מה גרם לחברת תרו להחליף את משרד רואי חשבון שלה?

תרו, יצרנית התרופות הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, הודיעה לאחרונה על החלפת פירמת ארנסט אנד יאנג, המבקרת אותה בשנים האחרונות, בפירמת BDO זיו-האפט ■ האם זה חריג? רואי החשבון חלוקים בדעותיהם

פירמות ראיית החשבון הגדולות מתגאות במספר החברות שהן מבקרות. דירוגי המשרדים על-פי מספר החברות הנסחרות בארץ ובארה"ב שאותם הם מבקרים הפכו עם השנים לחותמת איכות ולמדד עוצמה בתחום הביקורת - שלשמו בעיקר קיים משרד רואי חשבון.

הכוכבת הגדולה של הדירוגים הללו מדי שנה היתה ועודה הפירמה הגדולה בארץ - ארנסט אנד יאנג ישראל, המבקרת 242 חברות ציבוריות - 31% מכלל החברות הציבוריות בישראל (על-פי נתוני דירוג Dun's 100 של פירמות ראיית החשבון לפי מספר החברות הציבוריות המבוקרות על-ידן שפורסמו בשבוע שעבר ב"גלובס").

לאחרונה הודיעה החברה החיפאית תרו, יצרנית התרופות הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, כי היא מחליפה את פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג המבקרת אותה בשנים האחרונות בפירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט. האם זה מקובל? רואי החשבון חלוקים בדעותיהם.

קצר בין החברה למשרד

ארנסט אנד יאנג ישראל-קוסט-פורר-גבאי את קסירר - המעסיקה יותר מ-1,600 עובדים, מתוכם 534 רואי חשבון - היא הפירמה הגדולה בישראל לראיית חשבון, למסים ולייעוץ עסקי. החל משנת 1994 היא גם חלק מארנסט אנד יאנג גלובל, המעסיקה כ-130 אלף עובדים ב-140 מדינות.

משרד BDO זיו-האפט הוא המשרד השלישי בגודלו בארץ, לאחר שזינק השנה שני שלבים בדירוג הגודל של דן אנד ברדסטריט, מהמקום החמישי בדירוג אשתקד למקום השלישי השנה. הוא מעסיק 1050 עובדים, מתוכם 358 רואי חשבון.

ב-3 השנים האחרונות נמצא משרד BDO במגמת צמיחה. בשנת 2007 הוא רשם צמיחה של כ-33% במספר רואי החשבון שהעסיק, ועלה מהמקום החמישי בדירוג הגודל לרביעי, וב-2010 עלה למקום השלישי.

הגם שמשרד BDO נמנה עם ה"ביג-5" המובילים בארץ, לדברי רואה חשבון מוכר, החלפת פירמה גדולה בפירמה קטנה יותר אינה מקובלת בשוק. "זה לא מהלך שגרתי, כי זה להחליף את המשרד הכי גדול בארץ במשרד שהוא אמנם לא קטן, אך לא באותו סדר גודל עם ארנסט אנד יאנג. ככלל, לא מחליפים רואי חשבון אחרי שכבר נבנו יחסי אמון, יש מידע רב שהועבר לפירמה המבקרת ונוצרו יחסי קרבה".

לדברי אותו רואה חשבון, בעוד שמקובל ל"השתדרג" לפירמה גדולה יותר - מצב הפוך הוא נדיר במיוחד. "כשמשתדרגים למשרד רואי חשבון גדול יותר, זה ברור. לפעמים חברה שגדלה והפכה לבינלאומית מחליפה משרד שעתה הוא קטן מדי בשבילה, וזה מקובל. אך מעבר מהמשרד הכי גדול לפחות גדול זה מהלך פחות מקובל, שמעיד בדרך-כלל על קצר בין החברה למשרד, על כך שנפגעו יחסי האמון או ההערכה שהיו בין הקודקודים ועל אי-נחת מהמשרד".

תיקונים בדו"חות הכספיים

גורמים בענף מעריכים כי החלפת הפירמה על-ידי תרו מתבצעת על רקע התיקונים לדו"חות הכספיים של השנים 2004 עד 2006, שהוגשו רק לאחרונה, במארס 2010, וכללו restatement (ביצוע מחדש של הדו"חות).

להערכת רואה חשבון באחת הפירמות הגדולות בארץ, על רקע משך הזמן שלקח להגיש את הדו"חות הנ"ל "היתה אי-שביעות רצון של החברה, שהובילה להחלטה להחליף את רואי החשבון".

תרו היא חברת תרופות גנריות, הנסחרת ברשימת ה"פינק שיטס" בארה"ב לפי שווי של 500 מיליון דולר. החברה פעילה בישראל, בקנדה, בארה"ב ובאנגליה ונמצאת עתה בעיצומו של מאבק שליטה בין משפחות המייסדים בראשות היו"ר, בארי לויט, לבין החברה ההודית סאן, שהשקיעה בה כחלק מעסקת מיזוג שבוטלה ב-2007. בין הצדדים מתנהלים מספר הליכים משפטיים בארץ ובארה"ב, וכעת הם ממתינים להכרעת בית המשפט העליון בישראל, שיקבע אם סאן תוכל לקבל לידיה את מניות משפחות המייסדים.

על-פי הדו"חות שהגישה תרו, בשנת 2006 שילמה תרו לפירמת ארנסט אנד יאנג כ-10 מיליון דולר, שנחשב - לדברי בכיר בענף - לשכר-טרחה גבוה מאוד בקנה-מידה של חברות ישראליות הנסחרות בארה"ב.

מנגד רואי חשבון בכירים טוענים כי "החלפת חברות את הפירמות המבקרות אותן אינה דבר יום-יומי, אך גם לא חריג. אם לא היה את הסיפור של הדו"חות הישנים שלקח שנים להגיש אותם - זה היה עובר בשקט, אך מכיוון שהיה סיפור עם הדו"חות, ישנה תחושה לא נוחה".

מחזק זאת רואה חשבון נוסף, שאינו מתרגש מההחלפה. "זה אמנם לא רגיל, אך זו לא דרמה. זו תרו, לא צ'ק פוינט או טבע. ארנסט אנד יאנג הם רואי החשבון של כמעט 100 חברות בבורסה האמריקנית, אז ברור שזה לא שובר אותם".

בפירמת ארנסט אנד יאנג בחרו שלא להגיב לכתבה.

מפירמת BDO זיו-האפט נמסר: "אנו לא נוהגים לתת מידע על לקוחותינו".