פרקר: "בעיית החוב היווני תחריף ותצטרך להגיע להסדר חוב"

רוברט פרקר, סגן נשיא בקרדיט סוויס, נאם הבוקר בפתיחת הכנס המקצועי השנתי של פורום ה-CFO הנערך באילת ■ "שוק המניות זול יותר ממה שהיה לפני חודשיים אך עדיין מניות אינן זולות"

"אנו עוקבים אחר הנתונים בארה"ב והם הולכים ומתחזקם אך הבעיה המרכזית בתחום זה היא באירופה, אשר בה יש מגוון רחב בביצועים של המדינות השונות", כך ציין הבוקר (ד') רוברט פרקר, סגן נשיא בקרדיט סוויס בפתיחת הכנס המקצועי השנתי של פורום ה-CFO, הנערך באילת.

פרקר העריך כי במדינות "אירופה הטובה" המצב טוב יחסית אך במדינות החלשות יותר, המרוכזות בעיקר באיזור הים התיכון, המצב הורע וצפוי להמשיך להידרדר והן צפויות למיתון.

עוד אמר פרקר כי העולם מוצף בנזילות, אותה מספקים הבנקים המרכזיים אשר ממשיכים להזרים היקפים אדירים של מזומנים על מנת לעזור לכלכלה העולמית להתאושש. האבטלה, לדידו של פרקר, נותרה בעיה מרכזית והירידה בה הינה מתונה מאד. הרמות הגבוהות של האבטלה במדינות השונות כמו ארה"ב בה היא קרובה ל-10% והדבר בולט במיוחד במדינות כמו ספרד בה מסתכמת כיום האבטלה ב-20%.

הוא ציין כי מערכת האשראי בעולמית השתפרה מאז המיתון האחרון אך היא הולכת ומידרדרת שוב ורואים ירידה במתן ההלוואות על ידי הבנקים אשר זהירים כיום בהרבה. בגרמניה ירדה עלות יחידת העבודה בשנים האחרונות ולכן היא נחשבת ל"סופר תחרותית" לעומת זאת הכלכלה האיטלקית לדוגמא אינה יעילה באופן מעורר דאגה ולכן מכבידה על מובילת הגוש.

בהתייחסו לשאלה האם אנו צריכים לדאוג מהאינפלציה אמר פרקר כי אין ממה לחשוש. לדעתו בתקופה הקרובה נראה ירידה ברמת האינפלציה בארה"ב, באירופה היא נמוכה ויפן בכלל נמצאת במצב של דפלציה מתמשכת. במדינות בהן חלה עלייה באינפלציה כגון ברזיל וסין הוא צופה כי הבנקים המרכזיים ינקטו בצעדים על מנת למתן אותן ביניהן גם העלאות ריבית אך לא רק.

לדעתו הריביות בעולם לא צפויות להתחיל בגל של עליות לפחות עד פברואר 2011 ובאירופה ויפן עוד הרבה אחר כך.

בעיית החוב היווני תחריף במהלך השנה הבאה

בעיות החוב כיום נמצאות מדינות המפותחות. לדעתו בעיית החוב היווני משמעותית ביותר ובמהלך השנה הבאה היא תחריף, ותצטרך להגיע להליך של הסדר חוב. לדעתו גם המצב בספרד ופורטוגל רגיש מאד אך הוא מעריך כי יצליחו להימנע מהסדר חוב והן יצליחו לבצע מימון מחדש של חובותייהם ולא להגיע להסדר שיביא למחיקת או פריסת חובות.

לדעתו, הפוזיציה הגדולה ביותר כיום היא מכירת אירו כנגד הדולר וכתוצאה מכך הסיכוי להמשך נפילה של הצמד לא סביר במיוחד ולדעתו רמה של 1.2 דולר היא רמה סבירה. להערכתו יעבור בקרוב הפוקוס לבעיות החוב של ארה"ב, ובמידה והמצב בגוש האירופה יתייצב נראה גם התייצבות בשערו של האירו.

על שוק המניות אומר פרקר כי אמנם השוק זול יותר ממה שהיה לפני חודשיים, אך עדיין מניות אינן זולות. הן במחירים סבירים. צמיחת הרווחיות של החברות עדיין חזקה יחסית והוא צופה כי גם בעונת הדוחות הבאה נמשיך לראות ביצועים טובים של החברות.

פרקר הציג את הגרף של התיאבון לסיכון ומציין כי אנחנו לא נמצאים עדיין ברמה של פאניקה הוא מאמין שבמהלך הקיץ נראה התייצבות ובסתיו תחול התאושות נוספת בתאווה לסיכון בשווקים. בשבוע שעבר מצהיר פרקר כי קרדיט סוויס החלו להשקיע שוב בשווקים במיוחד בחברות איכותיות הפועלות בשווקים המתפתחים. חברות עם מינוף נמוך, הפועלות בשווקים צומחים, חברות שמציגות תשואה עודפת על השוק וכאלה שמשלמות דיבידנדים, אלו הם הקריטריונים המובילים כיום את הבנק בבואו להשקעה.

פרקר הוסיף כי ברקדיט סוויס לא אוהבים את הסקטור הבנקאי ולדעתם הוא ימשיך להציג ביצועי חסר. הם חושבים שתחום האנרגיה האלטרנטיבית מתחיל להיות מאד מושך, בעיקר על רקע עליית מחירו של הנפט ולדעתו של פרקר יהיה במהלך השנים הקרובות זינוק משמעותי בהשקעות בתחום זה.