מוות מיסתורי במנהטן של מיליונר חרדי עם קשרים ישראליים

רצח או התאבדות? גוויתו של שלמה (סולומון) אובסטפלד, שהשקיע ב"קיבוץ לוקסוס עירוני" בברוקלין, נמצאה למרגלות מגדל ליד מלון "פלאזה" ■ משפחותו וידידיו: "לא ייתכן שהתאבד" ■ דיילי ניוז: אולמרט בילה "באחרונה" חצי יום במשרד שניהל אובסטפלד

גופתו של שלמה (סולומון) אובסטפלד, חסיד קהילת באבוב ומיליונר שעשה את הונו בהשקעות נדל"ן ברחבי ארה"ב, נמצאה ב-9 ביוני למרגלות מגדל מגורים ומלון פאר, ג'ומרייה אסקס, במרחק כמה צעדים ממלון "פלאזה". המוות, שדיווחים עליו הוצנעו תחילה בעיתונות החרדית של ניו-יורק, פרץ בסוף השבוע לכותרות, לאחר שדיילי ניוז הניו-יורקי חשף שורת קשרים מרתקים של אובסטפלד, או של חברה פיננסית שניהל, לאישים ישראליים, וכן למשפחת שלאף האוסטרית, ששמו של אחד מבניה נקשר בפרשת השוחד לכאורה לאריק שרון.

יתר על כן, העיתון מדווח שמשרד חקירות פרטי גויס לחקור את נסיבות מותו של אובסטפלד. בעוד שמשרד חוקר מקרי המוות בניו-יורק קבע שמדובר בהתאבדות, טוענים בני משפחתו וחבריו, כי הדבר לא ייתכן. אובסטפלד היה חרדי, שלא היה עובר על איסור ההתאבדות. לטענתם גם לא סביר שהוא היה שם קץ לחייו בלי להשאיר צוואה. נוסף לכך, גם התנאים הפיזיים של דירתו שממנה קפץ לכאורה, בקומה ה-19, אינם מאפשרים התאבדות, לדבריהם. לפי בני המשפחה והעיתונות החרדית, מת אובסטפלד מ"התקף לב".

וברקע: השקעה של עשרות מיליוני דולר שעשו אובסטפלד ושותפים אחרים בפרוייקט דיור חדשני בברוקלין, הלו ליווינג (Hello Living Condo Project). הפרויקט תואר בניו יורק טיימס כ"קיבוץ לוקסוס עירוני", אך הוא הפך מושא לסאגה משפטית מרה בין השותפים. אחד מהם טען שהטקטיקות המשפטיות שנקטו נגדו אובסטפלד ושותפים אחרים כדי להרחיקו מהמיזם היו "בריוניות".

אבל הקשרים הישראליים של המיליונר המנוח הם המסקרנים ביותר. "נראה שקשרי אובסטפלד עם אישים ישראליים היו חזקים למדי", כותב דיילי ניוז.

מקור, שהעיתון אינו נוקב בשמו, אמר כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, "בילה באחרונה חצי יום" במשרדי LH Financial, חברת שירותים פיננסיים שניהל אובסטפלד ושסוויטת המשרדים המפוארת שלה נמצאת בהמפשיר האוז, הבניין השכן לג'ומרייה אסקס. העיתון אינו נקב בתאריך ביקורו של אולמרט ואינו מציין האם מדובר בביקור עסקי או חברתי. העיתון אף אינו קובע במפורש אם אובסטפלד אכן היה במשרד בעת ביקורו של אולמרט שם.

וזווית ישראלית אחרת: קשר בין אובסטפלד לבני משפחת המליונרים האוסטרית שלאף, ששמה נקשר לפרשת השוחד לכאורה לאריק שרון, ראש הממשלה לשעבר. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, תמליץ כנראה משטרת ישראל להעמיד לדין את מרטין שלאף, איל הון מווינה, בחשד שנתן שוחד בסך שלושה מיליון דולר לשרון, וכן את בניו של שרון, גלעד ועמרי. לפי פרסומים בעיתונות הישראלית, חושש שלאף להגיע לישראל ואף בחר לא לבוא להלוית אביו בירושלים.

"אם אתה מנצח, אין לך סיבה להתאבד"

לפי דיילי ניוז, ג'יימס שלאף, אחיו של מרטין, ובעל קזינו, היה שותפו של אובסטפלד בפרוייקט הלו ליווינג בברוקלין. אובסטפלד הביא אותו לשותפות כדי שיגייס 30 מיליון דולר לפרוייקט. לימים הצטרף לפרוייקט נחום שלאף, בנו של ג'יימס, ואף ניהל אותו. דיילי ניוז יודע לספר שגם מרטין שלאף היה שותפו של אובסטפלד בכמה פרוייקטים. העיתון ציין שאובסטפלד אינו חלק מהחקירה בפרשת השוחד לשרון.

והזווית הישראלית השלישית: הרב הישראלי ישעיהו יוסף פינטו, ששכר "לפחות" אחת מדירותיו של אובסטפלד בג'ומרייה אסקס. כעבור זמן, פרץ בין השניים סכסוך גדול, עם הדים גדולים בקהיליית סוכני הנדל"ן הישראליים בעיר, ופינטו עזב את המקום.

פינטו, בן 35, שהגיע לניו-יורק מישראל לפני שנתיים, מדבר רק עברית ואינו נפגש עם נשים. לפי האתר ריל דיל, הוא נחשב הגורו של הברוקרים הישראלים בניו-יורק ויש מהם שמייחסים לו יכולת לחולל ניסים. בישראל, כך לפי האתר, הוא נפגש עם 5000 איש ביום. בניו-יורק הוא מקבל 300 עד 400.

"הרבי אינו מישהו שאפשר לזלזל בו, אבל האם זה יכול להניע מישהו להתאבד"? אמר לדיילי ניוז סוכן נדל"ן ישראלי. "אי אפשר לבחון לב אנוש, אבל אני חש שאובסטפלד היה קשוח יותר מכדי להתאבד". פינטו עצמו סרב להתייחס לפניית העיתון.

לפי ניו יורק טיימס ודיילי ניוז, המאבק על פרוייקט הלו ליווינג היה מכוער והתנהל גם על גבם של הדיירים. בצד אחד של המתרס היו אובסטפלד ושותפיו, לרבות ג'יימס שלאף, ומהצד האחר, איליי קארפ, שיזם את הפרוויקט. אובסטפלד ושותפיו טענו, כי קארפ החל למכור דירות בפרוייקט ללא רשות. הסכסוך התגלגל בשורה של בתי משפט בניו-יורק, לרבות בתי-דין רבניים ובסופו של דבר היתה ידו של אוסטפלד על העליונה.

"אם אתה מנצח, אין לך סיבה להתאבד", אחד אחד ממיודעי אובסטפלד.