בחוגלה הפנימו: "יש שותף ישראלי, אבל למה לצעוק את זה?"

בחברה הבינו שאת הבעלות הישראלית במפעל בטורקיה כדאי להצניע ■ לחוגלה-קימברלי יש תוכנית אסטרטגית עד 2015 להגברת המכירות והרווחיות שלה בטורקיה

בחוגלה-קימברלי ישראל הבינו כבר מזמן שהזהות הישראלית לא עושה טוב לעסקים בטורקיה. החברה נמצאת בבעלות משותפת של קימברלי קלארק העולמית (50.1%) ונייר חדרה (49.9%), הנשלטת בשרשור על-ידי איש העסקים נוחי דנקנר.

חוגלה-קימברלי מחזיקה באופן מלא בחברת KCTR הפועלת בטורקיה. KCTR מנוהלת בידי מנכ"ל חוגלה-קימברלי ישראל, ארי מלמוד, ומתחתיו מנכ"לית מקומית. מלמוד שימש עד לפני שנה כמנכ"ל החברה בטורקיה, וגם היום הוא מבקר שם אחת ל-3 שבועות. החברה מעסיקה 400 עובדים, ש-270 מהם מועסקים במפעל החברה לחיתולים ומוצרי נייר הפועל באיסטנבול.

"החברה היא בעלת צביון אמריקני לחלוטין, כי כבר לפני שנים זיהינו שהגוון הישראלי לא מוסיף. בהתחלה עוד שלחנו לשם טכנאים ומומחי שיווק שהסתובבו במפעל, אבל כבר לפני 3 שנים הבנו שזה לא עוזר לאף אחד. לא מתים עלינו שם ומרגישים את זה. העובדים הטורקים לא אהבו לקבל את ההדרכה מהישראלים", אומר גורם בחברה.

"המותג נחשב אמריקני"

בחזונה היתה אמורה חוגלה-קימברלי להיות הבסיס לפעילותה של קימברלי קלארק במזרח-התיכון. זה היה אחד התנאים שהציבה חוגלה כבר בשנת 1996, בעת כניסתה של קימברלי לשותפות בחוגלה. "זה היה כשעוד חשבנו יהיה כאן שלום ולא נצטרך להשתלט על אוניות עם מחבלים", אומר היום (ג') גורם מקורב.

לחוגלה-קימברלי תוכנית אסטרטגית עד 2015 להגברת המכירות והרווחיות שלה בטורקיה, שנועדה לבנות אותה "כגורם משמעותי בשוק הטורקי". ברבעון הראשון השנה הסתכם מחזור המכירות של החברה בטורקיה ב-131.3 מיליון שקל, לעומת מחזור מכירות של 127.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר המחזור הוא במכירות חיתולי האגיס ומותג ההיגיינה הנשית KOTEX בשוק הטורקי. הפעילות במדינה היא לפי שעה הפסדית.

בחוגלה-קימברלי ונייר חדרה מקווים שהמצב הפוליטי לא ישפיע על הפעילות בטורקיה. "במלחמת עזה המצב היה יותר גרוע, וזה לא השפיע על החברה כי המותג נחשב אמריקני, ואני מקווה שנעבור זאת בשלום. בעלי המניות העיקריים הם קימברלי קלארק. נכון שיש שותף ישראלי, אבל למה לצעוק את זה?".

אבל בחברה - שמפרסמת בדו"חותיה כי היא "חשופה לסיכונים שונים הקשורים בפעילות בטורקיה", בין היתר בשל חשש לאי יציבות כלכלית ופוליטית - מודים כי "אם מחר בבוקר מישהו ייצא בקמפיין אדיר - יש סיכון".