ביניש: יוזמת הלשכה לחדש את משוב השופטים היא איום-סרק

‎נשיאת העליון בכנס לשכת עורכי הדין באילת: "העשור האחרון ידע עליות ומורדות ביחסי עורכי הדין והשופטים. אנו עושים מאמצים רבים בשנים האחרונות לשקם את היחסים"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, טוענת כי היוזמה בלשכת עורכי הדין לחדש את "משוב השופטים", שנחשפה לראשונה ב"גלובס", היא "איום-סרק".

בהתייחסות לשאלת חידוש המשוב, שהצבעה בעניינו תתקיים בשבוע הבא בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, אמרה ביניש בכנס השנתי של הלשכה באילת כי "העשור האחרון ידע עליות ומורדות ביחסי עורכי הדין והשופטים. היום אנחנו שוב שומעים דיווחים על מתיחות חדשה. אני מאמינה שמדובר באיומי-סרק. אנחנו עושים מאמצים רבים בשנים האחרונות לשקם את היחסים".

ביניש כללה בדבריה גם איום מרומז כי חידוש משוב השופטים עלול לדרדר מחדש את היחסים בין השופטים ללשכה - ואולי אף להוביל לחידוש החרם שהטילו בעבר השופטים על אירועי הלשכה, שבמסגרתו נמנעו השופטים מלהשתתף בכנסי הלשכה במשך מספר שנים.

"אני מקווה כי נלמד הלקח מהנזק הרב שגרמה המתיחות וסגנון השיח בעבר", אמרה הנשיאה ביניש, "ואנו בתקופה של כינון יחסי עבודה טובים ויחסי גומלין עם לשכת עורכי הדין, כשאנו עושים מאמץ לשתף פעולה בין כל הגורמים המעורבים בעבודת בתי המשפט".

היוזמה לחדש את המשוב הועלתה על-ידי חבר הוועד המרכזי בלשכה, עו"ד אפרים נוה, בתמיכת יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד דורון ברזילי.

אתמול (א') אף החל מחוז תל-אביב בלשכה בסקר אינטרנטי בקרב 29 אלף עורכי הדין במחוז, לבירור עמדתם בשאלת חידוש המשוב. עד עתה השיבו לסקר קרוב ל-3,000 עורכי דין, ומעל 90% מהם הביעו תמיכה בחידוש משוב השופטים.

היוזמה לחידוש המשוב באה על רקע הנוהל שפרסמה ביניש המצמצם את האפשרות לשופטים לדחות דיונים הקבועים בבתי המשפט. נוהל זה גרם למרמור גדול בקרב עורכי הדין.

"דיונים נדחים"

"הרשות השופטת היא לא גורם עוין", אמרה ביניש לעורכי הדין הבוקר (ב'), "אנחנו חושבים שכל ההתנהלות הדיונית צריכה להשתנות. ציבור עורכי הדין צריך להיות המעוניין ביותר לשנות את המצב, לשנות את הליכי הדיון. ההערכה היא כי 50% מהדיונים הקבועים בבתי המשפט נדחו מסיבות שונות, וראינו לעצמנו מטרה נחושה לשנות זאת, ושינוי זה דבר כואב".

בתגובה לדברי ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, כי יש להגמיש את הנוהל כך ששופט ידחה דיונים ששני הצדדים המופיעים בהם הסכימו לדחותם זמן רב מראש, אמרה ביניש: "הסכמה בין עורכי דין היא דבר חשוב - אבל לא על חשבון זמנו של הציבור, לא על חשבון זמן שיפוטי יקר. אנחנו לא נגד עורכי הדין".

שר המשפטים, יעקב נאמן, הביע גם הוא תמיכה בנוהל דחיית הדיונים של ביניש. "הנוהל משקף את המטרה המשותפת של כולנו", אמר נאמן, "ונקבעו בו הנחיות ברורות להפעלת שיקול-דעת בבקשות דחייה".