בדיקת הדירקטורים בבנק לאומי תסתיים עד מחצית יולי

חלק מהמועמדים לא העבירו את הטפסים לאישור מועמדותם ■ מאור נפגשה עם אהוד שפירא, המתמודד מול דוד ברודט על כס היו"ר

הפיקוח על הבנקים צפוי לסיים את הליך בדיקת נאותות (PROPER &FIT) של חמשת הדירקטורים החדשים בלאומי עד מחצית יולי. הבדיקה התעכבה משום שאחדים מבין המועמדים עדיין לא העבירו לבנק ישראל את כל הטפסים הנדרשים לאישור מועמדותם. החמישה הם דוד ברודט, אהוד שפירא, יואב נרדי, יהודה דרורי ומשה דברת.

שפירא וברודט הם המועמדים המובילים לתפקיד יו"ר הבנק. המנכ"לית גליה מאור מקפידה מאוד שלא להתערב בהליך הבחירה, ושומרת על ניטרליות מלאה. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין מאור לשפירא. השניים מכירים זה שנים ארוכות, וב1995-2006 שפירא שימש המשנה של מאור. כיום מכהן שפירא יו"ר הפניקס.

על פי הערכות, לא צפויה בעיה באישור המועמדים לדירקטוריון, הואיל וכולם מוכרים לבנק ישראל. נרדי ושפירא הם בנקאים לשעבר. ברודט היה יו"ר בנק מזרחי, דרורי המפקח על הביטוח ודברת כבר מכהן כדירקטור. בבנק ישראל מתמקדים בבדיקת ניגוד עניינים של הדירקטורים הנובע מעיסוקיהם הנוכחיים.

הפיקוח על הבנקים חייב לסיים את בדיקתו תוך 60 יום מהאסיפה הכללית, כלומר עד 2 באוגוסט. רק לאחר אישור הדירקטורים יוכל דירקטוריון לאומי להתכנס ולהצביע על היו"ר החדש שיחליף את איתן רף. לצד ברודט ושפירא מתמודד על תפקיד היו"ר יעקב משעל שמכהן כדירקטור, אך בסיס התמיכה שלו קטן, והוא אינו נתפס כמועמד מוביל. גם משעל נפגש עם מאור באחרונה. ההצבעה בדירקטוריון תהיה חשאית לבקשת הדירקטורים, וסוכם כי המועמדים עצמם לא יצביעו.

המכירה תמתין

לאחר בחירת היו"ר החדש מחויבת יו"ר ועדת המניות של הבנק, מרגלית נוף, להתייעץ עם שר האוצר והמפקח כל הבנקים, אך הואיל ושני המתמודדים אושרו על ידי הוועדה מלכתחילה ומקובלים על בנק ישראל - לא צפויה בעיה.

על פי הערכות, מכירת מניות המדינה שעליה הודיע רשמית שר האוצר, יובל שטייניץ, לא צפויה לצאת לפועל לפני אישור יו"ר חדש לבנק, מפני שאם המדינה תרד בשיעור אחזקותיה בבנק מתחת ל-5% תפוזר ועדת המניות מיד, ולשר האוצר לא תהיה עוד יכולת ההשפעה של על זהות היו"ר.

כמו כן, ייתכן שהמדינה תדחה את המכירה עד לקביעת מועד לחלוקת דיבידנד. לאומי צפוי לבקש מבנק ישראל בהמשך השנה אישור לחלוקת דיבידנד גדול. למדינה נותרו בלאומי 11.46% מהמניות, כאשר 1.1% יוקצו לעובדים והיתרה תימכר בשוק ההון. שווי המניות בידי המדינה הוא 2.3 מיליארד שקל.