התקדמות בשיחות סין-ארה"ב: נשיא מבטיח רפורמה ביואן

כך בנאום הפתיחה לסבב השיחות בין ארה"ב לסין בבייג'ין ■ ארה"ב הגיבה בחיוב לנאום, כשהיא ממשיכה במאמציה שלא לתת למחלוקת בתחום המט"ח להרעיל את מערכת היחסים בין המדינות

נשיא סין, הו ג'ינטאו, פתח את סבב השיחות בן היומיים בין סין לארה"ב בבייג'ין בכך שחזר על התחייבותו להמשיך את הרפורמה במשטר המט"ח של סין, הבטחה שהתקבלה בברכה ע"י ארה"ב, כששני הצדדים חותרים להסכמה באחת מהסוגיות המתמשכות ביותר ביחסיהן. כך מדווח היום (ב') ה"וול סטריט ג'ורנל".

סלע המחלוקת בין ארה"ב לסין ידוע זה מכבר: סין שומרת בכוונה על יואן נמוך כדי לעודד את הייצוא ממנה למדינות אחרות, בעיקר לארה"ב מוטת הצריכה. מהצד השני של המשוואה ניצבת ארה"ב, שסובלת מגירעון מסחרי ומאשימה את סין במשחק בלתי הוגן שכן הייצוא הזול מסין פוגע בתעשיות אמריקניות.

הו אמר כי הוא מקווה שפורום ה-U.S.-China Strategic and Economic Dialogue יסייע "לבנות את הבסיס לאמון הדדי" בין שתי המדינות, הקשורות זו לזו באמצעות מסחר ותחומי אחריות גלובליים מרכזיים, ולמרות זאת מוצאות עצמן לעיתים קרובות במחלוקת.

נראה כי הו התאמץ להתייחס לחששותיה של ארה"ב, כשאמר לקראת סוף נאומו ש"סין תמשיך לקדם בהדרגה רפורמה ביואן". להצהרה זו, למרות שאין חדש בכך, יש חשיבות, שכן בנאומו הארוך, נשיא סין נמנע להתייחס לסוגיות חשובות אחרות, כדוגמת המתחים הגלובליים עם איראן או צפון-קוריאה. זאת, על אף שהילארי קלינטון הבליטה נושאים אלו בהערות הפתיחה שלה, כנושאים בהם סין וארה"ב צריכות לשתף פעולה.

ארה"ב הגיבה בחיוב לנאומו של הו, ובכך ממשיכה במאמציה שלא לתת למחלוקת בתחום המט"ח להרעיל את מערכת היחסים בין המדינות. שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אמר כי "אנו מקבלים בברכה את העובדה שהמנהיגים הסיניים מכירים בכך שהרפורמה ביואן היא חלק חשוב מהאג'נדה הרחבה יותר שלהם התומכת ברפורמות".

פקידים אמריקניים אמרו שבשיחות של השבוע הם לא מתכננים ללחוץ בפומבי על סין בנושא היואן. ואולם, נראה שפקידים סיניים המעיטו בערכם של דבר הו - לטענתם, אין שום שינוי בעקרונות הבסיסיים של עמדת סין בנושא הרפורמה ביואן.