התריס שחוסך אנרגיה

חברת TALBI עברה במהלך 50 שנות פעילותה מייצור אלומיניום לייבוא, ואף יוצאת לשוק לקוחות הקצה - האדריכלים * איך כל זה קשור לייצור אנרגיה ע"י תריסים, חלונות ומעקות

לקונה הדירה הממוצע השם TALBI, טלבי או איציק טלבי עשוי לא לומר דבר. TALBI, חברה משפחתית שהוקמה ב-1960 ומתמחה בתחום החלונות, מערכות הצללה ופרופילי אלומיניום לבנייה פרטית וציבורית, מוכרת בעיקר לקבלנים וליזמים - בין אם כיצרנית (בעבר) או יבואנית (בהווה).

לפני מספר שבועות חנך טלבי אולם תצוגה בבני-ברק. זהו הנדבך האחרון בשינוי בו הופכת החברה מיצרנית ליבואנית, וטלבי מסביר: "הגענו למסקנה שבמפעלי ייצור מהסוג הזה, אין מידות סטנדרטיות. בגלל שאין קווי ייצור אחידים, יש רווחיות נמוכה. רצפת הייצור שלך תמיד תפסיד כסף - ואת האבטלה הסמויה תרגיש פעם ברבעון".

כך, לפני מספר שנים הקטין את מספרם של עובדי הייצור מ-40 ל-4. "את הבכירים מתוכם לקחנו, ועזרנו להם לפתוח מפעלים בעזרת כספי הפיצויים או בעזרת עבודות עתידיות שנתנו להם. זה כאילו שממפעל אחד נהיו 40 מפעלים בזיכיון", הוא אומר ל"גלובס". ארבעת פועלי הייצור הנותרים מייצרים רק מערכות מורכבות, והיתר (חלקם ממזרח ירושלים), פתחו מפעל בעצמם או מועסקים במפעל כזה.

ב-2008 החליט טלבי לצאת לשוק הפרטי של לקוחות הקצה - האדריכלים.

חלקן של חברות כמו דניה סיבוס, אפריקה מגורים, צבי צרפתי ועוד הולך ומצטמצם באופן מכוון ומגמתי, מ-95% מעוגת ההכנסות (טלבי מגלגלת מחזור של כ-50 מיליון שקל לשנה, לדבריו) ל-85% כיום, "וימשיך לרדת. אנחנו מקווים להגיע ל-70% בשנתיים הקרובות".

גלובס: למה בעצם?

טלבי: "גילינו הזדמנות - בגלל כוח הקנייה שלנו, החלטנו להביא מוצרים שפעם ללקוח האמצע (לקוח פרטי שתקציב האלומיניום שלו נמוך מ-100 אלף שקל) היה קשה מאוד להשיג. בעזרת הייבוא אנחנו נותנים הזדמנות לבוני בתים לקבל חלונות בסטנדרטים אחרים ממה שהם בונים. עד אז רק לאלפיון העליון הייתה נגישות למוצרים האלה".

טלבי קיבל בלעדיות לשיווק מוצריה של קבוצת וואלור (Walor), "הגדולה בתחומה באיטליה, שמעצב הבית שלהם הוא האדריכל של פרארי". לדבריו, אלומיניום מהווה את רכיב העלות הגדול ביותר בשלב עבודות הגמר" (לפי בדיקת "גלובס" אשתקד - מוערך ב-2.16% מעלות דירה ממוצעת).

איך מוסר התשלומים של הלקוחות הגדולים שלך?

"תענוג לעבוד איתם. הם מבינים את הצרכים של קבלן קטן כמוני, ביחס אליהם; כשאתה טוב, הם טובים איתך, כשאתה רע - הם אללה יסטור".

אתם פועלים מול קבוצות רכישה?

"הקבוצה עצמה לא פונה אלינו, אלא האדריכל שלה".

האדריכלים תפסו את מקומם של היזמים.

"אדריכלים לא יכולים להיות יזמים. אין להם אופי של סוחר או של תעשיין. יזם צריך להיות ממולח, אדריכל הוא אומן. אילן פיבקו, למשל, הוא פרזנטור - כוכב שזיהו אותו וחתום על הצלחות. מישהו עומד מאחוריו. כך גם האדריכלים עודד חלף ואורלי שרם, שנהיו יזמים".

טלבי גאה במיוחד בפתרון ה-Inaglass, המיוצר במפעלו באזור התעשייה ביבנה. מדובר בתריס כלוא בתוך דלת או חלון זכוכית, "פיתרון ויזואלי ופרקטי לשדרוג הדירה - אין ארגז לתריס, מה שבדרך כלל תקוע בתוך הדירה, ואין צורך לנקות אותו כמו תריסים קלאסיים, כי הוא לא נשרט או מתבלה, ואטום לאבק".

בגלל התריס הכלוא, המוצר עבה מהרגיל, וביחד עם מערכת ההצללה של התריס הוא מצנן את הדירה בקיץ כך שהוא חוסך באנרגיה ומשתלב בטרנד "הבתים השקופים". "משנה לשנה בונים פחות קירות ויותר חלונות, וזה מגדיל את עלויות מיזוג הבית", הוא מסביר.

נחזור לחלונות כמו פעם?

"לא. לדעתי המגמה החדשה, של ייצור חשמל בכל בית, רק תלך ותעמיק. כל בית יצרוך את החשמל של עצמו, ולכן גם השיטה להפיק מהחלונות אנרגיה תתפתח - הם יקלטו אנרגיה וייצרו חשמל. כבר עכשיו זה קורה, במעקות למשל - זה פשוט עדיין לא כל כך יפה".

פשרה עם מכבי

ברוח המונדיאל, קהל נוסף שעשוי לזהות את TALBI הוא שוחרי הכדורגל המקומי, שחדי-העין מביניהם אולי יזכרו את פרק הזמן הקצר בו השם הבליח על חולצות קבוצת מכבי תל-אביב ב-2006.

"כמה שבועות הייתי על החולצות, ולוני (הרציקוביץ', הבעלים דאז של הקבוצה, א"ו) לא רצה אותי כי הייתי 'חום' מידי בשבילו", אומר איציק טלבי (47), העומד בראש החברה המשפחתית. "אלי דריקס, מנכ"ל המועדון, הביא אותי, ואז אחרי כמה שבועות הייתה לי תביעה נגדו ובסוף הגענו לפשרה, כי הוא פגע לי בתדמית. קיבלנו ממנו 100 אלף שקל וכאוהד הקבוצה החלטתי לפרוש".