קונסורציום חברות מקדם מרכז לאנרגיות מתחדשות בבוסניה

מנכ"ל קונסורציום שדרות 21, עמי רודיך, המתמודד במכרז שפרסם התמ"ת להקמת מרכז טכנולוגי לאנרגיה מתחדשת בנגב, מקדם הקמת מרכז טכנולוגיות דומה בהיקף של 50 מיליון שקל לחמש שנים

מנכ"ל קונסורציום שדרות 21, עמי רודיך, המתמודד במכרז שפרסם התמ"ת להקמת מרכז טכנולוגי לאנרגיה מתחדשת בנגב, מקדם הקמת מרכז דומה בבוסניה. כך נודע ל"גלובס". רודיך נפגש בסוף השבוע האחרון עם שר האנרגיה של הרפובליקה הסרבית של בוסניה, סלובודן פוכלצה, כדי לדון עימו בהקמת מרכז טכנולוגיות דומה בהיקף של 50 מיליון שקל לחמש שנים. 85% ימומנו מכספי מדינה, והיתרה מהקונסורציום. היקף כל פרויקט במסגרת המרכז מוערך ב-2.5 מיליון שקל, כשהצפי כרגע הוא לארבעה עד חמישה פרויקטים בשנה.

רודיך הציג בפני השר את יתרונות הקמת המרכז, ובהם קידום הכלכלה המקומית והצורך לנצל את משאבי הטבע על מנת לייצר חשמל ממקורות אנרגיה נוספים מעבר למים ופחם, בהם בורכה המדינה. כמו כן, הציג רודיך בפני השר את הרכב הקבוצה והמבנה העסקי שלה.

שדרות 21 מורכבת מקבוצת ברן, שלה ניסיון רב באינטגרציה של פרויקטים גדולים; אוניברסיטת בר אילן; אוניברסיטת נוטרדאם; היזם שי בייליס; החברה הכלכלית של שדרות; וחברות הייעוץ האמריקניות PACE הפועלת בתחום האנרגיה, ו-RIDGE שבראשה עומד המושל לשעבר טום רידג', שכיהן גם כשר הראשון לביטחון פנים של ארה"ב. בקונסורציום חברים גופים זרים נוספים.

השר ביקש מרודיך להגיש הצעה מסודרת להקמת המרכז במטרה להתחיל ולקדם את הקמתו ברפובליקה הסרבית של בוסניה. הרעיון שנדון בין הצדדים היה שלאחר שיתקבל אישור סופי לפרויקט, יוקם המרכז בשיתוף גורמים מקומיים ובליווי חברי הקבוצה.

עבור השחקניות הישראליות בקונסורציום, הקמת מרכזים כאלה ברחבי העולם עשויה להוות קרש קפיצה לעסקאות גדולות ולקידום של הפיתוח הטכנולוגי. עבור גופי המחקר (אוניברסיטת בר אילן מהצד הישראלי) מדובר בקשר מחקרי חזק לגופים מקבילים זרים.