עיריית רעננה תפסיק לגבות תוספת ארנונה נוספת של 5.5%

העירייה הודיעה היום לבית המשפט כי תחזיר את הכספים מהגבייה העודפת לתושבי העיר ■ העירייה: מקווים לקבל בקרוב אישור לייקר ארנונה

בעקבות חשיפת "גלובס": עיריית רעננה תפסיק לגבות תוספת ארנונה בלתי חוקית בשיעור 5.5% מתושבי העיר, כך קבע היום (ב') בית המשפט המחוזי-מרכז.

בחודש מארס חשף "גלובס" תביעה ייצוגית שהגישו תושבי העיר נגד העירייה בטענה כי העלתה את גובה הארנונה לשנת 2010 בשיעור חריג של 5.5% - הרבה מעל שיעור העדכון השנתי הכללי, שעומד על 1.63%.

העותרים טענו כי העלאת הארנונה מעל שיעור העדכון השנתי מותנית באישור שרי הפנים והאוצר, אך השרים טרם אישרו זאת. בנוסף, העירייה לא שלחה הודעה כנדרש בחוק על ההתייקרות החריגה ודרשה הודעה בכתב ממי שאינו רוצה לשלם תוספת, "תוך שהיא מאיימת לחייב אותו בריבית פיגורים בשיעור 9.38% בשנה אם יינתן אישור השרים, לרבות בגין התקופה שבה אין תוקף לחיוב".

היום, כאמור, הורה בית המשפט לעיריית רעננה לחדול מגביית תוספת הארנונה. באת כוח העירייה התחייבה להוכיח כי העירייה חדלה מהגבייה תוך שבעה ימים. "אנו נשיב כל סכום ששולם ללא אישור, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית על פי חוק", כך, על פי הפרוטוקול, אמרה עורכת הדין של העירייה בדיון בבית המשפט.

כמו כן, קבעה שופטת בית המשפט המחוזי-מרכז מיכל נד"ב, כי "הודעות חיוב חדשות לא יכללו את התוספת הבלתי מאושרת".

את התביעה הייצוגית הגישו עורכי הדין עדי מוסקוביץ ושלומי אבני ממשרד פלג, כהן, דויטש, מוסקוביץ, שמתמחה במיסוי עירוני. מוסקוביץ: "אנו מקווים שהלקח יילמד גם ברשויות מקומיות אחרות. גביית מס בחוסר סמכות, בוודאי שבמודעות מלאה ובכוונה תחילה, היא סטייה חמורה מהמשפט המנהלי ומעקרונות יסוד של מדינה דמוקרטית. במדינה שבה אין אכיפה מנהלית, מוסד התובענות הייצוגיות הופך להיות מכשיר קריטי לביסוס שלטון החוק ולחיזוק האמון במערכת בתי המשפט".

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "העלאה של הארנונה בשיעור 5.5% מעל שיעור העדכון המתחייב על פי חוק, טעונה את אישור משרדי הפנים והאוצר. משרד הפנים דן בנושא בימים אלה ואנו מקווים לקבל את האישור כבר בימים הקרובים. עיריית רעננה לא תוציא חיוב נוסף הכולל את התוספת בשיעור הארנונה, כל עוד לא התקבל אישור ממשרד הפנים. יש לציין כי עד כה אפשרה העירייה למחזיקים בנכסים בעיר שלא לשלם את תוספת העדכון עד לקבלת האישור".