"מכירת מניות המדינה בבנק דיסקונט תדחה לשנת 2011"

כך מעריך טרנס קלינגמן מנהל מחלקת המחקר במיטב: "הזרמת ההון בדיסקונט הפכה למלחמת אגו בין המפקח על הבנקים לבין בעלי השליטה" *"לאומי ימשיך להציג תוצאות טובות מהפועלים"

מדינת ישראל תדחה את הפצת מניותיה בבנק דיסקונט לשנת 2011, וגם הנפקת הזכויות לא תיערך השנה אלא תידחה לשנה הבאה אם בכלל. כך מעריך טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת המחקר במיטב. לכן, לדעתו, אין יסוד לחששות המשקיעים מעודף היצע של מניית דיסקונט בשוק.

המדינה מחזיקה כיום ב-20% ממניות דיסקונט, ובעבר היא הודיעה לא פעם כי תמכור את החזקותיה בבנק עוד השנה. לדברי קלינגמן, "אי הוודאות של החודשים האחרונים מחזקת את התחושה שלנו שהממשלה לא תבצע הפצה נוספת בשנת 2010. דעה זו מקבלת משנה תוקף לאור השדרוג של ישראל לשוק מפותח במדדי ה-MSCI. הבנקים הבינוניים אינם מעניינים את קהל המשקיעים החדש ולכן האוצר יצטרך להסתמך על ביקוש מקומי, כשחלק גדול מהמוסדיים מתקרבים למגבלות ההשקעה המקסימליות המותרת בבנק ישראלי (4.99%)".

קלינגמן תוקף את בנק ישראל וטוען כי דרישתו להזרמת הון לדיסקונט על ידי הנפקת זכויות כבר אינה רלוונטית והפכה ל"מלחמת אגו" בין המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, למשפחת ברונפמן. "הלימות ההון הראשוני המקורי של דיסקונט כבר עומדת על 7.3%, שיפור ניכר לעומת המצב אשתקד. ברמת רווחיות סבירה, בהיעדר ביקושים ערים לאשראים ומכירת חלק מההחזקות בבנק הבינלאומי, ניתן להניח שיחס זה יכול להתקרב ל-8%. לכן, נדמה לנו שנושא הזרמת ההון נהפך למלחמת אגו בין המפקח לבין בעלי השליטה. הם אינם רואים צורך להזרים הון ומחכים שהמפקח יתחלף ובינתיים ממציאים כל מיני אמתלאות, והמפקח מצידו עושה לבעלי השליטה את המוות עד שהם ימכרו (יש שמועות שהם רוצים למכור, אבל מי יקנה?) או ייכנעו", טוען קלינגמן.

"מזרחי טפחות לא יעמוד ביעד"

לגבי מזרחי טפחות, הוא מעריך כי לאור החמרת הרגולציה, הבנק לא יעמוד בתשואה על ההון של 18% אליה תכנן להגיע בתוכנית האסטרטגית שלו, ואפילו לא ל-15% אלא יסתפק ב-13.5%. "הסביבה הרגולטורית ממשיכה להכות במזרחי ולמרות הביצועים התפעוליים הטובים, יש חשש סביר שתשואה של 15% כבר אינה בת השגה בעתיד הנראה לעין. תחת ההנחה שבנק ישראל ידרוש הלימות הון ראשוני מינימלי של 7.5%, תשואה על ההון מייצגת תהיה 13.5%".

להערכת קלינגמן, ההחלטה של בנק ישראל לטפל בבועת הנדל"ן בדרך של הנחיות ממוקדות מעכבת את עליית הריבית במשק, ומשפיעה לרעה על מזרחי טפחות. "עיכוב בהעלאת ריבית גורם נזק למזרחי טפחות ובעיקר לבנק יהב שבשליטתו דרך המשך הלחץ על מרווח הפיקדונות. אסור להתעלם מהעובדה שבנק ישראל יכול להחליט על עוד צעדים דרסטיים כגון ריתוק הון של 100% בגין משכנתאות עבור דירות להשקעה במקום 35% היום. גם בסין שנאבקת בבועת נדל"ן התחילו עם צעדים קטנים ולאט לאט הגבירו את הלחץ על הבנקים", אומר קלינגמן. לאור זאת, הוא מעריך כי הרווח של מזרחי טפחות יעמוד השנה על 706 מיליון שקל.

קלינגמן מעריך עוד כי בנק לאומי ימשיך להציג את הרווח הגבוה במערכת הבנקאית בשנתיים הקרובות. "בהנחה שלאומי ימשיך להקטין חשיפה למדינות ה-PIIGS ולאור השיפור באיכות תיק האשראי, שיעור ההפרשה לחובות מסופקים יעמוד על 0.58%. אנחנו צופים רווח נקי של 2.3 מיליארד שקל בשנת 2010 ו-2.8 מיליארד שקל בשנת 2011".

קלינגמן סבור גם כי בנק הפועלים ממשיך להשתפר, אך הוא נותר מאחורי לאומי. להערכתו, בכל הקשור לתיק ניירות ערך זרים, הפועלים ממוצב בצורה יותר הגנתית מלאומי. עם זאת, איכות תיק האשראי של פועלים נחותה לעומת המתחרה. הוא צופה כי הרווח של הפועלים בשנת 2010 יעמוד על 1.9 מיליארד שקל, ובשנת 2011 הוא יגיע ל-2.5 מיליארד שקל.