גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הסברת גרילה תורמת או מזיקה לתדמית הישראלית?

גם לאחר קרוב ל-2 מיליון צפיות ברשת, הסרטון הסאטירי של "לאטמה" בנושא המשט נותר שנוי במחלוקת ■ אביטל ליבוביץ', האחראית בדובר צה"ל על ההסברה הישראלית באינטרנט: "כל מהלך הסברתי הוא מבורך"

ההסברה הישראלית באירוע המשט לעזה זכתה לביקורת חריפה בקרב האזרחים בישראל, כאשר חלק ניכר מהביקורת עסק בנושא ההסברה הישראלית ברשת. הטענה העיקרית שהושמעה כנגד דובר צה"ל, האחראי גם על ההסברה המקוונת, היתה שלישראל לקח יותר מדי זמן עד לרגע שבו שחררה את התגובה הישראלית ואת סרטוני הווידיאו שמוכיחים בבירור כי לא היה מדובר בפעילי שלום.

לאחר המשבר נוצר ואקום הסברתי מסוים ברשת, אליו התברג בטבעיות סרטון הווידיאו ההומוריסטי של קבוצת לאטמה. כזכור, הסרטון "We Con the World" התבסס על מנגינת "We are the world", כאשר חברי הקבוצה גילמו "פעילי שלום" אירופאים וערבים שמנופפים במוטות ובסכינים ושרים על כך שהצליחו להונות את העולם.

הסרטון הופץ במהירה ברחבי הרשת - באתרי וידיאו, בלוגים ואתרי תוכן כגון הניו-יורק טיימס ו-CBS, ואף הגיע למהדורות בטלוויזיה. עד עתה הסרטון מתקרב ל-2 מיליון צפיות.

לצד האהדה הרבה שבה התקבל הסרטון בקרב הגולשים בישראל, בחו"ל לא כולם אהבו אותו. כך, בלוגרית בהאפינגטון קראה ל"ג'רוזלם פוסט" לפטר את קרולין גליק, פובליציסטית בעיתון וחברה בקבוצת לאטמה, וזאת בשל הסרטון הגזעני, ואילו בכירים בהסברה הישראלית מיהרו להתנער מהסרטון, לאחר שלשכת העיתונות הממשלתית שלחה אותו - בטעות או שלא - לעיתונאים ברחבי העולם.

סא"ל אביטל ליבוביץ', רמ"ד ניו-מדיה, האחראית בדובר צה"ל על ההסברה הישראלית ברשת, דווקא לא בטוחה שהסרטון גרם נזק לישראל. "בעיתות משבר יש נטייה חזקה לפעול באינטרנט בכל מיני דרכים פחות מאורגנות, ואני דווקא בעד התופעה הזו", היא אומרת ל"גלובס". "כל מהלך הסברתי הוא מבורך בעיניי, גם אם הוא לא תואם ב-100% את המסרים של ישראל. זה מראה לעולם שבישראל יש מגוון של דעות ופלורליזם מחשבתי, ושלא מדובר במדינה חשוכה".

את הביקורת על העדר ההסברה ברשת בשעות הקריטיות ליבוביץ' דוחה. "כאשר אתה חלק מגוף צבאי שאמינות חרותה על דגלו, אי-אפשר לקחת את האפשרות הקטנה ביותר שהמידע שאנחנו נוציא הוא לא נכון", היא טוענת. "חוץ מזה, התחלנו לשחרר סרטונים כבר בשעות הבוקר המוקדמות, שלאחר מכן הגיעו למיליוני צפיות, ועשינו הסברה בהרבה מאוד דרכים אחרות, כגון ראיונות בטלוויזיה ולעיתונות בזמן אמת ובמגוון שפות. הסברה זה הרבה מאוד דברים - לא רק אינטרנט, וזה לא נכון להתמקד רק במרכיב אחד ואותו להפיץ".

לדבריה, גם השיקול הביטחוני שיחק תפקיד. "הכי חשוב היה לדאוג לביטחון של התושבים והחיילים".

ליבוביץ' סבורה שזה קל מאוד לבקר מהצד. "אם הייתי רופאה כנראה שאף אחד לא היה מנסה ללמד אותי את המקצוע, אבל בכל הנוגע להסברה - לכולם נדמה שהם יודעים יותר טוב. ברור שיש לנו איפה להשתפר, אבל חשוב גם לזכור שעד לפני שנה וחצי לא היינו קיימים במדיה החברתית, והיום אנחנו מגיעים לעשרות מיליוני צפיות בסרטונים ב-YouTube".

לגבי העובדה שבדובר צה"ל מתעלמים כעת מהזירה של טוויטר, ליבוביץ' אומרת כי "המטרה של טוויטר היא קודם כל לתת מידע שוטף ולהעביר מסר של שקיפות, ולא בהכרח להגיע למשתמשים ספציפיים. הדיווחים בטוויטר הם יותר דיווחים מבצעיים, ולכן כאשר אין דיווח מבצעי - אין לי מה להשיג בטוויטר".

לפעול בחיפזון - אבל בחוכמה

דוד סרנגה, שהיה בעברו קונסול התקשורת וההסברה של ישראל בניו-יורק ומי שעסק בהסברה הישראלית ברשת ב"עופרת יצוקה", מסביר כי "בבדיקת האפקטיביות של העברת המסר חשוב לשאול את עצמנו למול מי הדבר אפקטיבי. קהל ליברלי בארה"ב שצפה בסרטון של לאטמה, לדוגמה, ירגיש מזועזע מחוסר התקינות הפוליטית שלו ויחסום את עצמו מלקבל את המסר הגלום בו. יחד עם זאת, הקליפ כן דיבר לקהל המחזיק בעמדות התומכות בצד הישראלי, שגם אותו צריך לא אחת לחזק כדי שימשיך ויתמוך בעמדותינו".

לדבריו, להסברה הלא רשמית יש תפקיד חשוב. "כל מסר המגיע מטעם ממשלה, כל ממשלה, נתפס כ'מסר מטעם', ולכן רמת אמינותו נתפסת בציבור כנמוכה - בהשוואה למסר המגיע מהציבור, הנתפס כמסר אותנטי ואמינות גבוהה. עם זאת, חשוב לסייע ולזכור כי בהסברה שנעשית למול קובעי המדיניות והעיתונאים ברחבי העולם, לקליפ מהסוג הזה אין משמעות".

אדם שוב, מנכ"ל חברת ריפרש המלווה מותגים בפעילות שיווקית ברשת, סבור כי "הסברה טובה חייבת לשלב כלי מלחמה פורמליים ולא פורמליים. ברשמיים יש להיצמד למסרים אחידים, ואילו בלא רשמיים ניתן ואף רצוי ללכת רחוק. האינטרנט הוא מדיום שבו הקיצוני, השונה, האחר והבולט הוא שהופך לוויראלי".

לדבריו, "בחיים האמיתיים החיפזון מן השטן, ואילו בחיי הרשת אין ברירה אלא להיחפז, והשאלה היחידה היא מי - למרות החיפזון - פועל בחוכמה ובשיקול-דעת".

לגבי האפשרות שהסרטון של לאטמה דווקא גרם נזק לעמדה הישראלית, שוב טוען כי "בוודאי שסרטון פוגעני בעל עמדות קיצוניות עלול לעשות נזק, אבל לשום ארגון או מדינה אין יכולת לשלוט בכל מה שמוציא מתחת ידו אזרח עם מחשב ומקלדת. הסרטון הנוכחי דווקא שילב באופן אינטליגנטי הומור עם מסרים חשובים, גם אם חלקם שטחיים. מסר שצריך לעבור להמונים במדיום אינטרנטי לא יכול להיות עמוק ומיוסר".

שוב סבור כי המותג של ישראל נמצא במצב דואלי. "לישראל יש יתרון יחסי בולט על פני מותגים - יש הרבה מאוד אנשים מוכשרים שאוהבים אותה. יש לה גם חיסרון יחסי בולט מאוד - יש הרבה מאוד, אולי הרבה יותר אנשים ששונאים אותה. במישור הכמותי אין לנו סיכוי לנצח. במישור האיכותי, אם כמה יוצרים ואנשי אינטרנט מצוינים היו מנצלים את המוח היהודי שלהם למטרות שירות המותג החבוט ששמו מדינת ישראל - אולי דוד יכול היה לנצח את גוליית".

* לצפייה בסרטון "We Con the World" של לאטמה:

עוד כתבות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

איורים: גיל ג'יבלי

מועדון ה-10 מיליון דולר הישראלי

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין