"בנק חברתי": בנק הדואר ישלם ריבית זכות על פיקדונות

ישמש גם כפלטפורמה להפצת אשראי ■ אבי הוכמן: "זהו שלב נוסף בהתפתחות חברת דואר ישראל במתן פלטפורמה פיננסית לעסקים"

משרד התקשורת החל בהליכי תיקון חוק הדואר על מנת להרחיב את השירותים הכספיים שיותר לבנק הדואר לספק. על פי תזכיר החוק יורשה בנק הדואר לשלם ריבית זכות על פיקדונות הלקוחות, ולשמש פלטפורמה להפצת אשראי לציבור, בעיקר בפריפריה. הכוונה היא כי בנק הדואר יהיה "בנק חברתי", ויוכל לתת שירותים כספיים לאוכלוסיות חלשות (עשירון 1-4) בדגש על אזורים שבהם לא פועלים סניפי בנקים.

"זהו שלב נוסף בהתפתחות חברת דואר ישראל במתן פלטפורמה פיננסית לעסקים, והפיכתה לרשת הקמעונאית הפיננסית הגדולה בישראל", אמר מנכ"ל חברת הדואר, אבי הוכמן. מנכ"ל בנק הדואר הוא יואל נוה. כיום יש לבנק הדואר כ-300 אלף לקוחות, כאשר מערך התפעול והסליקה של הבנק מבצע כ-40 מיליון פעולות בשנה, בהיקף כספי של 300 מיליארד שקל, מחציתם בעבור הממשלה, ומחציתם בעבור כ-4,000 תאגידים עסקיים.

הכנסות בנק הדואר הסתכמו אשתקד ב-342 מיליון שקל. באחרונה השלימה חברת הדואר גיוס של 400 מיליון שקל בהנפקת אגרות חוב מגופים מוסדיים. חלק מתמורת ההנפקה מיועד כדי להרחיב את פעילות בנק הדואר ולשדרג את תשתיותיו.

יעד נוסף של משרד התקשורת הוא מתן אפשרות לבנק הדואר לתת ייעוץ פנסיוני וייעוץ השקעות. ואולם על פי הערכות, עקב מורכבות הייעוץ והצורך בהכשרת בעלי רישיונות, ההיתכנות למתן שירות זה נמוכה. בתזכיר גם הוטלו על בנק הדואר חובות החלים על בנק רגיל כמו מתן גילוי נאות ללקוח, מתן מידע מלא על תעריפים ואיסור התניית שירות בשירות.