"עובדי היי-טק סופגים ניצול מתמשך מפחד שיפטרו אותם"

כך אמר יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל בכנס "עתיד עבודת ההיי-טק בישראל" ■ עובד היי-טק: "היום לא ניתן אפילו לגשת לשירותים מבלי שהבוס מסתכל כאילו עשיתי משהו לא בסדר. הפסקות סיגריות וקפה הן כבר מזמן פאסה"

חלק מעובדי ההיי-טק מפחדים מהמעבידים שלהם - כך עולה מהצהרות של עובדים שהשתתפו לאחרונה בכנס "עתיד עבודת ההיי-טק בישראל - העובדים פוגשים את המחוקק". בכנס הועלו סוגיות שונות בדבר הקשיים אותם חווים העובדים בתעשיות ההיי-טק כיום ואווירת הפחד במקומות העבודה.

אווירת הפחד התחילה למעשה עם פרוץ המשבר הכלכלי האחרון, אז חששו העובדים כי יאבדו את מקום עבודתם בגל הפיטורים הראשון. פחד זה לא עבר מאז ואף חודד על ידי המעסיקים לטובת הורדת תנאי העובדים וקיצוצי שכר. לטענת עובדים רבים, הדבר שימש את המעבידים גם להעלאת התפוקות הנדרשות בתפקוד העובדים ועקב כך, הישארות לזמן ממושך יותר במקום העבודה, ללא קבלת גמול הוגן - קרי תשלום על השעות הנוספות.

עובד היי-טק שנכח בכנס הדגים בצורה הטובה ביותר את החשש והפחד: "היום לא ניתן אפילו לגשת לשירותים מבלי שהבוס שלי מסתכל עליי כאילו עשיתי משהו לא בסדר. הפסקות סיגריות וקפה הן כבר מזמן פאסה".

ח"כ איתן כבל, שהיה אורח בכנס, התייחס לדברים ואמר כי "הפחד המתואר כאן, הן במילים והן בשפת גוף, פשוט בלתי נתפס. העובדה כי מאות אלפי עובדי תעשיות ההיי-טק פוחדים מהמעביד שלהם מזכירה ניצול המתאפשר במשטרים חשוכים".

"הפחד מהמעביד הושרש על ידי המעבידים בהיי-טק לאחר המשבר האחרון", אומר יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, בצלאל גרינברג. "עובדים חוששים שיפטרו אותם, ובעיקר עובדים הנחשבים למבוגרים בתעשיות אלה, שכן הם מודעים לכך שרוב הסיכויים שלא יתקבלו למקום עבודה אחרי גיל 40. לכן, העובדים סופגים ניצול מתמשך מהמעביד שלהם כמו גם הרעה בתנאים, כמו ספיגת קיצוצי שכר של עד 30%, קיצוץ בהפרשות לפנסיה ואיבוד תנאי עבודה להם זכו עם חתימה על חוזה העבודה".

בהמשך הכנס התייחס כבל לדברים נוספים שהועלו על-ידי העובדים ואמר כי "העובדה שהאופק התעסוקתי של מאות אלפי עובדי היי-טק בישראל כיום הוא גיל 35-40 מכריחה בדיקה מעמיקה. לא ייתכן שבחורים צעירים, המהווים את חוד החנית לעתידה של המדינה ונושאים בנטל היומיומי של מילואים ותשלומי מסים, יחפשו את עצמם בגיל 40 או 50 עם התחייבויות כלכליות שלא יאפשרו להם מחייה. העובדה שמוסדותיה של מדינת ישראל נותנים לכך יד היא ביזיון שיש לטפל בו באופן מיידי".

לדברי אורן הנר, חבר הנהלת התאחדות עובדי תעשיות העילית, "למרות הפחד הנטוע בעובדים, הועלו נושאים מקצועיים שההתאחדות לקחה על עצמה לטפל בהם באופן מיידי. עשרות העובדים שהגיעו הוכיחו כי ההיי-טק הולך לכיוונים של התאגדות".