"יש מקום לאופטימיות בעקבות מדד מנהלי הרכש בארה"ב"

כך אומר רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ בבנק מזרחי טפחות: "קצב ההתרחבות הנגזר מסתכם עתה ב-5.7%, נתון מרשים בהחלט"

אתמול, כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט פורסמו נתוני מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני בארה"ב לאפריל, אשר רשם ירידה ל-59.7 נקודות מ-60.4 נקודות במארס. כלכלנים העריכו טרם פרסום המדד שחל קיטון במדד ל-59.3 נקודות . כל קריאה מעל 50 נק' מסמנת התרחבות במגזר.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ בבנק מזרחי טפחות, אומר בתגובה לנתונים כי מדד מנהלי הרכש מצביע על כך שההתרחבות התעשייתית בארצות הברית מתבססת וכך גם התעסוקה, תוך עליות נאות בסעיפים חשובים, כגון תפוקה, הזמנות חדשות, ההזמנות מעבר לים, והצטיידות בתשומות ייצור. חשוב לציין, ש-16 מ-18 הענפים התעשייתיים נמצאים כעת בעלייה - נתון המוכיח שההתאוששות היצרנית בארה"ב הופכת רחבה ומקיפה יותר.

ההזמנות המתקבלות אצל החברות התעשייתיות האמריקאיות גבוהות כל כך, שהמצאי הנמצא ברשותן החל להצטמצם. החברות תצטרכנה להגדיל את התפוקה בחודשים הבאים, ולכן סביר שהעלייה במדד מנהלי הרכש תמשיך להתבסס. במספר ענפים, בפרט בטכנולוגיה העילית, הנמצאת במתאם חיובי עם הייצוא של מוצרי טכנולוגיה מתקדמת מישראל, דווח על מחסור ברכיבים.

תופעה זו של מחסור בתשומות ייצור וחומרי גלם נגרמה משום שהחברות צפו משבר גדול יותר בהזמנות למוצריהן, מכפי שקרה בפועל. נתון זה מאותת על המשך ביקושים למתכות תעשייתיות בחודשים הבאים, אומר מנחם.

החברות האמריקאיות תוכלנה לנצל את ההתחזקות המהירה בשער הדולר בעולם, על מנת להוזיל את העלויות הכרוכות ברכישת תשומות הייצור. תוצאה נוספת היא ייקור המוצרים המיוצאים ללקוחות בחו"ל, כפי שקורה, לדוגמא, בתעשיית מוצרי המתכת האמריקאית. בתעשיות כגון מוצרי המזון מדווחים על כך שהמכירות היו גבוהות מהתקציב בארבעת החודשים האחרונים. גם מתעשיית המכונות, מוצרי המחשוב והאלקטרוניקה, ומוצרי המתכת והתחבורה מגיעים דיווחים אופטימיים.

התבססות העלייה בסעיף התעסוקה עשויה לבשר טובות לגבי נתוני התעסוקה לחודש מאי, שיפורסמו השבוע. מבחינת הפעילות הגלובאלית, העלייה במדד האמריקאי חשובה, גם לנוכח הירידה שנרשמה במדד מנהלי הרכש בסין, שחלקה בקצב ההתאוששות בכלכלה הגלובאלית הוא הגבוה ביותר. יצוין, כי סין עשויה לנקוט צעדי ריסון בחודשים הבאים.

פרט לתמונה החזקה המשתקפת במגזר היצרני עצמו, לנתון החדש השלכות מעודדות גם ברמה המשקית. ניסיון העבר מתרגם את הנתון להתרחבות בכלכלה הכוללת, הנמשכת זה 13 חודשים ואף הקדימה את תחילת ההתאוששות במגזר היצרני. קצב ההתרחבות הנגזר מסתכם עתה ב-5.7%, נתון מרשים בהחלט. לכן, "הדוח מעודד, במבט לחודשים הקרובים, ונראה כי כשתשומת הלב של המשקיעים תשוב לנתוני הבסיס, יש מקום לאופטימיות".