יו"ר ה-G20: הונגריה לא יוון; היא לא החוליה הבאה בדומינו

ז'אן קלוד יונקר אמר אתמול כי שער אירו איננו מדאיג אותו אבל קרא לשיתוף פעולה בין ממשלות הגוש כדי לבלום את נפילתו המהירה ■ להערכתו, המטבע האירופי המשותף הפך לפגיע בעיקר מהשמעות וההצהרות הקשות של קובעי המדיניות

ראש ממשלת לוקסמבורג ז'אן קלוד יונקר, המכהן כיו"ר קבוצת ה-G20, אמר אתמול (א') כי שער אירו איננו מדאיג אותו אבל קרא לשיתוף פעולה בין ממשלות הגוש כדי לבלום את נפילתו המהירה. להערכתו, התנודתיות האחרונה באירו נובעת מחולשתו של המטבע האירופי המשותף שהפך לפגיע בעיקר מהשמעות וההצהרות הקשות של קובעי המדיניות.

יונקר ניסה להרגיע את החששות בנוגע חומרת המצב של הונגריה, שלהערכתו איננה החוליה הבאה בדומינו. "היו אמירות לא זהירות של כמה בכירים הונגרים שעוררו החששות בשווקים הפיננסיים כי הונגריה עומדת בפני משבר בנוסח יוון.

גם עיתון ה"ניו יורק טיימס" הוציא היום תחקיר בו הוא הציג את הטענה כי הונגריה איננה יוון. הנתונים שאסף העיתון מראים כי הגרעון התקציב שלה הוא כחצי מזה של יוון והיא לא חלק מגוש מטבע האירו ולכן, אם היא רוצה, היא יכולה לפחת את המטבע שלה, הפורינט, ולחזק את היצוא.

בנוסף, המדינה נמצאת במהלך של תוכנית הבראה עם קרן המטבע הבינלאומית. אבל, כל זה לא מנע מהונגריה להכריז ביום שישי כי "זו אינה הגזמה לדבר על חדלות פירעון" וסגן יו"ר המפלגה השלטת אמר כי להונגריה יש סיכוי נמוך להצליח להימנע ממצב הדומה למצב בו נמצאת יוון", לאחר שגם היא, כמו יוון, נקלעה לחוסר איזון פיסקלי ולגירעון כבד. ההצהרה גררה ירידות שערים חדות בשווקי אירופה ובוול סטריט.

מזכיר המדינה כינס מסיבת עיתונאים בבודפשט לאחר סיום של חקירת בזק שבוצעה ע"י ועדה מיוחדת שבדקה את הטענות של הממשלה מאתמול, וטען כי הטענות היו מוגזמות. "מצבה של כלכלת הונגריה יציב יחסית וביכולתה לממן את הגירעון שצברה, אך עלינו כבר להכין פעולות לעתיד", אמר המזכיר.

ההצהרות ההונגריות השונות נעשו לצרכים פנימיים, קובע הניו יורק טיימס. מצד אחד זה פוגע בממשלה אבל מצד שני זה מאפשר לממשלה לבצע צעדים קשים ולא פופולריים בכדי למנוע משבר כלכלי חמור יותר בעתיד. כ-75% מהיצוא של הונגריה מיועד לשוק האירו ולכן המדינה אכן נמצא בבעיה כשהצמיחה של הגוש מואטת או נעצרת לגמרי.

נזכיר כי שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים המובילים של מדינות אירופה הסכימו ביום שבת האחרון במסגרת כנס ה-G20 שנערך בקוריאה הדרומית, כי יש לשלב ידיים בהתמודדות מול הטלטלה האחרונה בשווקים, וכדי לשמור על התאוששות הכלכלה הגלובלית במסלולה.

"הטלטלה בשווקים לאחרונה מזכירה לנו כי הכלכלות עדיין עומדות בפני אתגרים לא קלים ואת החשיבות בשיתוף-פעולה בינלאומית לסיוע לשווקים", לשון ההצהרה. "המדינות צריכות לנקוט אמצעים לעידוד הצמיחה במדינות כדי לספק יציבות פיסקלית, כל מדינה בהתאם למצב שלה".