בנק ישראל: המשך התייקרות הנדל"ן תפגע ביציבות הבנקים

כך עולה מהפרוטוקול של דיוני הריבית שהתפרסם היום ■ היחלשות האירו מקטינה את רווחיות היצוא הישראלי לאירופה ומקשה על כושר התחרותיות

בנק ישראל פרסם היום את פרוטוקול הישיבה האחרונה, בה הוחלט שלא לשנות את גובה הריבית במשק. מהפרוטוקול עולה כי בדיון לגבי החלטת הריבית לחודש יוני, כל חברי ההנהלה המליצו לנגיד סטנלי פישר להשאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 1.5%.

כפי שצוין בהחלטות הריבית הקודמות, בנק ישראל מנהל מדיניות העקבית עם תהליך הדרגתי של החזרת רמת הריבית לרמה ה"נורמאלית" המשקפת את ההתאוששות בפעילות הכלכלית ואת הנדרש על מנת לבסס את האינפלציה בתחום היעד. ההדרגתיות של התהליך מתבטאת בכך שאין משנים את הריבית מדי חודש אלא בהתאם לסביבת האינפלציה, הצפי לצמיחה במשק ובעולם, וריביות הבנקים המרכזיים במשקים המובילים, ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל.

בדיון צוין כי מהנתונים שפורסמו בחודש האחרון (מאז החלטת הריבית לחודש מאי ועד מועד דיון זה) עולה כי הפעילות הריאלית במשק הישראלי ממשיכה להתרחב, אולם תוך סימנים להתמתנות בקצב הגידול, ובעיקר ציינו המשתתפים את הגדלת אי הוודאות ביחס להתפתחויות בעולם ולהשלכותיהם על המשק הישראלי. הגידול באי הוודאות נובע מהתפרצות משבר החוב ביוון והחששות להתפשטותו למדינות נוספות באירופה.

נידונו מספר ערוצים דרכם משפיעה בעיית החוב במספר מדינות באירופה על הסביבה הגלובאלית, וזאת באמצעות חשיפה של בנקים בעולם למדינות בקשיי חוב, בעיית נזילות בשווקים הפיננסיים באירופה, הידוק פיסקאלי הכרחי במספר מדינות באירופה שעלול להקטין ביקושים בטווח הקצר, וירידה בביקושים באירופה בעקבות היחלשות האירו.

בהקשר של המשק הישראלי, בדיון צוין כי היצוא מישראל למדינות בקשיי חוב באירופה הינו נמוך יחסית אולם במידה והמשבר יתפשט ויעמיק קיים חשש לירידה אפשרית של הביקושים באירופה ליצוא. בנוסף, היחלשות האירו לעומת השקל מקטינה את רווחיות היצוא הישראלי לאירופה ומקשה על כושר התחרותיות של יצואנים ישראלים המתחרים עם האירופאים.

המשך עליית מחירי הדירות עלולה לפגוע ביציבות המגזר הפיננסי

חברי הפורום התייחסו ונתנו דגש מיוחד לעלייה המהירה שהתרחשה בשנה האחרונה במחירי הדירות והמפקח על הבנקים השתתף בדיון בנושא זה. בהקשר זה צוין כי מחירי הדירות, על פי סקר מחירי הדירות, המשיכו לעלות בתחילת 2010, בהמשך לעלייתם המהירה בשנת 2009. על פי הערכות המשתתפים, לא קיימת "בועה" בשוק הדיור, אולם על מנת למנוע התפתחויות בלתי רצויות בעתיד קיימת חשיבות למתן את הלחצים לעליות במחירי הדיור.

בדיון צוין כי למחירי הדירות השפעה על מחירי שכר הדירה ולכן על התפתחות מדד המחירים לצרכן. בנוסף, סביר כי להמשך עליות חדות במחירי הדירות עלולות להיות השלכות שליליות על יציבות המגזר הפיננסי.

בהתבסס על ניתוח המצב, הן על ידי חטיבת הפיקוח על הבנקים והן על ידי חברי הפורום המוניטארי המצומצם, סוכם בדיון על ידי הפורום המוניטארי שבהינתן השינוי במצב הכלכלה העולמית, יהיה זה נכון שלא להעלות את הריבית והמשתתפים המליצו להשתמש בכלים מאקרו-יציבותיים יחד עם פרסום החלטת הריבית לחודש יוני. כדי לתמוך ביציבות הפיננסית, החליט המפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, לפרסם ביום פרסום הודעת הריבית לחודש יוני טיוטת הנחיות להתייעצות עם הבנקים בנושא התפתחויות בסיכונים בגין הלוואות לדיור, תוך דרישה להפרשה נוספת בגין הלוואות לדיור שניתנו ביחס מימון גבוה.