מועצת שוהם הפקיעה קרקע מינהל - ומשכירה קומה למשרדים

בתחילת החודש הורה מינהל מקרקעי ישראל לראש המועצה גיל לבנה להחזיר את הבעלות וההחזקה על הקרקע לידי המינהל

מה עושה מועצה מקומית שהבניין שלה, שנבנה על קרקע שהופקעה לצרכי ציבור, גדול מדי לשימושה? פשוט מאוד, משכירה את השטחים העודפים ומפיקה מכך רווח כספי. ממסמך שהגיע לידי "גלובס" מתברר, כי כך בדיוק נהגה המועצה המקומית שוהם, בראשותו של גיל לבנה, ולכן בתחילת החודש הורה המינהל ללבנה להחזיר את הבעלות וההחזקה על הקרקע לידי המינהל.

המועצה המקומית שוהם הפקיעה ממינהל מקרקעי ישראל את הקרקע שברחוב האודם, עליה הוקם מבנה המועצה, לפני 9 שנים. התב"ע שחלה על השטח ושקיבלה תוקף ב-1997 כוללת סעיף שלפיו שטח המשרדים שבתשריט מיועד למשרדי הרשות המקומית. לאחר קבלת ההיתר נבנה בניין בן שלוש קומות, אולם במשך הזמן התברר כי המועצה לא עושה שימוש בקומה השלישית שבבניין לצרכיה, ולכן החליטה להשכיר שטחים אלה לגורמים אחרים.

במכתב שכתב התושב המקומי, אלדד ואקנין, למנהל המינהל ירון ביבי לפני כשנה, צוין כי "המועצה המקומית שוהם קיבלה היתר לבנות, לפי היתר בנייה מאפריל 2001, את משרדי הקבע של המועצה. עם אכלוס הבניין נוצר מצב שבו היו עודפים גדולים של משרדים. המועצה החליטה שזו הזדמנות לעשות כסף טוב ולהשכיר את המשרדים במחירי שוק ואף יותר. לפי התב"ע השטח הוא למבני ציבור ומשרדים לרשות המקומית בלבד... המועצה פועלת בניגוד גמור לייעוד בתב"ע והפכה את מבנה המועצה לבניין להשכרה לכל דכפין ולמרבה במחיר".

את המכתב שלח ואקנין גם למנכ"ל משרד הפנים גבי מימון ולממונה על מחוז המרכז במשרד, שוקי אמרני, וכן למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח"כ יואל חסון, התכתב גם הוא עם מבקר המדינה ומשרד הפנים בנושא, ובאחד המכתבים אף כתב כי יש לבדוק את הממצאים גם לאור "חוות דעתו של אמרני מהשנה הקודמת בנושא השכרת משרדים במבנה המועצה".

והנה, פעולה ראשונה בטיפול בנושא באה מכיוון המינהל, שלפני פחות משבועיים פנה ללבנה וביקש ממנו לפעול לביטול ההפקעה. במסמך עליו חתום ישראל סקופ, מנהל מחוז המרכז של המינהל, נכתב כי "מאחר שנמצא כי הרשות המקומית פועלת בשטח בניגוד למטרת ההפקעה, נדרש ראש המועצה לביטול ההפקעה והחזרת הבעלות והחזקה בקרקע לבעליה הקודמים".

עניין השכרת המשרדים לא מוכחש במכתב עליו חתום מנכ"ל מועצת שוהם, מתניהו אנגלמן, שנשלח בתחילת השנה לממונה על הרשויות המקומיות במשרד הפנים, מלי חג'בי, בהמשך לפנייתה בנושא. במכתב צוין כי מערך השירותים הציבוריים תוכנן מלכתחילה מתוך ראייה עתידית ובהתאם לצפי גידול האוכלוסייה המקומית.

"תוספת האוכלוסייה הצפויה ביישוב הצריכה 'שיריון' של משרדים לשימוש המועצה, אשר היקף פעילותה, באופן טבעי, גדל אף הוא בהתאמה", נכתב, "רוב רובו של בניין משרדי המועצה משמש כיום בפועל את המועצה, כשבשלב זה המועצה אינה עושה שימוש לצרכיה במשרדים המצויים בקומה השלישית. אשר על כן המועצה משכירה באופן זמני בלבד חדרי משרדים המצויים בקומה השלישית, אשר בהתאם לצורכי המועצה בעתיד מתוכננים לשמש את המועצה.

"הואיל שחלק מיעדי המועצה והצפי לחמש השנים הקרובות הוא התרחבות היישוב מ-4,500 יח"ד ל-6,500, פרסמה המועצה מכרז להשכרת המשרדים בקומה השלישית לתקופה של חמש שנים בלבד, שבסיומן ייבחן הצורך להשתמש במשרדים אלה לצורכי המועצה".

לטענת ואקנין, "אם המשרדים היו ניתנים למשל למפעיל חוגים או מרכז למידה לילדים ללא עלות כספית, אז החוגים בשוהם, שהיום הם יקרים, היו מוזלים ב-30%-40% משום שמפעילי החוגים לא היו נאלצים לשלם מחירים גבוהים על שכירות".

במשרד הפנים מסרו השבוע כי "בימים אלה נבדק הנושא מבחינה משפטית ע"י המשרד".

מועצת שוהם מסרה בתגובה: "המועצה פועלת על פי חוק ועל פי כללי המינהל התקין. כל צעדי המועצה בוצעו לאחר קבלת חוות דעת משפטית בנושא ובתיאום עם הגורמים הרלבנטיים. בנין המועצה נבנה מראש עם קומה נוספת מתוך ראייה עתידית והתאמה לאכלוס המלא של היישוב. פרויקט בניין המועצה הוגש למשרד הפנים ואושר על ידי מנכ"ל משרד הפנים דאז, כולל תקצוב חלקי מטעם המשרד ופירוט מקורות של המועצה, לרבות דמי שכירות בשימוש זמני. הקרקע הופקעה כחוק והשימוש במבנה הינו בהתאם לייעוד בתב"ע למשרדים. מועצה מקומית שוהם ראויה לכל ההערכה על כך שהיא פועלת למקסם את המקורות הכספיים לטובת התושבים.

"בהתאם לחוק, המועצה פרסמה מכרז להשכרת המשרדים בקומה השלישית לתקופה של עד 5 שנים, ומחירי השכירות נקבעו בהתאם למכרז. לצערנו משלא הצליח אחד השוכרים לחדש את שכירות משרדיו, החל להעלות טענות כנגד המועצה, אשר פועלת כאמור על פי חוק, בדרך שוויונית, תוך גילוי שקיפות מלאה לציבור ולגורמים הרלבנטיים".