי הספורט הנצפים בעולם. אך "חטופים" עמדה במשימה ורשמה רייטינג של 26.8% בפרק הסיום. הגמר בערוץ 10 רשם 18.2% בלבד.

"חטופים" היתה הצלחה עבור קשת - לא רק על-פי הגמר, אלא גם במבט על פני העונה כולה. מדובר בהצלחה שניתן לאמוד בפרמטרים כלכליים ובהשלכותיה על תפיסת היצירה הישראלית המסחרית.

רווח והפסד

הדרמה בת 10 הפרקים היתה הצלחה כלכלית. "היא עמדה בציפיות", אומר ל"גלובס" עמיר מאורי, מנהל הדרמה של קשת. עלות הפקת פרק של הסדרה, פרי מקלדתו של גידי רף, עמדה על-פי ההערכות על מעט יותר מ-100 אלף דולר.

לא מדובר בדרמה היקרה ביותר (הפקת "מסודרים" למשל, עלתה יותר), אולם היא אחת המושקעות מביניהן. הרייטינג הממוצע של העונה עמד על כ-25.8% צפייה, ועל כן קשת הרוויחה משידורה.

עם זאת, אין להביט על התוכנית כעל יחידת רווח-הפסד בפני עצמה, אלא לבחון את השלכותיה על ערב השידור כולו. "חטופים" הובילה תוכנית כמו "מה אתם הייתם עושים?", שהפקתה זולה משמעותית, לנתונים גבוהים במיוחד. ביום שבת האחרון הביאה התוכנית של חיים הכט רייטינג של 26.3%.

לסדרה "חטופים" נחשפו כ-2.3 מיליון איש, וממוצע הצפייה שלה גבוה ב-54% מממוצע הרצועה של שאר שידורי הערוץ וגבוה ב-68% מערוץ 10 בשבתות של 2009. לפי שעה, הסדרה ממוקמת שלישית מקרב התוכניות הקבועות של 2010, אחרי "ארץ נהדרת" ו-"האח הגדול".

אינטרנט

אתר הסדרה רשם את המספרים הגבוהים ביותר בהשוואה לסדרות קודמות ששודרו בקשת, מאז הושק mako. אתר הפלאש הייחודי שהוקם הביא מעל 300 אלף גולשים ייחודים (יוניקים). בסך-הכול נרשמו כמיליון ביקורים, ונצפו כ-3.5 מיליון דפים. הצפיות בתכני הווידיאו הגיעו ל-1.5 מיליון.

לוח השידורים

"כשיש דרמה טובה היא בהחלט יכולה להיות עוגן של לוח שידורים", אומר מאורי. השינוי המהותי לדבריו הוא ש"חטופים" הצליחה לייצר, אחרי זמן רב, מצב שבו הדרמה היא מרכז לוח השידורים ולא חובה רגולטורית המוגשת כמס אחרי תוכנית בידור מרכזית בלוח.

"חטופים" היא הדרמה הנצפית ביותר לפי שעה לשנת 2010 עם פער של עשרות אחוזים מהאחרות. הסדרה מדורגת כדרמה השלישית הנצפית ביותר אי-פעם.

דרמה ישראלית

אחרי שנים של סיפורי אהבה מהורהרים ומשולשי אהבה תל-אביביים איטיים, שינתה "חטופים" את הגישה באשר לאופן שבו אמורה להיראות דרמה ישראלית.

"היא לקחה את הדרמה הישראלית קדימה מבחינת הכתיבה, הקצב וההפקה", אומר מאורי, "גידי רף דאג שהצופה יישאר קשוב לתהליכים שקורים בדרמה, שהדברים יגעו בו, ידברו אליו ולא יעזבו אותו".

מאורי מתחייב שכחלק מהשינוי התפיסתי הזה, העונה השנייה של "חטופים" תעלה לאוויר כבר בשנה הבאה. "אנחנו בקשת מנסים שהדרמות שאנחנו שמחים איתן תעלינה מדי שנה", הוא אומר. "זה בא לידי ביטוי בתהליך קבלת החלטות ובניתוח העונה וכמובן בזירוז תהליך הכתיבה וביכולת להתחייב מול היוצרים".

קהלים

לדברי מאורי, התוכנית חיברה אליה סוגים שונים של קהל. מסקרים פנימיים של קשת עולה כי בני-הנוער והצעירים התחברו לסיפור מסגרת המותח של התוכנית, ואילו קהל גדול של נשים התחבר במיוחד לרובד מערכות היחסים עם הנשים שציפו לבוא החטופים.

הרייטינג בקרב נשים עמד בממוצע על 18% ובקרב גברים - כ-12%. הרייטינג הגבוה ביותר נרשם בקרב הקהל הנחשק של בני 35-44 - 23% בממוצע לפרק. תנועת צופים זו עשויה להשליך משמעותית על האופן שבו תיראה העונה הבאה.

באזז

השיח סביב האותנטיות של המתרחש בתוכנית הפך בחודשיים האחרונים לספורט לאומי. לתוכנית קמו מבקרים רבים שטענו כי דווקא בגלל שהיא עוסקת בנושא רלוונטי, ההתרחשויות בה נראות מופרכות. "אין ספק שאם אתה מצליח למצוא נושא ולייצר דרמה סביבו, והוא מייצר דיבור - יש לך מקדמה מאוד משמעותית", אומר מאורי.

לדבריו, החיפוש המרובה של הצופים אחר רגעים לא אמינים לא הפריע. "צריך להביא בחשבון שיש חופש יצירתי. ל-'24' ול'אבודים' האמנת? יש חופש שאנשים הולכים איתו, השאלה אם זה אמין או לא זו השאלה אם הצלחת ליצור חוויה שלמה".

השפעה פוליטית

אחת התהיות סביב התוכנית היתה איזו השפעה תהיה לה על התהליכים להשבת החייל החטוף גלעד שליט. הדבר לווה גם בהתייחסויות של משפחת שליט כלפי הסדרה, שביקשה להזכיר את המתרחש במציאות.

בתום עשרת הפרקים אפשר לומר כי בזירה זו, התוכנית - משפיעה ככל שתהיה - לא עוררה כל שינוי.