המדינה תשקיע 1.5 מיליארד שקל במרכזי מחקר להשבת מוחות

על פי נתונים מהשנים האחרונות, כ-25% מהחוקרים בוגרי האוניברסיטאות בישראל נמצאים כיום בחו"ל

במשך כעשר שנים התבוננו במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ובוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) איך מיטב המוחות הישראליים בורחים ממוסדות המקומיים היישר אל חיקה המפנק של האקדמיה בחו"ל, ובמיוחד בארה"ב. על פי נתונים מהשנים האחרונות, כ-25% מהחוקרים בוגרי האוניברסיטאות בישראל נמצאים כיום בחו"ל.

היום (ב') סוף סוף הרימו במל"ג ובות"ת את הכפפה, כשהכריזו באופן רשמי בוועדת החינוך של הכנסת על תוכנית להשבת מוחות לישראל באמצעות הקמת מרכזי מצוינות צמודים לאוניברסיטאות המקומיות. כל מרכז מצוינות יעסוק בתחום מחקר אחר, כשהנושאים ייקבעו בתוך כשלושה שבועות.

מרכזי המצוינות אמורים להביא לחיזוק המחקר המדעי בישראל; לשדרוג התשתיות המחקריות באוניברסיטאות; לעידוד חדשנות מחקרית; לשיפור איכות ההוראה; ולפיתוח תוכניות הוראה בינלאומיות לתארים מתקדמים. במל"ג, בראשותו של שר החינוך גדעון סער, ובות"ת, בראשותו של פרופ' מנואל טרכטנברג, מתכוונים לגייס כאמור באמצעות מרכזי המצוינות חוקרים בכירים מחו"ל, ולהעמיק את שיתוף הפעולה עם מוסדות אחרים.

30 תחומי מחקר

לצורך הקמת המרכזים אישרה הממשלה לפני כשלושה חודשים תוכנית להקמת 30 מרכזי מצוינות בחמש השנים הקרובות, בעלות כוללת של כ-1.5 מיליארד שקל.

על פי התוכנית, בשלב הראשון ייבחרו כ-30 תחומי מחקר שיתחשבו בפוטנציאל המחקרי באותו תחום, בצרכים המדעיים וכן בצורכי המשק. בהמשך יבוצע הליך תחרותי להקמת כל מרכז באמצעות קול קורא וועדה מקצועית שתבחן את ההצעות השונות. המרכזים יוקמו למשך חמש שנים ופעולתם תיבחן במהלך שנים אלה.