הירידות בבורסה החריפו בסיום: מניית גבעות צנחה ב-24%

סוחרים בשוק מסרו ל"גלובס", כי הדיווחים הלא מבוססים מאתמול על פריקת ציוד צבאי של מטוסי חיל האוויר בסעודיה, היו "שיחת היום" בחדרי המסחר בלונדון ■ המחזור הסתכם בכ-2.86 מיליארד שקל

הבורסה בת"א נסחרה היום (ה') בירידות שערים חדות בעקבות הירידות שנרשמו בשוקי חו"ל. גורמים בחדרי מסחר אמרו ל"גלובס" כי סוחרים בלונדון עימם שוחחו מביעים חשש מאפשרות של תקיפה ישראלית באיראן, בעקבות הדיווחים בישראל בנושא אתמול. מחזור המסחר בשוק הסתכם בכ-2.86 מיליארד שקל לאחר פקיעת אופציות המעו"ף לחודש יוני; הפקיעה הייתה בשער של 1,117.01 נקודות. בסיכום שבועי רשם מדד ת"א 25 ירידה של 1.2% ומדד ת"א 75 נסוג בכ-1.5%.

כאמור, השווקים בחו"ל נסחרו בירידות היום ללא כל חדשות כלכליות מהותיות. פעילים בשוק מסרו ל"גלובס", כי ברוקרים בגופים פיננסיים גדולים בלונדון עימם שוחחו היום, קראו רק היום את הדיווחים על נחיתת מטוסי חיל האוויר של ישראל בסעודיה לצורך פריקת ציוד צבאי, כל זאת לצורך הכנות לכאורה לתקיפה באיראן.

"זו שיחת היום בלונדון והסוחרים שם מפרשים זאת כאפשרות שישראל קרובה לתקוף באיראן, ומכאן החששות והירידות בשווקים", אמר גורם בשוק ל"גלובס", המקורב לזרים.

בינתיים בשוק, כלכלני קרדיט סוויס חתכו את תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2011 לרמה של 3.8% מ-5% בתחזית הקודמת. הם מעריכים שהצמיחה בישראל תימשך אך בשיעור מתון יותר, ולגבי האינפלציה הם צופים כי זו תסתכם השנה ב-2.3% וב-2011 תעלה קלות לקצב של 2.6%.

בזירת המאקרו, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בצהריים את נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי, אשר עלו ב-5% בלבד בחודשים מארס-מאי, מתחת לקצב של 8-12% בשנים האחרונות. הנתון מעיד על חולשה בצריכה הפרטית, שמהווה יותר מ-40% מהתמ"ג. נתון זה מצטרף לנתונים חלשים שפורסמו בשבוע האחרון, אשר מעידים על התמתנות בצמיחה הכלכלית בישראל. הבנקים הישראליים, ביניהם פועלים , לאומי , דיסקונט ומזרחי טפחות , הם מהנפגעים העיקריים מירידה כאמור ברכישות בכרטיסי אשראי.

גבעות מעדכנת ממקטע 6 - וצונחת

המניה שבלטה היום בשוק היא גבעות עולם , אשר צנחה במחזור מסחר חריג. השותפות עדכנה היום בנוגע למבחן ההפקה במקטע 6 באתר "מגד 5" ואכזבה את המשקיעים. גבעות מסרה כי במהלך המבחן זרמו 82 חביות של "נוזלי תצורה" במשך 13 שעות, אך גבעות מעריכה כי מדובר בחביות נפט. האכזבה נובעת מקצב הזרימה במקטע, שנחשב לאחד משלושת המקטעים המבטיחים יותר באתר הקידוח.

מניות הבנקים נלחצו מטה על רקע הירידות בשוקי המניות והעננה הגיאו-פוליטית. בהקשר זה נזכיר כי הבינלאומי הודיע היום על אישור דירקטוריון הבנק לתוכנית לאיחוד ההון וחלוקת הדיבידנד בהיקף של 800 מיליון שקל. התוכנית, שנחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני כחצי שנה, תכניס את מניית הבנק למדד המעו"ף בעדכון המדדים הבא בעוד חצי שנה.

כלכלני ברקליס יצאו מעודדים מביקור בברזיל בהקשר של כי"ל . מסקירה שהגיעה לידי "גלובס", מסיקים הכלכלנים כי לכי"ל מחזור עסקים מרשים, שם ומוניטין טובים ואפשרויות נוספות להתרחבות במדינה. למרות שהתנאים יכולים להשתנות ומזג האוויר לעולם לא יהיה צפוי, ממשיכים בברקליס, לאחר שיחות עם עמיתים של כי"ל בתעשיית החקלאות בברזיל, להעריך כי המלאים במדינה נמוכים יחסית וכי הביקושים ממשיכים להיות חזקים בהסתכלות לתוך הרבעון השלישי של השנה.

"ידיעות אחרונות" דיווח היום כי השותפות בקידוח "לוויתן" - נובל אנרג'י האמריקנית ושותפויות הגז הישראליות אבנר , דלק קידוחים ורציו מתכוננות לבצע בחודשים הקרובים קידוח לעומק של 7,000-8,000 מטר במבנה לחיפוש נפט. נזכיר כי נובל אנרג'י פרסמה בתחילת החודש את תוצאות הסקר הסייסמי במבנה הקידוח, ממנו עולה כי קיים סיכוי של 50% למציאת כמו גז כפולה מזה המצוי בקידוח "תמר". בצהריים הוציא דויטשה בנק סיקור נרחב על מניות הגז וציין כי תגלית "לוויתן" עדיין לא מגולמת במלואה במניות. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

כלכלני דויטשה בנק החלו היום לסקר את מיגזר השותפויות לחיפושי נפט וגז טבעי בישראל. "התגליות עליהן הוכרז עד כה יספקו את צרכי האנרגיה של ישראל בעשרות השנים הקרובות ואם לווייתן אכן יוכיח את הפוטנציאל אז החברות הישראליות יהפכו לשחקניות בשוק הגלובלי של גז טבעי נוזלי (LNG)".

כלל ביוטכנולוגיה דיווחה היום כי מדיוונד, המוחזקת על ידה בכ-55% ופוליהיל, המוחזקת על ידה בכ-41%, חתמו אתמול ביניהן ויחד עם טבע על מזכרי הבנות לא מחייבים, לפיהם ישתפו הצדדים פעולה בתחום ריפוי הפצע בפיתוח, ייצור ושיווק המוצרים של מדיוונד ופוליהיל. על פי המתווה, מדיוונד תרכוש את פוליהיל בשלבים ובמקביל, טבע תרכוש את השליטה במדיוונד. כת"ב דיווחה כי במקרה שתפסיק לאחד את דו"חות מדיוונד, הרווח (לאחר מס) שהיא צפויה לרשום עשוי לנוע בין 260 מיליון שקל לבין 320 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]