גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגזין "מונוקל": אירופה שולטת ברשימת הערים שכיף לגור בהן

הסקר הזה, שנערך זו השנה הרביעית, מדרג את הערים הטובות ביותר למגורים לפי קריטריונים שונים במקצת ■ הוא אינו מסתפק בנתונים בסיסיים כמו סטטיסטיקות של פשיעה ויוקר מחיה ■ בין אמות המידה שלו גם שעות האור ביממה, הקלות של הקמת עסק בעיר, והקישוריות העולמית

אין כמו פרסום של מדד איכות חיים עירונית כדי לשגר את הקבלנים המקומיים לספין תקשורתי ואת אנשי העירייה המקומית להתקפי זעם. המקומיים, שלא רוצים לשמוע מילה רעה על שיקגו האהובה שלהם, פרנקפורט המושלמת, סיאטל הנהדרת או פרת' היפהפייה, יכולים לצאת מגדרם כאשר מתברר שעירם אינה המקום הכי טוב בעולם לגור בו - או אפילו לא בין 10 הראשונות.

אם אתם מועדים להתקפי זעם כאשר אחרים סבורים שעירכם אינה כה נהדרת כפי שאתם חושבים, אולי מוטב שתעברו לחלק אחר של העיתון, מפני שהמגזין "מונוקל" מפרסם השבוע את הסקר שלו על איכות החיים בערים שונות, ורק 25 ערים בעולם נכנסו לרשימה (ל-FT יש בלעדיות על פרסום הרשימה של המגזין).

גם שעות האור קובעות

הסקר הזה, שנערך זו השנה הרביעית, מדרג את הערים הטובות ביותר למגורים לפי קריטריונים שונים במקצת. הוא אינו מסתפק בנתונים בסיסיים כמו סטטיסטיקות של פשיעה ויוקר מחיה. בין אמות המידה שלו גם שעות האור ביממה, הקלות של הקמת עסק בעיר, והקישוריות העולמית (טיסות נון-סטופ ישירות).

בשנת 2010 הסקר בדק גם מה ראשי הערים מכינים לתושבים, והתחשב ביוזמות תשתית גדולות באופק וגם ברבגוניות של הנוף העירוני, בעיקר במה שנוגע לחנויות ולמסעדות עצמאיות (שאינן חלק מרשתות בינלאומיות).

עוד תוספת, היא מדור מיוחד שמוקדש לערים שאולי לא מקבלות ציון גבוה במונחי תשתיות או חינוך ציבורי, אך יש בהן חיים בסגנון מיוחד, מפני שהן מגדירות את הקודים שלהן ומצליחות להתגבר על מגבלותיהן באמצעות מרכיבים שעושים את החיים לנעימים ורכים יותר - כמו שירות מעולה, כלכלות חלופיות ואפילו קצת כיפוף של החוק.

ריו דה-ז'נירו, לדוגמה, אולי אינה המקום הכי קל לגור בו, אבל יש משהו מפתה בעיר הזו, שנותן לה איכות מסוימת - החוף, האקלים, הנוף הטבעי והאופטימיות של עיר שחשיבותה עולה במבט אזורי ועולמי.

הוא הדין באיסטנבול, שהיא יותר מקצת מבולגנת, שנמל התעופה שלה קטן ביחס למידותיה, ושחסרים בה הרבה אלמנטים של שירותים ציבוריים, אך איכשהו היא מצליחה להציע אטרקציה של דרך חיים.

ביירות המקסימה

אפילו ביירות היא דוגמה לעיר מקסימה, למרות כל חסרונותיה והאיום הנצחי של מלחמה עם ישראל. האינסטלציה אולי אינה הטובה ביותר, אבל איש לא הולך לסלק אותך מהפאב ב-5 לפנות בוקר.

אין "חשמליות ירוקות" שמרחפות בעיר וכמות הרמזורים מינימלית, אך התנועה מתנהלת בכל זאת. שלטון החוק בהחלט אינו הצד החזק של ביירות, אך בעולם שמנוהל יותר ויותר על-ידי משרדים שבראשן עומדות אחיות רחמניות, מרענן להיות בעיר נקייה מן הכללים שהופכים את חיי היומיום למטרידים בכמה מערי הבירה שמדורגות גבוה יותר.

אבל סדר וחוקים הם מה שגורם לרכבות להגיע בזמן, מחטא את בתי החולים והופך את הרחובות לבטוחים בכל שעות היממה. מאחר שביטחון אישי מצוי בראש רשימת הדרישות של רוב בני האדם למגורים בעיר זו ולא בעיר אחרת, זו אחת הסיבות שביירות או ריו אינן יכולות לחלום על מקום ברשימת 25 הערים האיכותיות ביותר.

אחרי שבדקנו 40 ערים וצמצמנו את הרשימה ל-35, ואחר-כך ל-30, לא היה קל לדרג את חמש הערים האיכותיות ביותר, מאחר שכמה מהן קטנות בהרבה מהאחרות, ויש להן היתרון של החמימות הביתית לעומת המטרופולין הענקית. ולהיפך, הערים הגדולות יותר, נראו יותר דינמיות (גדושות בהזדמנויות ורבגוניות) ואילו הקטנות נראו פרובינציאליות בהשוואה אליהן.

כדי לאזן את הדברים, הדירוג משתמש ברמת הקישוריות (או מקושרו*ת, connectivity) של העיר כגורם מאזן בין הגדולות לקטנות. זו אחת הדרכים שבהן הסקר יכול לדרג עיר כמו ז'נבה לצד ערים כמו מדריד או מלבורן.

בשנה שעברה קטפה ציריך את הפרס הראשון, הודות לממדיה האינטימיים, התשתיות המעולות, הקרבה לאגמים וקשרי התעופה לשווקים הגדולים בעולם ללא חניית ביניים. השנה, לעומת זאת, מינכן היא העיר הזוכה, הודות לדיור האיכותי שלה, למוסדות הרפואיים המצוינים, ליוזמות הסביבתיות, הגישה לעסקים וקשרי האוויר המתרחבים ללא הפוגה.

איפה הכי כיף לגור

קופנהגן: בזכות האופניים

לא הרבה אחריה מדורגת קופנהגן, עם הניסוי התחבורתי הנושם והחי שלה, שבמסגרתו עולים יותר ויותר אנשים על אופניים כדי להגיע מנקודה א' ל-ב'. ציריך דורגה השנה במקום השלישי, מפני שהיא יכולה להשתפר מעט במה שנוגע ל"להיות נחמדה למבקרים שמניעים את הכלכלה העירונית", אם כי יש לה כמה פרויקטים מרשימים של פיתוח עירוני באופק.

המקומות 4 ו-5 ברשימה נתפסו על-ידי טוקיו (העיר הגדולה האיכותית בעולם) והלסינקי. שתיהן מציעות את מערכות החינוך הציבורי שהן מהטובות בעולם, וטוקיו קיבלה ניקוד גבוה על קרבה לשווקים האסיאניים.

למרות ששנת 2010 שייכת לכאורה לוונקובר, שתארח את אולימפיאדת החורף, עורכי "מונוקל" חשבו שהעיר הזו צריכה עדיין להשקיע עבודה רבה בתחבורה ציבורית טובה יותר ובשיפור מצבן של השכונות.

אם היינו רוצים להשתייך לצפון-אמריקה, היינו כנראה בוחרים את הונולולו בזכות האקלים הנוח, הפשיעה הנמוכה, יוזמות השיקום העירוני והטיסות המהירות למדינות בעלות שיעור הצמיחה המהיר בעולם.

מהפרספקטיבה של הזדמנויות וסגנון חיים, אנחנו מעריכים שהונולולו היא המיטב שאמריקה מציעה - בין היתר מפני שהיא למעשה אסיאנית.

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית