מנכ"ל ערוץ האופנה הבינלאומי FTV: "אנחנו כמו ערוץ חדשות"

אחרי 13 שנה באוויר ו-400 מיליון מנויים בעולם, FTV יוצא להנפקה ראשונה בבורסת פרנקפורט ■ בראיון ל"גלובס" מדבר המנכ"ל ירון יעקובוביץ' על דפוסי הצפייה בערוץ - ומודה: "60% מהצופים שלנו הם גברים"

"60% מצופי ערוץ האופנה הם גברים", מגלה מנכ"ל FTV, ירון יעקובוביץ', בראיון ל"גלובס". בימים אלה יוצא הערוץ בהנפקה ראשונה בתולדותיו בבורסה של פרנקפורט. 13 שנים ו-400 מיליון מנויים סביב העולם אחרי השקתו, מתברר שלא כולם מתחברים לערוץ כדי לראות את הקולקציה האחרונה של שאנל.

"הדמוגרפיה מראה אמנם שמתוך כלל הנשים הצופות, חלק ניכר מתעניינות באופנה", אומר יעקובוביץ', "אך באותו זמן זה ברור שגברים רבים רוצים לראות נשים יפות מהלכות, והערוץ גם מאוד פופולרי בקרב הומוסקסואלים. אופנה היא משהו בינלאומי, גם בשבטים הנידחים ביותר אנשים מתקשרים לפי מה שהם לובשים. כל אחד יכול לראות משהו שהוא מחפש - האישה מוצאת עניין באיפור או בלבוש, הסטודנט לאופנה מוצא עניין בעיצובים, והגבר מוצא עניין בנשים היפות. יש גם את אלמנט הסלבריטי והשאיפה של נשים צעירות להיות דוגמניות. וכמובן, גם המוזיקה בערוץ מחברת הרבה מאוד אנשים".

יעקובוביץ' לא מתבייש בעובדה שכמה שהדוגמנית תלבש פחות אופנה - כך יבואו יותר צופים, גם בישראל. "בהתחלה היינו תמימים והראנו את כל מה שקרה במסיבות ובתצוגות האופנה", הוא מספר, "ואז קיבלנו תלונות שזה לא בסדר וזה חשוף מדי. אז החלטנו ליצור רצועה להלבשה תחתונה ויותר סקס אפיל אחר חצות, 'מידנייט הוט', ואז גילינו קהל ייעודי שצופה רק בזה. אחרי הכול, המכירות של תחתונים בעולם גבוהות יותר ממכירה של אופנה גבוהה".

* זה מתאים לכל תרבות מ-93 המדינות שבהן אתם משדרים?

"אנחנו מאוד מודעים לרגישות התרבותית בהרבה מדינות. אנחנו לא רוצים לפגוע במוסר, לכן אנחנו משדרים תכנים שונים כמעט לכל מדינה. ובכל זאת, אנחנו כמו ערוץ חדשות - אנחנו לא מחליטים מה יהיה באופנה, אנחנו יכולים להיות רק מראה למה שקורה. אנחנו יודעים שאנשים יעדיפו אם לא ילבשו חשוף, אבל אני נהנה מנשים, לא משנה מה הן לובשות, ואנחנו לא כופים על אנשים לצפות".

* זה לא הופך את הערוץ לערוץ ארוטי?

"ארוטיקה? תמיד יש בחירה איך לצפות באופנה - האם זה בסדר לצפות באדם יורה באדם במבזק חדשות ב-12 בצהריים? זה נחשב בסדר, אבל להראות אישה לובשת בגד שקוף זה אסור מוסרי?".

חיים לא שגרתיים

הסיפור של מנכ"ל ערוץ האופנה הוא מעין סיפור סינדרלה. אמו ישראלית שהיגרה לאירופה, שם הכירה את אביו, עורך דין יהודי-גרמני. יעקובוביץ' עצמו דובר עברית שבורה, של מי שבילה את קיצי ילדותו אצל הסבים בישראל. כשבגר החל ללמוד ב-LSE היוקרתי בבריטניה, וכדי לממן את עצמו בזמן הלימודים הפיק אירועים לסטודנטים.

"בשלב מסוים פגשתי את מישל אדם, בעלי FTV, שביקש את עזרתי על בסיס פרילנס", הוא מספר. "הדבר הראשון שעשיתי עבור הערוץ היה לייצר אירוע ב-2001, במסגרת שבוע האופנה בלונדון".

יעקובוביץ' סיפק את הסחורה למישל אדם, שגרף רווחים נאים מהאירוע שיעקובוביץ' הרים. "כך שהיה בינינו קליק", הוא מחייך, "אני ראיתי הזדמנות לעשות משהו מבוסס, והוא מצא מישהו שיכול לספק תוצאות. לפני שהתחלתי לעבוד שם באופן קבוע שימשתי כיועץ, אבל זה לא היה בשבילי. רציתי לראות יותר מהעולם ולהיות במקומות נוספים. לא רציתי בחיים השגרתיים".

עם תואר ביד הוא החל לחפש עבודה, ותוך כדי זה הציע לאדם שיעבוד במשרדו שבגרמניה בהתנדבות. "ביום שבו קיבלתי הצעה מחברה גדולה, קיבלתי טלפון ממישל אדם שהזמין אותי לפריז, שם הוא הציע לי להיות מנהל שיווק", מספר יעקובוביץ' - והשאר הוא היסטוריה. במשך השנים שחלפו מאז חייו היו הכול פרט לשגרתיים. את הראיון הוא מנהל מחדרו במלון בהונג-קונג, שהיה בסיס הפעולה שלו בתקופה האחרונה.

מאז שנכנס לחברה הפיץ את פעילות FTV לשוק הסיני והיפני ולרחבי אסיה, העביר את מפקדת הערוץ מצרפת לאוסטריה על מנת להיות קרוב למזרח ולמערב אירופה, והעביר את מערך השידור שלו ב-2005 לישראל ("אנחנו חוסכים כסף בעלויות השידור בשל הקרבה הגיאוגרפית של ישראל למקומות שונים בעולם"). לא עבר זמן רב והוא מונה למנכ"ל החברה.

בתקופתו הפך FTV לאחד מ-5 הערוצים הנפוצים בעולם עם 18 גירסאות ובכללן ערוץ HD. הערוץ גם היה לערוץ הבידור האירופי הראשון שיצא לארצות-הברית ופנה לכל האמריקנים ולא רק לקהל המוצא.

מתכוננים לסוף המשבר הכלכלי

המשבר הכלכלי בשלהי 2008 הבהיר לחברה שזה הזמן לעבור להנפקה בבורסה. "נסעתי לוינה והתחלתי לעבוד עם משקיעים, ואז החל המשבר הבינלאומי, קרסו בנקים, ורוב השיחות קפאו. החלטנו שהדבר הנכון לעשות, על מנת להיות מוכנים לסוף המשבר, הוא להיות נסחרים, כדי שהמשקיעים יוכלו להיות ערים למתרחש ושתהיה שקיפות מלאה בפעילות שלנו".

ההנפקה בשוק הפתוח של בורסת פרנקפורט יצאה לפועל ב-30 באפריל, ולציבור הוצעו 5,257,260 מניות מהחברה למסחר עבור המשקיעים. "אנחנו מתחילים מסחר אופן מרקט ליסטינג בלי פרוספקטוס. בעוד שכל אחד יכול לקנות את זה, זה עדיין מכוון לסוחרים מקצועיים, ואנחנו פונים למשקיעים אסטרטגיים כדי שייקחו חלק בחברה", מסביר יעקובוביץ'.

* מה מודל ההכנסות שלכם?

"ברוב המדינות אנחנו מפרסמים, ואין לנו תוכן שיווקי. אנחנו לא מאמינים בעמידה על רגל אחת, ולכן יש לנו 3 רגליים - פרסום, רווח מהפצה בכבלים ועסקי הרישיונות. אנחנו מותג מאוד חזק שמוערך על-ידי גופים רבים, ולכן אנחנו מעניקים רישיונות לשימוש במותג, בקווי הלבשה, בבארים, בליין אירועים במועדונים מובילים, ויש לנו פרימיום וודקה שהיא מותג מאוד מוצלח. יש לנו קרוב ל-1,000 חוזי רישיון. 70% מהרווחים שלנו מגיעים מפרסום והפצה, ו-30% מרישיונות".

* עד כמה השוק הישראלי משמעותי עבורכם?

"ביחס ל-93 המדינות שאליהן אנחנו משדרים, ישראל קטנה ואין לה שוק גדול. למרות שהיא מאוד חשובה לנו, היא לא מנוע כלכלי של הערוץ".

* היום אתם בחבילת הבסיס בכבלים ובלוויין. אתם מוטרדים מחבילת בסיס צרה?

"זה לא משהו שהייתי דואג לו, וזה לא היה משנה את מצבנו הכלכלי. אנחנו כמובן תומכים ברגולציה ידידותית".

* איך היית מגדיר את הצופה הישראלי?

"ישראל היא שוק מעניין מאד, כי יש ערבוב אתני מעניין ואנשים מסורתיים מחד ומצד שני מאוד פתוחים ותוססים. אפשר לומר שהקהל הישראלי מאוד בררן אבל פתוח יחסית".

* במשך השנים לא קם לכם מתחרה משמעותי, ואתם למעשה מונופול בתחום. איך זה קרה?

"היו חקיינים שניסו להיכנס לנישה, אבל כל הניסיונות כשלו. ראינו גם ערוצים מקומיים במדינות שונות שמנסים, ותמיד הם נסגרים. הסוד הוא באופי התוכניות - היינו היחידים שפיצחנו איך לעשות את זה. לפני זה האופנה היתה עולם של מגזינים. FTV לעולם האופנה הוא מה שהיה MTV לעולם המוזיקה. הסוד הוא שיש לנו 100% תכנים בינלאומיים. לעומת ספורט וחדשות, אנחנו נצלם את דיור, והוא מחזיק שידור במוסקבה, תל-אביב ובפריז.

"אם אין לך את זה, אתה לא יכול להיות ערוץ אופנה בינלאומי. אם מישהו רוצה להתחרות הוא צריך את מה שיש לנו. אין לנו בלעדיות על השידור מהתצוגות, אבל אם אתה רשת מקומית עם מצע דל, אתה צריך להחליט מה לשדר ועד כמה אני משקיע בכל דבר, ואלה זכויות יקרות".

* יש כלפיכם ביקורות שאין לכם למעשה מספיק תוכניות, אלא רק פיד של נשים צועדות.

"יש לנו תוכניות, יש לנו 'הייר אנד מייקאפ', 'עולמן של הדוגמניות'. דפוסי הצפייה בנו דומים יותר לדפוסי צפייה בערוצי חדשות, כשהצופה מדליק את הטלוויזיה מיד כשהוא בא מהעבודה ל-20 דקות, וכמובן שבסופי שבוע הצפייה עולה. זה מה שמושך מפרסמים - יש לנו את אותו אדם שרואה באותו זמן על בסיס שגרה יומית. בחדשות, מוזיקה או אופנה לא יושבים עם פופקורן וקולה לשעתיים של צפייה".