שטראוס תחלק חינם חומוס וטחינה אחלה ל-100 אלף בתי-אב

עלות החלוקה - יותר ממיליון שקל ■ המהלך הוא חלק מהשקת סדרת סלטים עם שומשום מלא ■ מישל בן-וייס, מנכ"ל חטיבת בריאות ואיכות חיים בשטראוס: "מי שמקבע את מלחמת המחירים בסלטים הם הקמעונאים"

אחלה של שטראוס ממשיכה באסטרטגיה הבריאותית בסלטים. אחרי שלפני שנה החליפה את שמן הסויה בסלטים בשמן קנולה, היא משיקה סדרת סלטים חדשה על בסיס שומשום מלא. הסדרה כוללת חומוס חלק, חומוס חריף, חומוס עם מלפפון חמוץ וטחינה משומשום מלא.

כחלק ממהלך יגיעו נציגי שטראוס ל-100 אלף בתי-אב בארץ ויחלקו להם חינם מארז התנסות של חומוס אחלה וטחינה אחלה, 250 גרם בכל סלט. עלות החלוקה עומדת על יותר ממיליון שקל.

"זהו אקט שיווקי שמעורר תשומת-לב מהירה ומקדם את הרצון שלנו לכך שמספר גבוה של בתי-אב יתנסו במוצר חדש וייחודי", מסביר מנכ"ל חטיבת בריאות ואיכות חיים בשטראוס, מישל בן-וייס.

סדרת הסלטים החדשה לא תחליף את המוצרים הקיימים, ששיווקם יימשך כרגיל. בנוסף, מחיר מוצרי הסדרה החדשה יהיה זהה למוצרים הקיימים. בן-וייס מסרב לציין את היקף ההשקעה הכולל בהשקה, ומציין כי הוא יעמוד על "כמה מיליוני שקלים".

לדבריו, "ההשקה החדשה תמשיך לחזק את התפיסה של סלטי אחלה כסלטים הבריאים ביותר בשוק. ככל שמודעות הצרכנים לקשר שבין בריאות לאוכל תגדל, כך מעמדו של המותג אחלה יילך ויתחזק".

* איזו השפעה אתם צופים למהלך על המכירות?

"המהלך בהכרח יצמיח את המכירות שלנו, חלק על חשבון המתחרים וחלק על בסיס הגידול הטבעי שיש בשוק".

לדברי בן-וייס, שני מוצרים מהסדרה, חומוס חלק וטחינה, יימכרו בחודש הראשון להשקה בתעריף מוזל של 9.90 שקלים לחצי ק"ג, במקום כ-17 שקל.

מהלך נוסף שנקטה החברה במקביל הוא שיפור הרכיבים בסלטים הנוכחיים. אחוז השומן הופחת שוב - הפעם ל-16%, וזאת במקביל להורדת כמות הנתרן.

"למתחרים שלנו יש 29% אחוזי שומן בחומוס, וזה מהלך שנותן לנו יתרון משמעותי עליהם", אומרת מיכל איתן, מנהלת השיווק של שטראוס מזון טרי.

יש לציין כי שוק הסלטים הפך גם הוא לשוק של מחיר, בעיקר בחומוס, והדבר משפיע על כל השחקנים בענף.

* ק"ג חומוס הוא מוצר הפסדי?

בן-וייס: "זה מוצר שלא חי ברווחיות הסטנדרטית של העסקים. המוצר בדרך-כלל מסובסד על-ידי רווחיות יתר המוצרים בקטגוריה. מי שמקבע את הסיטואציה של מלחמת המחירים בסלטים, שבאה לידי ביטוי בעיקר בק"ג חומוס, זה לא היצרנים אלא הקמעונאים".

* הקמעונאים מפסידים כסף על חומוס?

"בטח. בדיוק כמו מוצרי לוסט לידר אחרים, כמו למשל קפה טורקי שחור, סוכר, חיתולים. מאוד היינו שמחים לא להיות במקום הזה".

* איך המותגים הפרטיים משפיעים עליכם?

"הם עוד שחקן בשוק, כמו סלטי מיקי, סלטי צבר וסלטי משני".

פחות ישראלים צורכים חומוס

מנתוני שטראוס עולה כי פחות ישראלים צורכים סלטים, ובעיקר חומוס. בעוד ששיעור החדירה בסלטים עמד ב-2007 על 41% מבתי-האב בישראל - בשנת 2009 הוא ירד ל-39%.

ירידה ניכרת יותר נמצאת בחומוס, משיעור חדירה של 55% בשנת 2007 לשיעור נמוך יותר בשנת 2009. איתן מסבירה כי "התפיסה הבריאותית של החומוס נשחקה. גם תפיסות האיכות הולכות ויורדות".

* השקתם חומוס לייט, לכאורה מוצר בריאותי, ונאלצתם להוריד אותו מהמדף.

מיכל איתן, מנהלת השיווק של שטראוס מזון טרי: "זה לא עבד כי יש משהו במילה 'לייט' שהוא פחות משפחתי. הורדנו את המוצר אחרי שנתיים".

לפי סטורנקסט, בשנת 2009 רשם שוק הסלטים ירידה כספית של 1.3%, במקביל לירידה כמותית של 2%. היקף המכר בשוק המבורקד הסתכם ב-200 מיליון שקל, לעומת מכר של 709 מיליון שקל ב-2008.

ברבעון הראשון של 2010 רשם השוק צמיחה כספית של 6% במקביל לצמיחה כמותית של 2% בלבד, דבר המעיד על עליית מחיר ממוצעת.