צעד חד-צדדי: ארה"ב מחריפה הסנקציות על איראן

האיחוד האירופי יודיע היום על סנקציות חד-צדדיות משלו ■ שר האוצר גייתנר הודיע על הוספת בנקים, ארגונים ואזרחים פרטיים כמטרות לעיצומים החדשים ■ משמעות סמלית חשובה: ארה"ב מאותתת למדינות נוספות שהיא מצפה שינקטו סנקציות חד-צדדיות משלהן

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, הודיע אמש (ד'), כי ארה"ב החליטה לנקוט יזמה חד-צדדית ולהחריף את הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון על איראן. היום (ה'), צפוי האיחוד האירופי להודיע על סנקציות חד-צדדיות משלו.

המשמעות המעשית היא, שממשל אובמה הוסיף עשרות בנקים, ארגונים ואזרחים פרטיים באיראן כמטרות של העיצומים החדשים. אך המשמעות הסמלית חשובה הרבה יותר: ההחלטה לנקוט יזמה חד-צדדית היא איתות אמריקני ברור למדינות נוספות, שוושינגטון מצפה שהן יינקטו סנקציות חד-צדדיות משלהן.

בהודעה קצרה בבית הלבן אמר גייתנר, כי כדי שהסנקציות על איראן יוכתרו בהצלחה, "אנו זקוקים לגישה בינלאומית חדשה; זה לא משהו שארה"ב יכולה לעשות לבדה".

לפי הערכות באמצעי תקשורת בארה"ב, כמה מדינות וגושי מדינות מדינות אזוריים צפויים להודיע בקרוב על הטלת סנקציות משלהן על איראן, במטרה להצמיח שיניים חדות יותר לסנקציות הקיימות של או"ם. סנקציות אלה חלשות ומוגבלות יותר מפני שהיה צורך לגבש קונסנסוס של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון במאמץ להימנע מהטלת וטו.

נראה שהאיחוד האירופי יודיע היום (ה') על סנקציות חד-צדדיות משלו. מכל מקום, רוסיה וסין הודיעו בעבר, שהן מתנגדות להטלת עיצומים חדשים על האיראנים, מעבר לסנקציות שעליהן הוסכם במועצת הביטחון. משרד החוץ הרוסי הזהיר לפני כשבוע מפני נקיטת צעדי עונשין נגד חברות זרות שמקיימות יחסי סחר עם איראן.

לדברי גייתנר, כל עשרות המטרות החדשות של הסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב הן ישויות, או פרטים, שמסייעים למאמץ הגרעיני של איראן. אבל מטרתן העיקרית של הסנקציות היא להרתיע חברות זרות שמקיימות קשרים עסקיים עם הגופים האיראניים המוחרמים. חברה לא איראנית, שתיתפס בקיום קשרים עם חברות או ארגונים איראניים ברשימה השחורה, שוב לא תוכל לפעול בשוק האמריקני או לקבל שירותי בנקאות מבנקים אמריקניים, מחיר כבד מאוד כמעט לכל חברה.

ברשימת המטרות החדשות: בנק הדואר האיראני. בכך מגיע ל-16 מספר הבנקים האיראניים שעליהם מוטלים סנקציות של או"ם ושל ארה"ב. חמש חברות קש הקשורות לחברת השיט האיראנית IRISL, ו-90 אוניות של החברה נוספו לרשימה השחורה של הסנקציות האמריקניות. חברת IRSL השתמשה בטקטיקות של דגלי נוחות והחלפות תכופות של שמות אוניות כדי להשיט לאיראן חומרים חיוניים למאמץ הגרעיני של המדינה, ובמטרה לזרוע בלבול בקרב שירותי מודיעין שעוקבים אחר תנועת האוניות. כן הוסיפה ארה"ב לרשימת מטרות הסנקציות 22 חברות נפט, אנרגיה וביטוח מאיראן.