ייצוגית: עיריית באר-שבע גובה תשלומים בניגוד לצו הארנונה

עפ"י התביעה, עיריית באר-שבע גובה ממפעלים ומבתי מלאכה ארנונה גם על שטחי המשרד ■ עורכי הדין המייצגים: "מדובר בהפרש של כ-300 שקל למ"ר בשנה. מכאן שהתביעה מחזיקה בעשרות מיליוני שקלים"

עיריית באר-שבע גובה ארנונה ממפעלים ומבתי מלאכה גם על שטחי המשרדים שלהם, בניגוד לצו הארנונה, ובכך מחייבת אותם לפי סיווג היקר פי שלושה מהסיווג לתעשייה - כך עולה מתביעה ייצוגית שהוגשה בימים האחרונים לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע.

חברת מוסך אליעזר הסרן, שמחזיקה ומפעילה מוסך בדרך חברון בבאר-שבע, הגישה את התביעה הייצוגית באמצעות עורכי הדין אלכס כץ, מוטי איצקוביץ ושלי יעקבי ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), המתמחה בארנונה כללית ובאגרות והיטלי פיתוח.

לטענת החברה, היא מחויבת לפי שטח כולל של 416 מ"ר, שמתוכם 403 מ"ר מסווגים בהודעות חיוב הארנונה לפי סיווג תעשייה ומלאכה (קטגוריה שבה נכללים מוסכים), ואילו 13 מ"ר, המהווים משרדים במוסך, מסווגים לפי סיווג עסקים.

לא טעות נקודתית

הסיווג הרלוונטי למוסכים ולמפעלי תעשייה הוא סיווג שמוגדר בפרק 3 לצו הארנונה: "בניינים המשמשים או המיועדים לשמש מפעלי תעשייה, לרבות מפעל עתיר ידע, מלאכה ומוסכים, כולל סככות ומחסנים צמודים אליהם".

בצו הארנונה לשנת 2010 קיים סעיף הקובע כי בכל הנוגע לאופן חישוב שטח הנכס לסכום הארנונה במפעלי תעשייה, מפעלים עתירי ידע ומוסכים, יובא בחשבון כל שטח המבנה - "להוציא שטחי משרד". כלומר, לפי צו הארנונה, בחישוב סכום הארנונה במפעלים לא מובא בחשבון שטח המשרד.

החברה אף טוענת כי "לפי הודעות החיוב של העירייה, לא רק ששטח המשרד לא הופחת בחישוב השטח לצורך החיוב בארנונה - אלא שהעירייה הגדילה לעשות וסיווגה אותו על-פי סיווג עסקים, היקר פי שלושה לערך מסיווג מלאכה-תעשייה".

לטענת החברה, הפגם שנעוץ בהתנהלות העירייה אינו טעות נקודתית, אלא "מדובר במדיניות שיטתית של העירייה, העוברת כחוט השני בכלל החיובים שמוטלים על-ידי העירייה על מוסכים, מפעלי תעשייה ומפעלים עתירי ידע".

לדברי עורכי הדין אלכס כץ ומוטי איצקוביץ, שבאמצעותם הוגשה התביעה, "זוהי תביעה תקדימית שמתבטאת בהחזרים העומדים על מיליוני שקלים לכל שנה. ההפרש בתעריף יכול להגיע לכ-300 שקל למ"ר בשנה. כיוון שמדובר במספר גבוה מאוד של מפעלים מצד אחד ובהפרש שנתבע מצד אחר, ברור שמדובר בתביעה שמחזיקה עשרות מיליוני שקלים".

מעיריית באר-שבע נמסר בתגובה כי "העירייה סבורה כי דין התביעה להידחות. עם זאת, תגובת העירייה לגופו של עניין תימסר לבית המשפט".