חלון ההזדמנויות של יעקב נאמן

חשיפת הכשל בחקירת רמון מגלגלת לידי נאמן את האפשרות להקים מבקר חיצוני לפרקליטות

השאלה הארגונית הבוערת בתקופה הנוכחית במסדרונות פרקליטות המדינה, בואכה לשכת שר המשפטים, היא אם בדעתו של השר יעקב נאמן להקים גוף ביקורת על עבודת הפרקליטות.

פרקליט המדינה, משה לדור, מתנגד בחריפות להקמת גוף כזה, ורואה בו סכנה להתערבות חיצונית מצד בעלי עניין - שאינם בהכרח שוחרי שלטון החוק - בעבודת התביעה.

נאמן, על-פי הסימנים ששידר באחרונה, נמצא על הגדר. הוא אפילו שקל "להתקפל" חלקית וליזום מינוי מעין "מבקר פנים" לפרקליטות. בהחלט לא סמכות חיצונית שתערער על שיקול-הדעת המוחלט של כל תובע בפרקליטות - מאישום בהחזקת סכין ועד כתב אישום נגד ראש הממשלה.

עוצמת התגובה הציבורית לממצאיו של מבקר המדינה בפרשת האזנות הסתר בתיק חיים רמון תקבע אם נאמן ינצל את המומנטום לביצוע מהלך רחב יותר משתכנן, בניגוד לרצונם של אנשי הפרקליטות.

התגובה הציבורית הזאת לא תהיה נקייה - היא תושפע במידה לא מבוטלת מאינטרסים של בעלי עניין פוליטיים. כמו בכל נושא הנוגע לתפקודה של הפרקליטות, הדיון הציבורי סובב תמיד סביב העמדתם לדין של אנשי ציבור, ולעולם איננו מתמקד באלפי התיקים היומיומיים של אזרחים מן השורה.

היקף האזנות הסתר שמקיימת המשטרה ומידת הזהירות שנוקטים החוקרים והתובעים הנחשפים לחומרים הללו, שגלומה בהם פגיעה אנושה בפרטיותם של חפים מכל חשד, צריך להיות בראש מעייניו של כל אזרח החרד לזכויותיו במדינה מתוקנת.

ההיבט העקרוני העולה מדו"ח המבקר, שמצא שלל של ליקויים - מהיעדרם של נהלים או כללים בהיבטים שונים של הטיפול בהאזנות הסתר ועד אי-קיומן של הנחיות קיימות - צריך להוות בסיס לטיפול אופרטיבי בעקבות פרסום הדו"ח.

במקום זאת, נקבל גל נוסף של טענות מצד שוחריו של השר לשעבר חיים רמון, שידרשו לפתוח מחדש את משפטו, אף שרמון עצמו נמנע מלערער על פסק הדין המרשיע ועל קביעת השופטים כי הגנתו לא נפגעה במידה משמעותית, כתוצאה מהעובדה שהכשל המשטרתי-פרקליטותי גרם להעברת תוצרי האזנות הסתר לידיו באיחור, לאחר תחילת המשפט.

גם קביעותיו של מבקר המדינה כי מסקנותיו אינן משנות דבר מקביעות בית המשפט בעניין זה, וכי מקורו של הכשל ברשלנות ולא בזדון, לא יפריעו למחנה רמון ותומכיו בתקשורת לצאת בסדרת זעקות על העוול שנגרם לו.

ולמרות כל זאת, בשורה התחתונה - מערכת אכיפת החוק סופגת ביקורת לא פשוטה. למרות התגובה המיליטנטית של הפרקליטות, לא כלפי המבקר אלא כלפי "בעלי האג'נדה המחבקת את השר רמון" - מן הראוי שביקורת זו תופנם ותילמד.

שרשרת כשלים כמו זו שהתגלתה בתיק רמון, בעוד החוקרים והתובעים נוגעים בחומרים רגישים של האזנות סתר, ובמידת הזהירות הכפולה המתבקשת מעיסוק בעניינו של נבחר ציבור - היא תמרור אזהרה כללי ביחס לעבודה הנעשית במערכת אכיפת החוק.