גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טחנת הצדק האחרונה

באיירן מינכן החליטה שהכרטיס האדום של ריברי מצדיק פנייה ל-CAS, הסמכות השיפוטית הגבוהה ביותר בספורט העולמי. ולא במקרה: בעידן שבו כל כך הרבה כסף ויוקרה מתגלגלים בספורט, יותר ויותר גופים מעדיפים למצות הליכים משפטיים ב-CAS: כמות התיקים קפצה פי עשרה תוך פחות מעשור

לפני קצת יותר משבועיים החליט מועדון הכדורגל של באיירן מינכן ללכת בצעד מאוד לא שגרתי. במקום לקבל את הפסיקה של אופ"א להרחקה של פרנק ריברי משלושה משחקים (מה שלמעשה מנע ממנו לשחק בגמר הצ'מפיונס מול אינטר), הבווארים החליטו לערער על הפסיקה בפני ה-קאס (CAS - בית המשפט הגבוה לערעורי ספורט בלוזאן).

כידוע, הסיכויים בערעור הם לא גבוהים אמנם, אבל באיירן החליטה לממש את הסיכוי האחרון שלה נגד אופ"א. בסופו של דבר הערעור נדחה, ריברי לא שיחק ובאיירן נוצחה.

***

הדוגמה של ריברי היא חלק ממגמה בשנים האחרונות של שימוש גדל והולך של גופי ספורט או ספורטאים בסמכות השיפוטית הגבוהה ביותר הקיימת היום בעולם הספורט. בשנת 1999 הגיעו ל-קאס 33 תיקים בלבד לדיון. בשנה שעברה כבר נרשם מספר שיא של 313 תיקים.

"אחת מהסיבות לעניין היא שיש בשנים האחרונות כסף גדול מאוד בספורט", מסביר עו"ד טל לביא, אחד משני הישראלים המכהנים היום כבוררים ב-קאס (השני הוא אפרים ברק - ט.ו.). "ומועדונים או ספורטאים רוצים למצות עד הסוף את הסיכוי שלהם שלא להפסיד את הכסף הזה".

הסיבה השנייה לעלייה במספר הבוררויות, לפי לביא, קשורה בעיקר לתיקים הנוגעים לענישה בסמים. "הוועדה העולמית למניעת סמים בספורט (WADA) קבעה עונש אוטומטי של שנתיים לספורטאי שנתפס בפעם הראשונה על שימוש בסמים, ועבור שחיין או טניסאי בן 22, למשל, המשמעות של השעיה לשנתיים היא למעשה כמעט סיום הקריירה. לכן ספורטאים נוטים לקחת כמעט כל תיק סמים ל-קאס, בניסיון אחרון להפחית את העונש".

35% מהתיקים שמגיעים ל-קאס הם תיקי ערעורים על סמים ; 30% מהתיקים הם תיקים הקשורים למחלוקות על העברות שחקנים ו"גניבות" שחקנים למיניהן; 20% הנותרים הם תיקים הנוגעים למחלוקות חוזיות.

"באירופה העתירה ל-קאס היא יחסית נפוצה ומוכרת מאשר בישראל, בעיקר בגלל העניין של מודעות, ועלויות ההליך הצפויות", מסביר לביא. "לנסוע מאיטליה לדיון בשווייץ זה לא נורא, האירופים רגילים לעלויות של הוצאות משפט אירופיות. ישראל נחשבת למדינה שהרבה יותר זול לנהל בה הליך משפטי, כך שרוב הגופים כאן בארץ נמנעים מללכת ל-קאס גם בגלל עלויות". הצד שמפסיד יכול להגיע לעלויות של אלפי אירו, בעוד שבארץ אתה מנהל משפט בבית הדין המקומי ובמקרה הגרוע גומר עניין באלפי שקלים.

סיבה נוספת היא חוסר מודעות לפסיקה הענפה של ה-קאס. "באופן כללי", אומר לביא, "ניתן כמעט על כל החלטה של קבוצה ישראלית שהתקבלה בבתי הדין השיפוטיים המקומיים להגיע ל-קאס". כלומר, מועדון כדורגל ישראלי יכול לבחון אם לקחת החלטה שנפסקה נגדו בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל ולהביא אותה לדיון בפני בוררים בינלאומיים בלוזאן, לאחר שמיצה הליכים בדיון המקומי.

***

עד היום, מתוך 2,088 תיקים שהגיעו לדיון ב-קאס מאז הקמתו ב-1984, רק ב-9 מעורבים קבוצות, מאמנים או ספורטאים ישראליים.

שישה תיקים ישראליים היו בענייני כדורגל, מתוכם שניים של קבוצת הפועל באר שבע (ב-2004 נגד ראסינג סנטאנדר, ב-2005 נגד שחקן הקבוצה דייגו סיסטון); בשני תיקים מעורבת קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב - בתיק אחד דחה ה-קאס את העונש שספגה אולקר כשלא הסכימה לבוא ולשחק מול מכבי תל אביב במסגרת היורוליג (2002). בתיק נוסף נדחה ערעור של פאמסה ולנסיה נגד היורוליג (2004) כשלא הסכימה לבוא למשחק בישראל; התיק "הישראלי" האחרון הוא ערעור ב-2009 של השחיין הישראלי מאקס ג'אבן שנתפס על שימוש בסמים.

סיבה נוספת לעלייה במספר התיקים שמגיעים ל-קאס נובעת גם מתוך הכרה בו כגוף מקצועי ובלתי תלוי, שלאורך השנים הפך החלטות של גופים כאופ"א, פיפ"א, הוועד האולימפי הבינלאומי ו-WADA.

***

איך עו"ד (39) כמו לביא מצא את עצמו ב-קאס? העניין הזה שייך גם לגישה לפיה יש בשנים האחרונות ניסיון להכניס יותר ויותר בוררים עם רקע בספורט. לביא היה בעברו שחקן כדוריד (כולל בנבחרת ישראל), ושימש כיו"ר איגוד שופטי הכדוריד במשך 4 שנים.

כשה-קאס הוקם בתחילת שנות השמונים, מונו עורכי דין בכירים מאוד כבוררים עם מוניטין עצום. אפשר למצוא שם בוררים אנגליים בני 80 ומעלה, כאלו שהיו יועצים של המלכה. הסיבה היתה פשוטה: רצו לייצר הילה סביב המקום הזה באמצעות האנשים הכי בכירים מעולם המשפט. היום, כאשר ל-קאס יש מוניטין וכמות התיקים גדלה, מה שחשוב הוא לשמור על זמינות של אנשים שיסכימו לעזוב את הכל ולהגיע.

אגב, חלק מהבוררים מחזיקים בעמדות מפתח בספורט. כך למשל, ספ בלאטר נשיא פיפ"א, יושב ב-קאס כמגשר. או מנכ"ל התאחדות הכדורגל הולנדית, הנריק ווילם קסלר שמשמש כבורר ב-קאס.

ה-קאס מחויב להחלטה בזמנים קצרים, וגם במונדיאל הקרוב בדרום אפריקה יישבו בוררים "בכוננות" במשרדי ה-קאס בלוזאן ויחכו לתיק, כדי לאפשר לנבחרות לערער בזמן רלוונטי בתוך לוח המשחקים הצפוף.

למרות שיש היום ב-קאס 279 בוררים (מ-79 מדינות) הסיכוי של בורר בתחילת דרכו לקבל תיק לדיון הוא משימה כמעט בלתי אפשרית. כל גוף שמגיש ערעור רשאי לבחור מי יהיה הבורר, כאשר בדיון יושבים בסך הכל שלושה בוררים. עו"ד לביא, שהתמנה לפני קצת יותר משנה כבורר, כבר עובד על הבוררות השלישית שלו; אפרים ברק הוותיק יותר, שמכהן יותר מחמש שנים, כבר רשם עשרות בוררויות.

***

בשני מקרים בשנים האחרונות ה-קאס הוכיח שהעקשנות משתלמת, וגם פסיקה של בית הדין של פיפ"א ניתנת להפיכה אם רוצים. מקרה זכור במיוחד מעלה את העניין של "גניבת" שחקנים תחת חוזה - הכדורגלן הברזילאי של שחטאר דונייצק, מטוזאלם דה סילבה, חתם ב-2007 בריאל סראגוסה למרות שהיה עדיין תחת חוזה בקבוצה האוקראינית וסעיף השחרור שלו עמד על 25 מיליון אירו. שחטאר ערערה לפיפ"א, וזו פסקה על פיצוי של 6.8 מיליון אירו בלבד לשחטאר. האוקראינים ערערו ל-קאס שביטל את הקביעה של פיפ"א וקבע את גובה הפיצוי על 13 מיליון אירו.

התיק השני, ואולי אחד המפורסמים בתולדות ה-קאס, הוא זה של צ'לסי והכדורגלן אדריאן מוטו. מוטו נתפס על שימוש בסמים ב-2004 ונזרק מהקבוצה למרות שהחזיק בחוזה לארבע שנים נוספות. צ'לסי הגישה לפיפ"א בקשה לתשלום פיצויים, אולם בית הדין של התאחדות הכדורגל העולמית החליט שלא לפסוק בנושא והעביר אותו לטיפול ה-קאס, זה חייב את מוטו לשלם פיצויים בסך 17.17 מיליון אירו לקבוצה הלונדונית.

האם ה-קאס הוא התחנה האחרונה? מתברר שגם על הגוף המשפטי העליון בספורט ניתן לערער. מקרה מוטו הפך לאחד הנדירים בעולם הספורט, לא רק בגלל הפיכת הפסיקה של פיפ"א וסכום הפיצוי הגבוה שנקבע נגדו - אלא בעקבות ההחלטה של הכדורגלן הרומני שלא לקבל את פסיקת ה-קאס ולמצות עוד הליך משפטי אחרון בהחלט. על פסיקה של ה-קאס ניתן לערער רק במקום אחד ואחרון - בית הדין הגבוה לצדק בשווייץ. מוטו הגיע גם לשם.

עוד כתבות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם