עו"ד בירן: 70% מהציבור בישראל מקווים שמחירי הדירות יעלו לפחות 4%-5% בשנה - אבסורד להילחם בזה

"לבעלי הדירות, הדירה היא קרן פנסיה וחיסכון משפחתי להם ולדורות הבאים. לכן, מי שלוחם נגד עליית מחירי הדירות, לוחם נגד החיסכון המרכזי של משקי-הבית בישראל" ■ "הרפורמה של שטייניץ לא שווה כלום, כי רק חברות גדולות וטייקונים יכולים להגיע לקרקעות"

"הרפורמה של שר האוצר יובל שטייניץ להוזלת מחירי הדירות לא שווה כלום. רוב הציבור שיש לו דירות, כ-70% מהאוכלוסייה בישראל, מעוניינים שמחירי הדירות יעלו. כשהמחיר עולה בצורה סבירה, מדודה, זה לטובת בעל הדירה ולטובת המשק" - כך אומר עו"ד שרגא בירן בראיון ל"גלובס".

עו"ד בירן מסביר: "שככל שהמחירים עולים, באופן מדוד ולא בהיסטריה, 4%-5% לשנה - זה אומר שההשקעה, החיסכון המרכזי של אדם בחייו, נושאת תשואה. זה דבר חיובי. בל נהיה צבועים, מי שהוא בעל דירה מעוניין שדירתו תעלה בצורה סבירה, כי היא הופכת לקרן פנסיה או חיסכון משפחתי לו ולדורות הבאים. על הבסיס הזה, מי שלוחם נגד עליית מחירי הדירות, לוחם נגד החיסכון המרכזי של משקי-הבית בישראל. וזה אבסורד".

"מצד שני", אומר עו"ד בירן, "יש לנו בעיה של אוכלוסייה שלמה, כ-30% מהמדינה, שאין להם דירות ולא יכולת לרכוש דירות במחירים הקיימים. הם מצפים לדיור בר-השגה. הרפורמה לא תעזור להם.

"מה שדפוק ברפורמה של שטייניץ זה קודם כול העובדה שהוא לא מתמודד עם הבעיה המרכזית שלנו - ששוק הקרקעות במדינה סגור לציבור הרחב. אין קרקע ליחידים, משום שמי שמשווק את הקרקע זה מונופולין שנקרא מינהל מקרקעי ישראל. המונופולין הזה הוא גם המתכנן וגם המשווק וגם זה שקובע באיזה מחיר ובאיזה תמהיל תימכר קרקע, וכן הלאה. אדם מהיישוב שרוצה להגיע לקרקע כדי לבנות עליה - לא יכול, כי הקרקעות שהמינהל משווק הן קרקעות מתוכננות שמשווקות במנות גדולות מאוד.

"המשמעות של זה היא שרק קבלנים גדולים ומערכות שיש להן הרבה מאוד כסף, ומסוגלות להתמודד עם השקעה של מאות מיליונים או עשרות מיליוני שקלים, יכולות לרכוש קרקעות. המכרזים פסולים מהיסוד, כי הם לא נגישים, לא לצרכן הקטן ולא לציבור של צרכנים שרוצה להתאגד ולקנות מגרש כדי לבנות עליו. לכן, הקבלנות הקטנה כמעט נעלמה בארץ".

"רק חברות גדולות וטייקונים יכולים להגיע לקרקעות"

"זו הבעיה המרכזית והסיבה לכך שהמחירים עולים בצורה לא מדודה", מסביר עו"ד בירן. "זה הרבה יותר גרוע מבועת נדל"ן. רק חברות גדולות וטייקונים יכולים להגיע לקרקעות. כל עוד זה לא יטופל, שום בועה לא תתפוצץ.

"ברגע שתהיה לציבור הרחב נגישות לקרקע, העניין הזה של אספקת הדירות יהפוך לדבר מאוד דמוקרטי ועממי, ולא יהיה נתון רק ל-3-4 חברות ענק שמחזיקות את המונופולין על הקרקע. ברגע ששוק המקרקעין סגור ו-93% מהקרקעות נמצאים בידי המדינה, איך מצפים שיהיה היצע של דירות ושעליית המחירים תהיה מתונה?"

עו"ד בירן (77), נולד בפולין ומתגורר בבית הכרם בירושלים. אלמן, אב ל-3 בנים וסב ל-10 נכדים. הוא נחשב מעורכי הדין העשירים בישראל. את הכסף הגדול עשה בעסקים עם לקוחותיו, בין השאר בהפשרת קרקעות הקיבוצים והמושבים בשנות ה-90 וניצול הזדמנויות נדל"ניות לאורך שנים.

בירן הוא שותפו של דודי ויסמן בקבוצת אלון (בן-דודו המשמש כיו"ר הקבוצה), ומחזיק במניות השליטה, יחד עם ויסמן ו-3 בניו, בחברת דור -לון, ברשת רבוע כחול, באלון USA, ברשת המרכולים AM:PM ועוד.

עורך דין בירן אמר את הדברים במדור "במעמד צד אחד", שהתפרסם במגזין "הערב" של "גלובס".