איך מגייסים המשרדים עו"ד מתחילים - ומיהו "העו"ד המושלם"?

איך באמת בוחרים המשרדים את עורכי הדין שיעסיקו מקרב המתחילים, ומיהו בעיניהם עורך הדין המושלם? ■ משאל של חברת "אינטרנרייט" פותח צוהר אל מדיניות הגיוס של משרדי עורכי הדין

בשבוע שעבר הוסמכו עוד 2,168 עורכי דין חדשים, חדורי מוטיבציה ותקווה שיצליחו לנגוס נתח מעוגת הפרקטיקה. רגע לפני שהם קיבלו את התעודה הנכספת, בטקס רב-חגיגיות שקיימה לשכת עורכי הדין בבנייני האומה בירושלים, הזכיר להם יו"ר הלשכה, יורי גיא-רון, כי עוד 46,000 עורכי דין רעבים לא פחות מתחרים איתם על אותו נתח.

מצד אחד, רוב עורכי הדין הצעירים מודעים למאבק הצפוי להם כשהם עושים את צעדיהם הראשונים בקריירה. מציאת מקום עבודה, השארת רושם ראשוני חזק ביותר מבין עשרות או מאות מועמדים למשרה, ולבסוף ההתמקחות על שכרם - זו תהיה המציאות שלהם בחודשים הקרובים. מצד שני, המשק המתאושש מזמן לפתחם מעט יותר הזדמנויות ומשרות שהיו סגורות בפניהם בשנה שעברה.

כדי לסייע להם במסעם לעבר משרת החלומות, ערכה חברת אינטרנרייט (INTERNRATE) - העוסקת בייעוץ ובהשמה של מתמחים בתחום המשפטי, ושהחלה לספק גם שירותי איתור והשמת עורכי דין - משאל בקרב 10 משרדי עורכי דין מתחומי התמחות שונים וגדלים שונים, במטרה לענות לשאלה איך הם בוחרים את עורכי הדין שיעבדו אצלם, ומיהו עורך הדין המושלם מנקודת מבט של המעסיקים.

מתברר שכמו בכל דבר האופי קובע - אבל הכישורים הרבה יותר. אם אתם כריזמטיים, רהוטים, חרוצים, בעלי יכולת מנהיגות טבעית, כושר ניסוח ואהבה למקצוע - ואלה רק חלק מרשימת הדרישות - דלת משרדי עורכי הדין פתוחה בפניכם.

ועוד טיפ שכדאי לזכור: אם התקבלתם למשרד כמתמחים, תוכיחו את עצמכם, כי רוב הסיכויים הם שאם יאהבו אתכם - תישארו שם גם כעורכי דין.

זוהי מדיניות גיוס עורכי הדין של 8 מתוך 10 המשרדים שנבדקו במשאל:

י. גורניצקי

* שנת ייסוד: 1938

* תחומי עיסוק: משפט אזרחי מסחרי וליטיגציה

* מספר מועסקים: 92 עורכי דין, מתוכם 32 מתמחים

* השיב על השאלון: עו"ד מוריאל מטלון

* מדיניות גיוס עורכי דין: "במשרדנו נוטים קודם כול לגייס עורכי דין חדשים מבין המתמחים המסיימים. אלה הם דור העתיד של המשרד והכוח העולה שדוחף אותו בהמשך דרכו. כשאנו מראיינים מתמחים ועורכי דין, אנו לא מחפשים רק את המתמחה ועורך הדין הטוב, אלא את השותף הפוטנציאלי. ולראיה - יותר מ-50% משותפי המשרד ביצעו את התמחותם בגורניצקי.

"גם השנה, כבכל שנה, הצטרפו שותפים חדשים נוספים לתחומי הפעילות השונים של המשרד. מדובר בחלק מתהליך הצמיחה הטבעי של המשרד ובקידום ראוי לעורכי דין מצטיינים שגדלו בשורותיו ומהיערכותו לגידול הצפוי בפעילות העסקית בשנה הקרובה".

* עורך הדין המושלם: "השיקולים המנחים בגיוס עורכי דין במשרדנו הם מצוינות משפטית, מנהיגות ושותפים לערכים האנושיים ולתרבות של משרד גורניצקי".

נשיץ-ברנדס

* שנת ייסוד: 1957

* תחומי עיסוק: משפט אזרחי מסחרי, ליטיגציה ומשפט ימי

* מספר מועסקים: 98 עורכי דין, מתוכם 26 שותפים

* השיב על השאלון: עו"ד טל אליאסף

* מדיניות גיוס עורכי דין: "המדיניות בנשיץ-ברנדס היא להתבסס בעיקר על צמיחה פנימית. כלומר, גיוס עורכי דין מקרב המתמחים אשר התמחו במשרד ומינוי עורכי הדין המצטיינים לשותפים.

"אנחנו משקיעים משאבים ומאמצים רבים באיתור מועמדים מצטיינים לצוות המשרד, וחשוב לנו מאוד לוודא כי עורכי הדין שלנו יהיו בעלי יחסי אנוש טובים, יידעו לעבוד בשיתוף-פעולה ובצוות, וישתלבו בתרבות הארגונית שלנו. לכן, מועדף גיוס פנימי מקרב המתמחים שאותם היתה לנו הזדמנות להכיר במשך שנת התמחותם.

"המשרד משקיע משאבים ומאמצים רבים בהכשרה, באימון ובלימוד של עורכי הדין במשרד. כך, לדוגמה, במסגרת מסלול ההכשרה של עורכי הדין, נוהג המשרד לשלוח עורכי דין מצטיינים לעבוד בפירמות עורכי הדין המובילות בארה"ב, כגון Skadden Arps ו-Davis Polk, כדי שהם יצברו ניסיון בעסקאות בינלאומיות.

"נוכח זאת שהמשרד מייצג חברות בינלאומיות רבות ומעורב במספר רב של עסקאות בינלאומיות, חשוב לנו שעורכי הדין שלנו ייחשפו לעסקאות הבינלאומיות הגדולות ביותר שלהן ניתן להיחשף, בעיקר בשוק האמריקני, ובנוסף יתמקצעו בתחומם וילמדו את 'שפת העבודה' ודרכי העבודה של משרדים אלה כדי שיוכלו ליישם זאת עם חזרתם לעבודה במשרד".

* עורך הדין המושלם: "המאפיינים של עורך דין מצליח כוללים מספר רחב של תכונות ויכולות. עורך דין מצליח צריך להיות חכם ובעל הבנה משפטית רחבה, תפיסה מהירה ויכולת להפריד בין טפל לעיקר. בנוסף, עליו להיות כריזמטי, עם ראש גדול, להיות מסוגל לפעול בצוות ולהנהיג ולהדריך את עורכי הדין והמתמחים שעובדים עימו. מעבר לכך, עליו להיות בעל היגיון בריא, יסודיות ויכולת לרדת לפרטים ולבצע כל מטלה על הצד הטוב ביותר.

"קשה לשים את האצבע באופן מדויק על מה שהופך עורך דין 'רגיל' לעורך דין מצוין. בדרך-כלל מדובר במכלול של דברים ו'במינון הנכון' בין רמת המקצועיות, ההבנה המשפטית והיסודיות לבין יחסי אנוש, מנהיגות, כריזמה וצ'ארם אישי".

שבלת

* שנת ייסוד: 1973

* תחומי עיסוק: משפט מסחרי, חברות ומיזוגים ורכישות והיי-טק

* מספר מועסקים: 96 עורכי דין, מתוכם 26 שותפים

* השיב על השאלון: עו"ד אמיר פישר

* מדיניות גיוס עורכי דין: "משרד שבלת משקיע מאמצים רבים במיון ובגיוס מתמחים מקרב הסטודנטים המצטיינים במוסדות הלימוד המובילים בארץ, מתוך מחשבה שהמתמחים מהווים את הפוטנציאל העיקרי לדור העתיד של המשרד. בהתאם, חלק ניכר מעורכי הדין מגויסים מקרב מתמחי המשרד.

"במקרים שבהם עקב צמיחתו של המשרד יש צורך לגייס עורכי דין נוספים, המשרד מגייס ב'פינצטה' עורכי דין מצטיינים במסגרת גיוסים חיצוניים. בנוסף, כאשר אנו מעוניינים לרכוש מומחיות חדשה או לחזק תחום פעילות קיים, המשרד ממזג ומצרף קבוצות עורכי דין שלהם מיומנות מיוחדת".

* עורך הדין המושלם: "עורך דין בשבלת צריך להיות בעל ידע משפטי נרחב ובעל מצוינות מקצועית. זאת דרישה שהיא MUST. בד-בבד נדרש עורך הדין להיות אדם אמין - שהקולגות, הצדדים למשר-ומתן, בית המשפט, הרשויות וכל מי שהוא בא איתו במגע יסמכו על מילתו, בעל 'ראש גדול', יוזמה ומוטיבציה, יכולת עבודה עצמאית ובעל נכונות לתת שירות ללקוחות המשרד בסטנדרט גבוה.

"לאור האופי הבינלאומי/הגלובלי של המשרד והפעילות המסחרית הענפה בו, נדרשת מעורך הדין שליטה מעולה באנגלית ובהבנה עסקית".

גרוס-קליינהנדלר-חודק

* שנת ייסוד: 1979

* ראש המשרד: עו"ד דוד חודק

* תחומי עיסוק: משפט עסקי מסחרי וליטיגציה

* מספר מועסקים: 98 עורכי דין, מתוכם 32 מתמחים

* השיב על השאלון: עו"ד שחר הדר

* מדיניות גיוס עורכי דין: "ככלל, גיוס עורכי דין צעירים נעשה תוך מתן עדיפות למתמחים שמסיימים את התמחותם במשרדנו. בנוסף, כאשר אנו מעוניינים לפתח פעילות בתחום מסוים או לחזק תחום קיים, מתבצע גיוס חיצוני של עורכי דין תוך הקפדה בראש ובראשונה על יכולת מקצועית, איכות, מצוינות והתאמה אישית.

"כאשר אנו מחפשים מתמחים פוטנציאליים אנו שמים דגש על מתמחה עם יכולות אישיות גבוהות וערכים ייחודיים, ויחד עם זאת מאוד חשוב לנו שתהיה לו יכולת עבודה מעולה בצוות. כבר במועד ההצטרפות שלו כעורך דין חשוב לנו שתהיה לנו הערכה שהוא עתיד להיות לימים שותף במשרד.

"כמו כן, מאוד חשוב לנו שלעורך הדין תהיה יכולת להוביל תחום מקצועי במשפט, שהוא יהיה מסוגל לטפל באופן עצמאי בלקוחות, בעל יכולת להרחיב את מעגל הלקוחות, שיבין את חשיבות פיתוח וגידול דור העתיד של המשרד, וכן נבחנת גם התרומה הכללית שלו לפירמה.

"כמשרד מוביל בישראל עם מחלקה בינלאומית מהגדולות בארץ, חשובה לנו גם יכולת העבודה בסביבה בינלאומית".

* עורך הדין המושלם:

"עורך דין מוצלח הוא עורך דין בעל שילוב של ראייה עסקית עם מצוינות משפטית, יכולת מנהיגות ועבודת צוות. אנו מצפים מעורכי הדין שמצטרפים למשרד שיתרמו כל אחד מניסיונו לקידום הפירמה ושיתנו מענה לצרכיו של הלקוח בספקטרום רחב של תחומים".

פרל-כהן-צדק-לצר

* שנת ייסוד: 2005

* תחומי עיסוק: קניין רוחני, משפט מסחרי, דיני עבודה וליטיגציה

* מספר מועסקים: 59 עורכי דין, מתוכם 31 שותפים

* השיבה על השאלון: עו"ד הילי בלום

* מדיניות גיוס עורכי דין: "מדיניות המשרד היא לגדול מקרב כוח-האדם הקיים, קרי המתמחים. אם יש צורך בגיוס עורכי דין עם ניסיון נפנה לחברות השמה מתאימות וכן נפרסם בין קולגות ומכרים.

* עורך הדין המושלם: "עורך דין ששומר על מקצוענות, יושרה, חריצות ונועם-הליכות ומביא עימו גם ערך מוסף בעסקים, בטכנולוגיה ובמימון.

"מובן שמעבר לשליטה ברזי המקצוע, חשוב שיהיה לו חיבור טוב עם לקוחותינו ועסקיהם ויכולת לראות את התמונה בכללותה".

שמרון-מולכו-פרסקי

* שנת ייסוד: 1953

* תחומי עיסוק: קניין רוחני, תקשורת וטלקומוניקציה, משפט מסחרי ואנרגיה

* מספר מועסקים: 31 עורכי דין, מתוכם 11 שותפים

* השיב על השאלון: עו"ד אורן פרסקי

* מדיניות גיוס עורכי דין: "המשרד דוגל מימים ימימה במדיניות של גידול מתוך הצוות הקיים שלו, דהיינו, מתמחים המתאימים לכך. לעיתים רחוקות בלבד פונה המשרד החוצה, וזאת לאור צרכים מיוחדים או מול מיומנות מיוחדת. הניסיון מראה כי הגידול הפנימי הוא יציב ואיכותי, ומאפשר לתהות על קנקנו של עורך הדין ולהקנות לו הרגלים וסטנדרטים המתאימים למשרד".

* עורך הדין המושלם: "עורך דין המשלב רצינות, התלהבות מהמקצוע, כושר ניתוח וכושר ביטוי, אישיות נעימה היכולה להביא ליחסי אנוש תקינים ומעבר לכך. עוד הוא נדרש להפגין יכולת אינטלקטואלית, כושר ניתוח וידע משפטי יחד עם הבנת הגורם האנושי, זיהוי הנסיבות המניעות את פעולת הצדדים, זיהוי נקודות התורפה והסתכלות מגבוה על העובדות המהוות את המכלול של המערכת, ויכולת לכוון לנקודות הנכונות המובילות לפתרון או לניצחון".

המבורגר-עברון

* שנת ייסוד: 1928

* תחומי עיסוק: תאגידים, משפט אזרחי מסחרי וליטיגציה

* מספר מועסקים: 31 עורכי דין, מתוכם 11 שותפים

* השיב על השאלון: עו"ד שי פינס

* מדיניות גיוס עורכי הדין: "רוב עורכי הדין מגויסים גיוס פנימי מתוך מאגר המתמחים. הפירמה שומרת על אווירה טובה ומשפחתית בין כל הנמנים עם שורותיה. עורכי הדין הצעירים נקלטים ברובם המכריע מבין המתמחים המצטיינים שעבדו בה. יחד עם זאת, לעיתים מגויסים עורכי דין מוכשרים מחוץ למשרד".

* עורך הדין המושלם: "התכונות והכישורים הנדרשים מעורכי הדין העובדים במשרד הם יושרה, 'ראש גדול', תפיסה משפטית מעולה, יושרה, קולגיאליות, יכולת עבודה בצוות, הבנת חשיבות המקצוע הן באופן כללי ובאופן פרטני, ותודעת מתן שירות ללקוחות".

דורון-טיקוצקי-עמיר-מזרחי

* שנת ייסוד: 1997

* תחומי עיסוק: מסים, משפט אזרחי-מסחרי, הוצאה לפועל, נדל"ן ונזיקין

* מספר מועסקים: 35 עורכי דין, מתוכם 8 שותפים

* השיב על השאלון: עו"ד יריב שפרונג

* מדיניות גיוס עורכי דין: "חלק ניכר מעורכי הדין במשרד הם מתמחים שהחלו את דרכם במשרד, חלקם עוד כטרום-מתמחים. בד-בבד מדיניות המשרד היא לקלוט יוצאי רשויות המס או עורכי דין בעלי רקע חשבונאי או מיסויי אחר".

* עורך הדין המושלם: "נדרשים ממנו בראש וראשונה חריצות, אמינות ואחריות. בנוסף, הוא אמור להפגין ידע משפטי וכללי נרחב, יחסי אנוש טובים, מחשבה, יצירתית ותשוקה למקצוע".