סדנת היזע של סטיב ג'ובס

תוצאות החקירה שיזמה Apple לבדיקת אירועי ההתאבדויות במפעלה שבסין, ידועות מראש

‎‎כששאלו את סטיב ג'ובס השבוע על סדרת ההתאבדויות בפוקסקון, יצרנית רכיבי אייפד בסין, הוא ענה שהמפעל אינו "סדנת יזע". איתרע מזלו של ג'ובס, וזמן קצר לאחר הדברים התאבד עובד נוסף, בן 28, שלדברי משפחתו עבד 34 שעות רצופות במשמרת.

השבוע העלתה הונדה את שכר עובדיה בסין ב-24%, לאחר שביתה ממושכת של העובדים. פוקסקון החליטה להעלות את שכר העובדים ב-30% בעקבות סדרת ההתאבדויות והביקורת הגוברת והולכת על תנאי העבודה.

ג'ובס הוא גאון חדשנות, גאון עסקי וגאון שיווקי. אנו בטוחים שהוא יודע ששכר בגובה 75 דולר לשבוע עבודה הנמשך 60 שעות, רחוק מהבית, במעין שוק בשר, זה בהחלט סוג של סדנת יזע, גם אם בסדנאות הללו, שגודלם כגודל עיר, יש חנויות, מסעדות ואולמות שינה.

ג'ובס ואפל החליטו אמנם לנהל חקירה מקיפה בעקבות האירועים, אבל תוצאות החקירה ברורות מאליהן גם לו וגם לצוות ההנהלה שלו. זו עבדות מודרנית. מי כמו נציגי אפל יודעים זאת - הם חתמו על החוזים עם פוקסקון, הם מכירים היטב את מבנה העלויות, הם אפילו רשאים לבקר במפעלים ללא התראה מוקדמת כדי לבדוק את נוהלי האבטחה הנוקשים. זו עבדות מודרנית, עבדות שהיא חלק ממכונת הרווחים הכי מוכשרת והכי חדשנית בעולם.

הקלות שבה הוחלט להעלות את שכר העובדים בעשרות אחוזים רק מעידה עד כמה הדיכוי התעסוקתי ותנאי התעסוקה הנוקשים הרחיקו לכת. זו תזכורת לכל אלה שמתנגדים להעלאת שכר המינימום בישראל ולשמירת זכויות עובדים כחלק אינטגרלי מכלכלה בריאה ושפויה.

אנחנו שומעים את הזמזומים על הקשר שבין שכר המינימום ועל אפשרויות ההעסקה של עובדים זרים בפרוטות ומקבלים בחילה. התפיסה האטומה הזאת, שאפשר וניתן לדכא זכויות עובדים רק בגלל שאפשר היא גישה לא אנושית, שלא מכבדת עובדים ומקדשת את הרווחים בכל מחיר, גם במחיר "סדנאות יזע" סיניות, הודיות ואפילו ישראליות.

אם תאגידי הענק בפרט ותאגידים אחרים בכלל לא ידאגו מספיק לרווחת העובדים ולא יעודדו תרבות תאגידית שמכבדת מועסקים, בסוף זה יתפוצץ להם בפנים.