הקרדום של שלי יחימוביץ'

נכון, בהיי-טק עובדים קשה, אבל האם זו סיבה מספקת לרתום את הענף לקידום הקריירה של הח"כית?

ח"כ שלי יחימוביץ' זכתה החודש בהישג נכבד נוסף במלחמתה המתמשכת בהיי-טק הישראלי. בשנה שעברה היא הצליחה לכפות על ההיי-טק את תיקון 24, המיותר והאנכרוניסטי, לחוק הגנת השכר, שמחייב, בין השאר, את המעסיקים לפרט את שעות העבודה של העובד בתלוש השכר, כולל ציון שעות נוספות.

היא המשיכה במתקפותיה כשתמכה בהפגנות בריונים חרדים נגד אינטל בירושלים בטענה המופרכת שאינטל מכריחה את עובדיה היהודים לעבוד בשבת.

יחימוביץ' כמובן הזדרזה לברך על הקמת איגוד עובדים בהיי-טק. "פועלי כל עולם ההיי-טק התאחדו", קוראת חברת הכנסת מעל-גבי אתר האינטרנט שלה, וממשיכה בעמוד אחר באתר: "שלי בקריאה לחברות ההיי-טק: תתחילו לספור שעות נוספות, כדי לא להיחשב לעבריינים. עובדי ההיי-טק לוקחים איתם את העבודה הביתה, עושים שיחות ועידה על חשבונם ועל חשבון זמנם הפרטי. מנהלי חברות היי-טק שואלים אותי מדוע הם צריכים לשלם אם העובד רוצה לעבוד מהבית. איזו שאלה? יש כאן שעבוד גדול, שמקורו בשכר הגלובלי שהעובד מקבל כיום".

ולכן לא מפתיע, שח"כ יחימוביץ', שבלקסיקון שלה מעסיקי ההיי-טק הם "עבריינים" שגורמים ל"שיעבוד", היא בין השושבינים של הצעת החוק שעברה החודש בוועדת השרים לענייני חקיקה. יחימוביץ' וח"כים נוספים דורשים, שחברות שמבקשות תקציבים מהמדען הראשי, יוכיחו שהן אוכפות את חוקי העבודה כפי שנקבעו בתיקון 24 לחוק הגנת השכר. כן, אותו תיקון חוק מיותר ומזיק, מבית היוצר של יחימוביץ', מהווה כעת בסיס בידה לפגיעה נוספת בהיי-טק הישראלי.

לפני שאמשיך, ברצוני להבהיר: כל חברה, היי-טקית או לא, חייבת לציית לחוק. חברה, שנוהגת בעובדיה בדרך כלשהי בניגוד לחוק, צריכה להיענש ועל מנהליה לתת את הדין על כך.

אבל, אין קשר בין זה לבין העמסת מכשולים נוספים בדרך החתחתים הקשה בלאו הכי בדרכה של חברה לקבל מענקי פיתוח מהמדען הראשי. לידיעת הח"כית יחימוביץ': חוק המו"פ נועד לעודד פיתוחים חדשניים והקמת מיזמים, מתוך הכרה בתרומתו הייחודית של ההיי-טק הישראלי לכלכלת המדינה.

תרומה זו מתבטאת, בין השאר, ביצירת עשרות אלפי מקומות עבודה ובהאצת הצמיחה במשק. לעתים קרובות תמיכת המדען הראשי קובעת לשבט או לחסד את עתידה של חברת סטארט-אפ צעירה, ומסלול המכשולים בדרך לקבלת התמיכה, הוא מספיק מסובך גם בלי התוספת המיותרת, אותה יחימוביץ' העניקה לנו החודש. העמדת מכשול מיותר נוסף במסלול הזה, עלולה לגרום לכישלון החברה, סגירתה ופיטוריהם של עשרות עובדים, והלא עליהם מנסה הח"כית יחימוביץ' להגן.

"מגנת הנדכאים"

הגיע הזמן, שהח"כית הנכבדה תפנים שההיי-טק הישראלי ומנהליו אינם אויבי המדינה ואפילו לא אויבי העובדים. להיפך, הלוואי שבכל מקומות העבודה במדינת ישראל יונהגו הנורמות המקובלות בהיי-טק בכל הקשור לתגמול עובדים וטיפוחם.

נכון, בהיי-טק עובדים קשה, אבל זו עדיין לא סיבה להפוך אותו למטרה עוינת לצורך קידום הקריירה האישית של הח"כית יחימוביץ', שמנסה למצב את עצמה כלוחמת זכויות הנדכאים והמשועבדים.

מה הוא השלב הבא במלחמתך נגד ההיי-טק, ח"כ יחימוביץ'? האם בכוונתך לחוקק חוק, שיאסור על יזמים להיות יצירתיים יותר משמונה שעות ביום, כדי שלא לשעבדם למקצוע? או שמא תדרשי לאסור על משקיעים זרים להשקיע בחברות סטארט-אפ ישראליות, כדי שלא לייבא לארצנו נורמות עבודה פסולות ממדינות נחשלות כמו ארה"ב?